• دوشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400052517880
  • خبرنگار : 71592

خارطوم: تصمیم تحویل البشیر به لاهه هنوز نهایی نشده است

خارطوم: تصمیم تحویل البشیر به لاهه هنوز نهایی نشده است

نخست وزیر سودان اعلام کرد، تصمیم تحویل افراد تحت تعقیب به دادگاه کیفری بین الملل نیازمند موافقت دولت و شورای حاکمیت انتقالی است که فعلا صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، وزارت خارجه سودان روز چهارشنبه اعلام کرد، خارطوم تصمیم دارد عمر البشیر، رئیس جمهوری سابق این کشور و احمد هارون و عبدالرحیم حسین، دو تن از دستیارانش را که در پرونده اقلیم دارفور تحت تعقیب هستند به لاهه تحویل دهد.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان در نشست خبری گفت، این تصمیم برای اجرایی شدن مستلزم موافقت کابینه و شورای حاکمیت انتقالی است که فعلا صورت نگرفته است.

وی در مورد زمان اجرایی شدن این تصمیم توضیحی نداد.

حمدوک همچنین اعلام کرد، سودان توافقنامه احداث پایگاه روسیه در شمال شهر پورتسودان را تعلیق نکرده است که مسکو ۱۶ نوامبر ۲۰۲۰ ساخت آن را تصویب کرد.

وی افزود، چون پارلمان وجود ندارد این توافقنامه اولا باید در دولت تصویب شود و بعد در نشست کابینه و شورای حاکمیت مورد بررسی قرار بگیرد و تصویب شود.

حمدوک درمورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هم گفت، اجرای این توافق منوط به موافقت پارلمان است که هنوز تشکیل نشده است.

نخست وزیر سودان درمورد روابط با کشور اتیوپی که همزمان با دو بحران سد النهضه و مرزها روبروست گفت، سودان اجازه نخواهد داد کشوری فروبپاشد. رایزنی های مختلفی برای حل بحران داخلی اتیوپی در حال انجام است.

وی افزود، سفیر سودان در اتیوپی پس از اینکه در پی اعتراض خارطوم به اظهارات رسمی اتیوپی در رد کمک‌های سودان برای پایان نزاع در اقلیم تیگرای ، به کشور فراخوانده شده بود،  روز یکشنبه به آدیس آبابا بازگشت و کارش را شروع کرد.

حمدوک در خصوص تشکیل مکانیزم ابتکارعمل حل بحران سودان گفت، این مکانیزم ملی برای پیگیری طرحش تشکیل شده که ۲۲ ژوئن با هدف حل بحران کشور مطرح کرده بود.

این طرح حل بحران هفت محور دارد که شامل اصلاح بخش امنیتی و نظامی، دادگستری، اقتصاد، صلح، انحلال نظام عمر البشیر، مبارزه با فساد، سیاست خارجی، حاکمیت ملی ک تشکیل پارلمان می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha