• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400022920654

مدیر کل میراث فرهنگی یزد:

شهادت عنایت سلطان و فرزندش مصداق بارز رشادت بافقی‌هاست

شهادت عنایت سلطان و فرزندش مصداق بارز رشادت بافقی‌هاست

ایسنا/یزد شبی در موزه به میزبانی بافق برگزار و در این مراسم، فرهنگ رشادت و مقاومت بافقی‌ها از نگاه تاریخی مورد بررسی قرار گرفت.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی یزد در مراسم شبی در موزه که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی موزه و سالروز وفات محمدتقی خان بافقی، عصر روز گذشته در موزه فرهنگ و هنر شهرستان بافق برگزار شد، با بیان این که بافق باید به داشته‌های فرهنگی خود ببالد، نسبت به نابودی میراث فرهنگی این شهر در طول دوران گذشته اظهار تاسف کرد.

وی با بیان این که آثار به جا مانده از آن دوران در حوزه میراث فرهنگی مقدار کمی است ولی بازمانده‌های فرهنگی این شهر بسیار زیاد است، گفت: خاندان خوانین در بین حکام یزدی، بیش از 100 سال مسئولیت داشتند و از سوی دیگر حکومت‌های زندیه و قاجاریه در حال شکل‌گیری بودند لذا این مسیر آغازگر یک حرکت نوین در تاریخ بوده است.

فاطمی با اشاره به این که فرهنگ رشادت و مقاومت در بین یزدی‌ها و بافقی‌ها خصوصاً در شهادت عنایت سلطان تبلور دارد، گفت: خودش و فرزندش می‌ایستند و رشادت‌مندانه شهید می‌شوند و همزمان نیز بسیاری از جوانان یزد و بافق، وظیفه حمله به افغانها را برعهده دارند که در این مسیر نیز به شهادت می‌رسند.

موزه زبان گویای تاریخ

«لیلی رنجبر» مدیر میراث فرهنگی شهرستان بافق هم در این مراسم با اشاره به گرامیداشت روز موزه تصریح کرد: در این روز مراسم‌ها و آیین هایی در همه کشورها برگزار می‌شود و در بافق نیز بعد دو سال وقفه به علت شیوع کرونا، این مراسم گرامیداشت برگزار شد.

وی موزه‌ها را زبان گویا و رسا و راویان میراث فرهنگی دانست و گفت: در چهارسال اخیر، سه موزه در بافق ایجاد شده و با تلاش مدیران کل، موزه‌های شهرستان در فهرست موزه‌های ملی کشور قرار گرفتند چرا که در کنار کارکردهای اجتماعی و اقتصادی، گذشته‌های بافق را نشان می‌دهند.

این مسئول افزود: این موزه‌ها نشان می‌دهند که انتقال این داده‌ها به آیندگان ضروری است و این مسئله برای بافق اهمیت دارد.

قران عنایت سلطان در مجلس

«حامد میرسلیمانی» پژوهشگر و تاریخ‌دان بافقی نیز به نگهداری از قران «عنایت سلطان» در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این قران که به دست «محمدتقی خان بافقی» رسیده و وقف به امام زمان(عج) شده، اکنون در موزه مجلس نگهداری می‌شود.

وی خواستار خریداری این قران توسط مسئولان و نگهداری آن در بافق شد.

در این مراسم که با حضور فرماندار و شهردار بافق و سایر مسئولان این خطه برگزار شد، گالری آثار هنری موزه فرهنگ و هنر بافق نیز افتتاح و مورد بازدید مسئولان قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha