• سه‌شنبه / ۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400030403245
  • منبع : روابط عمومی برنامه

راز مقاومت دزفول

راز مقاومت دزفول

در دوران دفاع مقدس بسیاری از شهرهای مناطق غرب، شمالغرب و جنوب غرب کشور صحنه مقاومت، ایثار، فداکاری و دلاوری مردان و زنان ایران اسلامی بود که برای همیشه در ذهن تاریخ ماندگار و ابدی شد که از آن جمله می‌توان به شهر دزفول اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ ستاد قاسم اکبری مقدم پژوهشگر سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در یادداشتی مقاومت مردم دزفول را در دفاع مقدس واکاوی کرده است.

در این یادداشت می‌خوانیم:

دزفول از شهرهای استان خوزستان در جنوب غربی ایران است و رودخانه دز از آن عبور می‌کند. دزفول، نماد پایداری و اسوه‌­ استواری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. چهارم خردادماه سالروز مقاومت مردم دزفول برابر موشک باران رژیم بعثی صدام در جنگ تحمیلی است که موجب شد این روز، روز ملی مقاومت و پایداری در تقویم رسمی کشور ثبت و دزفول به عنوان پایتخت مقاومت ایران نامگذاری شود.

مردم شهیدپرور دزفول در مدت هشت سال دفاع مقدس با وجود اصابت موشک‌های بی‌شمار بر پیکره شهر، اراده دشمن را در خالی کردن شهر و درهم کوبیدن آن را به یکی از آرزوهای دست نیافتنی متجاوزان مبدل کردند. در این مدت با وجود موج تبلیغی و تهدیدات گسترده رژیم بعث صدام و بلندگوهای شبانه روزی حامیان آنان، اهالی دزفول هرگز تسلیم ‌نشدند و هر هفته همراه رزمندگان به امامت آیت الله قاضی، نماز جمعه را در این شهر اقامه می‌کردند.

اولین موشک در ۱۹ مهر ماه ۱۳۵۹ساعت ۲۲و ۱۰ دقیقه به دزفول اصابت کرد. در آن شب اکثر مردم دزفول نمی‌دانستند که موشک یعنی چه؛ آن‌ها بمباران هوایی و توپ‌های دور برد دشمن را تجربه کرده بودند اما نمی‌دانستند انفجار موشک چگونه است.

در دوران دفاع مقدس شهر دزفول؛ توسط ۱۷۶ فروند انواع موشک‎های ۳ متری، ۹ متری و ۱۲ متری اسکاد، ۲۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما مورد اصابت قرار گرفت. بیش از ۱۹هزار واحد مسکونی و تجاری در این شهر تخریب شد، تا آنجا که آن را با نام شهر موشک‌ها یاد کرده‌اند.

«بلد الصواریخ» یا شهر موشک‎ها عنوانی بود که بعثی‌ها در طول جنگ تحمیلی به شهر مقاوم و شهید پرور دزفول داده بودند این شهر که مظهر مقاومت مردم در مقابل حملات موشکی عراق نام گرفت. مردم دزفول در طول هشت سال دفاع مقدس با همه‌ی توان در برابر دشمنان قهرمانانه ایستادند و بخش‌های گسترده‌ای از بافت تاریخی دزفول آسیب دید و بیش از ۲۶۰۰ شهید در راه میهن و انقلاب تقدیم شد.

قرارگرفتن دزفول در نقطه‌ی سوق‌الجیشی و استراتژیک که به عنوان گلوگاه خوزستان و کلید فتح خوزستان و ایران بشمار می‌رفت. چرا که با اشغال دزفول ارتباط خوزستان با تهران و صدور نفت و گاز و دیگر فرآورده‌های صنعتی، نفتی و کشاورزی قطع و در نتیجه ایران سقوط می‌کرد. نظامیان رژیم بعثی بارها اعلام کرده بودند که ما باید کاری بکنیم تا مردم «دزفول» شهر را تخلیه کنند تا ما به اهدافمان برسیم، ولی هیچ‌گاه موفق نشدند. دزفول کلید فتح ایران شد و ۸ سال مردانه مقاومت کرد ولی تن به ذلت نداد.

در دوران دفاع مقدس دزفول به یک ستاد پشتیبانی و استراتژیک مهم تبدیل شده بود و نیروهای مردمی به عنوان سنگرسازان بی‌سنگر بسیاری از اقدامات پشتیبانی، آمادگی نیروها و اعزام آنها به جبهه‌ها انجام می‌دادند. هر چه این شهر بیشتر موشک باران می‌شد مردم مقاومت بیشتری می‌کردند چون طبیعت دزفول چنین بود. هر بار که صدام می‌خواست شهرهای ایران را موشک‌باران کند سهمیه دزفول ثابت و محفوظ بود. یک روز قبل از هر موشک‌باران رادیوی رژیم بعثی صدام در برنامه‌ای مضحک به اصطلاح می‌خواست شهروندان غیر نظامی را از شهرهایی که قرار است توسط موشک یا بمب‌افکن هدف قرار دهد مطلع کند تا شهرها را ترک کنند. شهر اول همیشه دزفول بود و شهرهای بعد از آن بنا به وضعیت و موقعیت تفاوت می‌کرد. گوینده رادیو که سعی می‌کرد با صدای فارسی صحبت ‌کند می‌گفت: الف؛دزفول به همین دلیل امروزه تندیس«الف دزفول» در جاده‌ی ساحلی و در انتهای خیابان آیت الله قاضی و میدانی به همین نام در نزدیکی بقعه رودبند و پارک دووه به احترام سال‌ها ایستادگی و ایثار مردم دزفول نصب گردیده است.

شیرزنانی که عمرشان پا به غسال خانه نگذاشته بودند، چادر به کمر بسته و شهدا را برای تدوفین آماده می‌کردند، لباس خونی رزمندگان را می‌شستند، بسته بندی اقلام اهدایی، مقدمات پخت و پز برای رزمندگان و هزاران کار دیگر را وظیفه خود می‌دانستند. پرسنل و کادر پزشکی فداکار بیمارستان افشار شهر دزفول در دوران دفاع مقدس جان هزاران رزمنده را از مرگ حتمی نجات دادند.

آری دشت‌های زمرد نشان، رودخانه فیروزگون همیشه خروشان، پل‌های مستحکم دزفول آغوش باز کردند، برای مردم آواز خواندند، تکیه گاهی برای مردم شده تا بمانند، بخوانند و ببینند پیروزی را؛ تک به تک آجرهای این شهر گواهی دادند که دزفول همیشه پای بر جای است. دشمن بعثی ۲ لشکر را مأمور فتح دزفول کرد تا خوزستان را دور بزند و در نهایت این استان را به تصرف خود درآورد و اگر مقاومت مردم دزفول نبود، خوزستان سقوط می‌کرد، عملیات فتح‌المبین وجود نداشت و مقدمه آزادسازی خرمشهر فراهم نمی‌شد.

یکی از نقاط مهم، استراتژیک و حساس شهر دزفول، پایگاه هوایی چهارم شکاری وحدتی دزفول می‌باشد. پایگاه چهارم شکاری دزفول در دوران دفاع مقدس مهمترین و محوری‌ترین نقش را در بین پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش ایفا کرده است. نقش پایگاه چهارم شکاری دزفول در تغییر معادلات صحنه نبرد به نفع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس محوری و تعیین‌کننده بود. زیرا اگر مقاومت، رشادت و ایستادگی این پایگاه در دوران دفاع مقدس به ویژه ماه‌های ابتدایی جنگ تحمیلی نبود، سرنوشت جنگ به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. پایگاه چهارم شکاری دزفول در عملیات‌های بزرگی چون کمان ۹۹(۱۴۰ فروندی)، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر هشت و تمامی عملیات‌های آفندی و پدافندی در دوران دفاع مقدس حضور مؤثر و بی‌نظیری داشته است.

پایگاه چهارم شکاری دزفول به عنوان پایگاه هوایی شکاری خط مقدم هوایی در طول هشت سال دفاع مقدس مقاومت جانانه‌ای داشته و خلبانان دلیر این پایگاه رشادت غیرقابل توصیفی در دفاع از حریم هوایی و زمینی میهن اسلامی از خود نشان دادند. این پایگاه در هشت سال دفاع مقدس به عنوان پایگاه مقاومت شناخته شد. پایگاه هوایی وحدتی دزفول در طول دوران دفاع مقدس دهها خلبان و صدها نفر پرسنل فنی و اداری شهید، جانباز و آزاده تقدیم دفاع از اسلام و میهن کرد.

پایگاه هوایی دزفول محل رشادت و دلاوری خلبان شجاعی از قبیل شهید بابایی، دوران، لشکری و.. است. این پایگاه اولین پایگاهی بود که با دشمن بعثی به مقابله پرداخت و دو ماه پیش از آغاز رسمی جنگ، ستوان یکم خلبان غلامحسن باستانی نخستین خلبانی بود که برای دفاع از کشور و در مرز شلمچه به شهادت رسید. همچنین شهید لشکری که اولین آزاده و سیدالاسراء نیز بود از همین پایگاه به مقابله با دشمن بعثی برخاست.

دشمن پس از حمله به خاک کشورمان، پشت رود کرخه مستقر شد. فاصله محل استقرار بعثی‌ها تا پایگاه دزفول از نظر زمینی ۲۵ کیلومتر و از نظر هوایی ۱۶ کیلومتر بود. بعثی‌ها با انواع سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین پایگاه را مورد اصابت قرار می‌دادند، کارکنان فنی و اداری پایگاه نیز علیرغم شرایط دشوار و سخت گلوله باران‌های دشمن، هواپیماهای جنگنده را آماده پرواز با انواع و اقسام مهمات می‌کردند و همیشه باند پرواز این پایگاه عملیاتی بود. بیمارستان پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول، یکی از مهم‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های نظامی نزدیک به مناطق عملیاتی جنوب غرب کشور بود و علاوه بر وسعت تجهیزات مناسب آن روزها و کادر درمانی مجرب، از امتیاز خاص فرودگاهی برای ایجاد پل هوایی نیز برخوردار بود و همین مؤلفه باعث تمایز ویژه آن در پذیرش و انتقال سریع مجروحان جنگی به مراکز درمانی امن در اقصی نقاط کشور توسط هواپیماهای ترابری و حمل مجروح نیروی هوایی شده بود. بیمارستان پایگاه هوایی دزفول علاوه بر پشتیبانی بی‌وقفه مناطق عملیاتی، وظیفه سنگین دیگری نیز بر عهده داشت و آن امداد و نجات مصدومین حملات موشکی و توپخانه‌ای رژیم بعثی صدام به شهر دزفول و سایر شهرهای همجوار بود. عمل‌های جراحی حساس و خطرناکی توسط کادر پزشکی این بیمارستان انجام گرفت که از یک نمونه واقعی عمل جراحی، فیلم سینمایی با عنوان «انفجار در اتاق عمل» ساخته شده است. ماجرای این فیلم مربوط به خارج نمودن یک بمب خوشه‌ای عمل نکرده از ران یک بسیجی توسط سرهنگ دکتر ناصر تابش می‌باشد. مجاهدت‌های کارکنان و خلبانان پایگاه چهارم شکاری دزفول باعث شد، راهبرد پیروزی برق‌آسای عراق به شکست منجر شود و این امر مقدمه‌ای شد برای انجام عملیات‌های طریق‌القدس، ثامن‌الائمه(ع) و فتح‌المبین و بیت‌المقدس.

 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۲ دهه است با برپایی نمایشگاه هوایی در پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول میزبان کاروان‌های راهیان نور سراسر کشور است؛ تا گوشه کوچکی از رشادت و دلاوری‌های تیزپروازان و کارکنان نیروی هوایی را به مردم شریف ایران اسلامی ارائه نمایند. نمایشگاه هوایی راهیان نور از جمله جاذبه‌های گردشگری دفاع مقدس در خوزستان است که همه ساله مورد استقبال کاروان‌های راهیان‌نور و مسافران نوروزی قرار می‌گیرد. در نمایشگاه هوایی راهیان نور پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول علاوه بر اجرای پرواز جنگندهای شکاری، انواع هواپیماهای جنگنده، شکاری، بمب افکن، ترابری، تجهیزات هوایی، نظامی و محصولات فرهنگی به نمایش گذاشته شده است.

امام خمینی(ره) در پنجم اردیبهشت سال ۶۲ در پیامی به مردم دزفول فرمودند: «شما دزفولی‌ها امتحان دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید، شما دِین خود را به اسلام ادا کردید.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران اردوهای راهیان نور کشور در خصوص مقاومت و پایداری مردم دزفول در دوران دفاع مقدس فرمودند:«اینکه مرحوم قاضی در دزفول ماند و موجب شد که مردم در دزفول بمانند و با این همه موشکی که به دزفول زدند، دزفول تخلیه نشود، راز آن اینجا است، چون اگر دزفول از سکنه خالی می‌شد، گرفتن آن آسان بود.»

به دلیل چنین اقدامات، ایثارگری‌ها، رشادت‌ها و ایستادگی مثال‌زدنی مردم این دیار، روز چهارم خردادماه به نام روز دزفول و روز ملی مقاومت و پیروزی نامگذاری شده است.

در پایان یاد و خاطره تمامی شهدای هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای عزیز و گرانقدر شهر دزفول که جانانه در برابر موشک‌ باران و گلوله باران دشمن ایستادند گرامی می‌داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۴:۳۶

مردم دزفول باروحیه ی بالای خوداززیربارمصیبت کمرراست کردندوشهرشان راازنو ساختند.