• دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400042820208
  • خبرنگار : 50294

نظارت ٦۰ تیم دامپزشکی کردستان بر ذبح دام در عید سعید قربان

نظارت ٦۰ تیم دامپزشکی کردستان بر ذبح دام در عید سعید قربان

ایسنا/کردستان مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: تعداد ۸۰ نفر کارشناس و بازرس دامپزشکی در قالب ۶۰ اکیپ در سطح استان بەصورت سیار و ثابت مستقر در ادارات دامپزشکی و کشتارگاه‌های دام، وظیفه ارائه خدمات بهداشتی را بر عهده دارند.

مجتبی ورمقانی، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان کردستان همچون سال های گذشته، جهت تامین بهداشت عمومی جامعه و در راستای عمل به وظایف و مسئولیت‌های خود در رابطه با نظارت بر بهداشت فرآورده‌های خام دامی، آمادگی دارد در روزهای عید قربان، نسبت به بازرسی بهداشتی از دام‌های قربانی و لاشه‌های آن‌ها با رعایت پروتکلهای بهداشتی اقدام نماید.

وی عنوان کرد: از شهروندان خواستاریم بە منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت‌های قربانی و جلوگیری از اشاعه بیماری‌های مختلف مشترک بین انسان و دام از خدمات بازرسی بهداشتی ویژه عید سعید قربان این اداره کل بهره گیری نمایند.

ورمقانی در ادامە توصیەهایی را در زمینه بالا بردن سطح بهداشت گوشت دام های قربانی و حفظ سلامت مصرف کنندگان و به حداقل رساندن مخاطرات بهداشتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ایجاد جایگاه های موقت عرضه دام در سطح شهرستان های استان توصیه نمی شود، دام قربانی از طریق قصابی ها و مراکز مجاز سفارش و در کشتارگاه های دام کشتار شود.

وی افزود: لازم است کلیه دام ها قبل از ذبح از طرف بازرسین دامپزشکی معاینه شده و در صورت تایید مورد ذبح قرار گیرد.

ورمقانی در ادامە سخنان خود تاکید کرد: مصرف گوشت دام‌های قربانی که مورد بازرسی قرار نگرفته اند به هیچ وجه توصیه نمی گردد، چون احتمال انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام را به همراه دارد.

وی اظهار کرد: بهتر است تا حد امکان از ذبح دام قربانی در منازل خودداری شده و دام ها برای ذبح به کشتارگاه ارجاع داده شود، همچنین توصیه می‌شود لاشه دام ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان ادامە داد: با توجه به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات قربانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی اماکن مذهبی را دارند توصیه می شود دریافت نذورات به صورت وجه نقد و یا لاشه قربانی کشتار شده در کشتارگاه باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به هماهنگی‌های بە عمل آمده کلیه خدمات در کشتارگاه دام شامل ذبح دام، نگهداری و حمل و نقل لاشه‌ها رایگان بوده و پوست و چرم دام قربانی توسط کشتارگاه از صاحب دام خریداری می شود.

مجتبی ورمقانی خاطرنشان کرد: همچنین هم استانی های عزیز می توانند در هر ساعت از شبانه روز با سامانه پیغام‌گیر ۱۵۱۲  اداره کل دامپزشکی استان کردستان تماس گرفته و پیغام خود را ارائه فرمایند، همچنین مردم شریف استان می توانند با شماره تلفن های ۳۳۴۱۵۲۴۱ الی ۳۳۴۱۵۲۴۵ اداره کل دامپزشکی استان کردستان و شماره تلفن های شبکه های دامپزشکی شهرستان سنندج:  ۳۳۱۷۹۸۸۰ – سقز: ۳۶۲۲۲۶۰۵ – بانه: ۳۴۲۶۵۶۳۰ – بیجار: ۳۸۲۲۳۹۹۱ – قروه: ۳۵۲۲۲۱۶۵ – دهگلان: ۳۵۱۲۹۵۶۳ – کامیاران: ۳۵۵۲۲۱۴۵ – مریوان: ۳۴۵۲۱۴۲۶ – سروآباد: ۳۴۸۲۳۶۷۴ – دیواندره: ۳۸۷۲۲۴۴۱ تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha