• جمعه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۱:۰۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400023121988
  • خبرنگار : 50310

مدیریت استراتژیک مصرف آب در زراعت برنج با روش خُشکه کاری

مدیریت استراتژیک مصرف آب در زراعت برنج با روش خُشکه کاری

ایسنا/لرستان یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی لرستان گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر کشت برنج در مناطق استان به روش مرسوم از مصرف بسیار بالای آب برخوردار است که در حال انجام تحقیقات در رابطه با روش خُشکه کاری برنج هستیم.

مسعود رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برنج به عنوان یکی از مواد غذایی مصرفی در سبد خانوار مردم است که زراعت آن به دلیل استقبال بالا از محصول رونق خوبی داشته است.

وی با اشاره به این‌که  روش مرسوم کشت نشائی برنج در استان از مصرف بسیار بالایی برخوردار است، عنوان کرد: باتوجه به خشکسالی‌های اخیر، که بنابر گزارشات هواشناسی در سال هشتم دوره ۳۰ ساله خشکسالی قرار داریم، به ویژه امسال که با کاهش ۴۰ درصدی میزان بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلندمدت برخوردار بوده‌ایم، زراعت گیاه آب‌بَری مانند برنج یه هیچ وجه توجیه ندارد.

رفیعی افزود: از طرفی کشاورزان در حاشیه رودخانه‌ها و یا کشاورزانی که آب چاه کافی در اختیار دارند هرسال نسبت به زراعت این محصول اقدام می‌کنند، لذا لازم است مصرف آب در این گیاه را به حداقل برسانیم.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: در حال حاضر مصرف آب یک هکتار شالی‌کاری در منطقه معتدل استان حدود ۳۰ هزار مترمکعب در روش نشائی است، در این روش کشاورزان در اوایل بهار نسبت به تهیه خزانه اقدام کرده و در اواخر خرداد پس از تهیه زمین به صورت شخم در گِل نشاء‌ها را به زمین اصلی منتقل می‌کنند و همیشه چیزی حدود ۱۰ سانتی‌متر آب تا زمان برداش روی زمین است.

وی افزود: چون در اوج گرمای تابستان این کار انجام می‌شود، میزان تبخیر آب از سطح مزرعه بسیار بالاست.

رفیعی تأکید کرد: تحقیقات اخیر نشان داده است که به جای روش نشائی می‌توان برنج را به صورت خُشکه‌کاری کشت داد و مصرف آب را از ۳۰ هزار مترمکعب به ۱۰ هزار مترمکعب یعنی یک سوم کاهش داد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: بدین منظور زمانی‌که حداقل دمای شبانه از ۱۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر شد اقدام به کشت شلتوک نموده و زمین زراعی به جای حالت آب ایستادگی در سطح زمین به فواصل زمانی کوتاه آبیاری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در نقاط مختلف استان تحقیقاتی به منظور دستیابی به بهترین شیوه خُشکه‌کاری برنج در دست اجراست، عنوان کرد: ازجمله تعیین بهترین رقم، تاریخ کشت، مدیریت علف‌های هرز و ... که پس از دستیابی به بهترین توصیه‌های تحقیقاتی در آینده نزدیک بتوانیم آن‌را آموزش و ترویج دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha