• چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400061007617
  • خبرنگار : 50167

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان:

مستندی در خصوص موثر نبودن واکسن سینوفارم نداریم

مستندی در خصوص موثر نبودن واکسن سینوفارم نداریم

ایسنا/زنجان رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: تاکنون مستندی در خصوص موثر نبودن واکسن سینوفارم نداریم ولی با توجه به اینکه سینوفارم بیشترین واکسن تزریقی در استان زنجان بوده، اثربخشی آن در کاهش ابتلا، بستری و مرگ‌ و میر گروه‌های هدف قابل مشاهده است.

پرویز قزلباش ظهر امروز (۱۰ شهریورماه) در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به روند افزایش بیماری کرونا در استان زنجان، اظهار کرد: در روند سرپایی بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا در استان به پیک یا قله رسیده‌ایم ولی در روند بستری برای رسیدن با پیک فاصله داریم.

وی در رابطه با واکسیناسیون گروه‌ سنی بالای ۸۰ سال در استان زنجان، افزود: گروه سنی بالای ۸۰ سال با جمعیت ۱۷ هزار و ۸۲۸ نفر بیش از ۸۳ درصد نوبت اول واکسن کرونا و از این تعداد ۹۰ درصد آنان دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند و ۱۷ درصد از این جمعیت تاکنون واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند.

این مسئول تصریح کرد: درصد پوشش واکسیناسیون گروه سنی ۷۵ تا ۷۹ سال در نوبت اول ۸۸.۵ درصد و نوبت دوم ۸۸ درصد و درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول گروه سنی ۷۰ تا ۷۴ سال ۹۲.۵ درصد و نوبت دوم ۸۸ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با واکسیناسیون نوبت اول گروه سنی ۶۹ تا ۴۳ سال در استان زنجان، گفت: اکنون پوشش نوبت اول واکسیناسیون گروه سنی ۶۹ تا ۶۵ سال ۹۴ درصد، گروه سنی ۶۵ تا ۶۰ سال ۹۰ درصد، گروه سنی ۶۰ تا ۵۵ سال ۸۲ درصد، گروه سنی ۵۰ تا ۵۵ سال ۷۶ درصد، گروه سنی ۴۵ تا ۵۰ سال ۵۹ درصد و گروه سنی ۴۳ تا ۴۵ سال ۳۹ درصد است.

قزلباش با بیان اینکه تا ۸ شهریورماه ۴۲۶ هزار و ۴۸۸ دُز واکسن کرونا وارد زنجان شده که ۲۸۴ هزار و ۸۰۸ دُز آن در نوبت اول تزریق شده است، اظهار کرد: تاکنون واکسن سینوفارم بیشترین آمار ثبت شده در واکسن‌های دریافتی شهروندان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه گروه‌های هدفی که تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند می‌توانند برای دریافت واکسن با مراجعه به مراکز واکسیناسیون به انتخاب خود از سه نوع واکسن سینوفارم، برکت و پاستور، اقدام کنند، افزود: اکنون طبق اعلام وزارت بهداشت اولویت با تزریق دُز دوم است.

این مسئول در رابطه با وضعیت نقاهت‌گاه‌های استان زنجان، تصریح کرد: تاکنون ۱۴۰۰ نفر در نقاهت‌گاه‌های استان تحت مراقبت بوده و دوران نقاهت خود را سپری کردند. گفتنی است ۱۳۰۰ تخت و امکانات برای نقاهت‌گاه‌های استان تامین شده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه متاسفانه استقبال خوبی از نقاهت‌گاه‌های استان زنجان نمی‌شود و ضمانت اجرایی برای انتقال بیماران به این مراکز وجود ندارد، گفت: اکنون نیازمند همکاری، مداخله و جدیت دستگاه‌های ذی‌ربط استان در این زمینه هستیم. البته با توجه به تاکیدات وزیر بهداشت در خصوص رهگیری و ایزوله هوشمند بیماران، امید است اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود.

قزلباش با بیان اینکه از ابتدای شروع طرح بستری موقت تاکنون ۳۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا به صورت موقت برای دریافت دارو در مراکز درمانی استان بستری شدند، اظهار کرد: در حال حاضر به اشکال‌ مختلفی برای رفع کمبود تخت در حال مدیریت هستیم.

وی با اشاره به کمبود پزشک در استان زنجان و همکاری خوب پزشکان و کادر بهداشت و درمان با وجود کمبودهای موجود در این زمینه، افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۳۰۰۰ نفر از پرسنل بهداشتی و درمانی درگیر بیماری کرونا شدند که برخی از آنان چندین بار مبتلا شدند.

این مسئول با بیان اینکه کودکان نیز در پیک پنجم بیماری کرونا درگیر می‌شوند ولی خوشبختانه آسیب جدی نمی‌بینند، تصریح کرد: اخذ تست کرونا در مراکز بهداشتی و مراکز ۱۶ ساعته سرپایی کووید - ۱۹ به صورت رایگان انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با کیفیت واکسن سینوفارم، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مرجع ذی‌صلاح برای اظهارنظر در رابطه با کیفیت واکسن سینوفارم است ولی با توجه به اینکه سینوفارم بیشترین واکسن تزریقی در استان زنجان بوده و اثربخشی آن در کاهش ابتلا، بستری و مرگ‌ و میر گروه‌های هدف قابل مشاهده است.

قزلباش با بیان اینکه تاکنون مستندی در خصوص موثر نبودن واکسن سینوفارم نداریم، خاطرنشان کرد: واکسن چینی دو نوع بوده و یکی از این برندها که وارد ایران شده سینوفارم است و برندهای دیگر چینی است که امکان دادر با هم اشتباه شده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha