• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403080503222
  • خبرنگار : 50592

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر یزد:

کم‌تحرکی، افراد را مستعد پوکی استخوان می‌کند

کم‌تحرکی، افراد را مستعد پوکی استخوان می‌کند

ایسنا/یزد رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان این که بیماری پوکی استخوان باعث می‌شود استخوان‌ها مستعد شکستگی شود، گفت: نداشتن فعالیت بدنی، مصرف دخانیات، کمبودی ویتامین D و کلسیم و همچنین بالا رفتن سن، افراد را بیشتر در معرض مبتلا شدن به این بیماری قرار می‌دهد.

دکتر «محمدعلی اوزی نژاد» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این که پوکی استخوان، یک بیماری مزمن استخوانی است و بیماری خاموش نیز نامیده می‌شود، گفت: در این بیماری توده استخوانی کاهش پیدا کرده و بافت استخوان به تدریج تحلیل می‌رود.

وی ضمن بیان این که پوکی استخوان یک بیماری عمومی استخوان است، اظهار کرد: این بیماری، با توده استخوانی پایین، تخریب زیرساخت بافت استخوانی و متعاقباً افزایش شکنندگی و مستعد شدن به شکستگی استخوان همراه است.

اوزی نژاد اظهار کرد: شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید، لاغری مفرط و بیماری‌های گوارشی عواملی است که فرد را مستعد شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌کند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر، در خصوص نحوه تشخیص این بیماری، ضمن بیان این که افراد بالای ۵۰ سال باید برای اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند، تصریح کرد: پزشک برای ارزیابی ابتدا عوامل خطر پوکی استخوان را ارزیابی می‌کند و با استفاده از آنها خطر شکستگی را تخمین می‌زند و سپس در صورت نیاز ممکن است سنجش تراکم استخوان نیز توصیه شود.

اوزی‌نژاد با اشاره به این که درمان «استئوپروز» شامل توصیه‌های برای کاهش عوامل خطر، اصلاح سبک زندگی و نیز درمان دارویی است، خاطرنشان کرد: مصرف کافی کلسیم، پروتئین و ویتامین دی، فعالیت فیزیکی منظم و تقویت قدرت عضلات نیز بخشی از پروتکل درمان محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در معرض شکستگی استخوان هستند، باید از فعالیت‌هایی که شامل خم شدن ستون فقرات رو به جلو می‌شود، به خصوص هنگام حمل اجسام، خودداری کنند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر، اظهار کرد: برنامه‌های ساده مانند پیاده روی، پله نوردی یا آهسته دویدن باعث افزایش سرعت راه رفتن، قدرت عضلانی و تعادل در سالمندان می‌شود که به معنی کاهش سقوط است.

اوزی نژاد ضمن بیان این که برنامه‌های ورزشی برای جلوگیری از سقوط و شکستگی باید شامل تمرینات تعادلی و تمرینات قدرتی اندام تحتانی و فوقانی باشد، گفت: افراد برای آگاهی از این تمرینات با پزشک خود مشورت کنند.

وی ضمن بیان این که منابع کلسیم طبیعی مانند حبوبات، لبنیات، ساردین و آجیل منابع کلسیم ارجح هستند و همچنین پروتئین با کیفیت بالا را تأمین می‌کنند، گفت: ویتامین D اهمیت ویژه‌ای برای سلامت استخوان دارد.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر، ضمن بیان این که مصرف مکمل ویتامین D در همه بزرگسالان ۶۰ سال به بالا برای کاهش اثرات سقوط و شکستگی توصیه می‌شود، گفت: به علت این که ویتامین D از یک رژیم غذایی سالم به دست نمی‌آید و امکان قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب روزانه نیز در بیشتر بزرگسالان محدود است، مصرف مکمل ویتامین D به افراد توصیه می‌شود.

وی افزود: مصرف ۸۰۰  تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین D در روز برای پیشگیری از سقوط و شکستگی در بزرگسالان ۶۰ ساله و بالاتر توصیه می‌شود.

اوزی نژاد ضمن بیان این که میزان تولید ویتامین D در پوست، با افزایش سن کاهش می‌یابد، گفت: ظرفیت تولید ویتامین D در پوست افراد مسن، نسبت به بزرگسالان جوان، چهار برابر کمتر است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر، ضمن بیان این که سیگار کشیدن احتمال شکستگی مفصل ران را تقریبا دو برابر افزایش می‌دهد، گفت: خوشبختانه با ترک سیگار می‌توان خطر شکستگی مفصل ران را کاهش داد.

وی ضمن اشاره به این که مصرف کم پروتئین همانند کمبود ویتامین D موجب افزایش خطر شکستگی مفصل ران می شود، اظهار کرد: مصرف کم پروتئین موجب کاهش توده عضلانی در طول چرخه زندگی می‌شود.

اوزی نژاد افزود: افراد سالخورده با کاهش مصرف پروتئین، در معرض ضعف عضلانی، کاهش توده عضلانی و در نتیجه افزایش خطر سقوط می‌شود.

وی ضمن بیان این که داشتن فعالیت بدنی بدون در نظر گرفتن سن، باعث قدرت استخوان و عضله می‌شود، گفت: بی حرکتی اسکلت، به صورت استراحت در رختخواب و یا آسیب نخاعی، منجر به از بین رفتن استخوان، تحلیل رفتن عضلات و افزایش حساسیت به شکستگی در طی چند هفته می‌شود.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر در پایان اظهار کرد: با انجام چند فعالیت ساده همچون استفاده از پله به جای آسانسور، پیاده روی کردن به جای استفاده ازخودرو یا وسایل حمل و نقل عمومی، داشتن فعالیت‌های بدنی در انجام کارهای روزانه، ایستادن روی یک پا هنگام انجام دادن فعالیت‌های روزمره همچون مسواک زدن و شست‌وشو، افراد می‌توانند استخوان و عضلات سالم‌تری داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha