• چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400021510250
  • خبرنگار : 71516

دیدار هیئت کنگره آمریکا با مقامات سودان/ سفر فلتمن به مصر، سودان و اتیوپی

دیدار هیئت کنگره آمریکا با مقامات سودان/ سفر فلتمن به مصر، سودان و اتیوپی

هیئت کنگره آمریکا طی دیدار با مقامات سودانی در خارطوم درباره حمایت از مرحله انتقالی در این کشور و تنش‌های مرزی سودان و اتیوپی و مذاکرات سد النهضه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، کریستوفر کونز، عضو کمیته روابط خارجی در سنای آمریکا و سناتور کریس وان هولن طی سفرشان به خارطوم مذاکراتی را با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و تعدادی از وزیران و مسؤولان و نهادهای مدنی درباره تنش‌های مرزی سودان و اتیوپی و مذاکرات سد النهضه برگزار کردند.

این هیئت در دیدار با البرهان درباره تقویت روابط و همکاری گفت‌وگو کرد.

البرهان دیدگاه سودان را درباره پرونده سد النهضه و مسائل مرزی با اتیوپی توضیح داد.

هیئت کنگره آمریکا در دیدار با عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان از تنش‌های میان سودان و اتیوپی ابراز نگرانی و بر تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسالمت‌آمیز نزاع تأکید کرد.

در این دیدار همچنین بر حمایت آمریکا از روند انتقالی و اقتصاد سودان تأکید شد.

سناتور کریستوفر کونز بعد از دیدار با جبریل ابراهیم، وزیر دارایی سودان گفت که سفر این هیئت به خارطوم برای اعلام حمایت از مرحله انتقالی در سودان و پیگیری تعهد آمریکا برای پرداخت ۷۰۰ میلیون دلار کمک به سودان و تقویت حمایت از ثبات و امنیت و صلح برای مردم سودان است.

سناتور وان هولن نیز تأکید کرد: باید حاکمیت دیکتاتوری به حاکمیت قانون انتقال یابد تا اقتصاد سودان توانایی خود را برای برآوردن خواسته‌های مردم بازیابد. ما می‌خواهیم شریک باشیم و روابط خوبی داشته باشیم برای همین از تغییر به سمت دموکراسی، صلح و عدالت حمایت می‌کنیم.

از سوی دیگر جفری فلتمن، فرستاده ویژه آمریکا به شاخ آفریقا در اولین سفر خود از زمان تعیینش در این پست سفرش را به مصر، اتیوپی، سودان و اریتره آغاز کرده است.

وی برای کاهش تنش‌های مرزی میان سودان و اتیوپی از یکسو و تنش‌های میان سودان، مصر و اتیوپی درباره سد النهضه تلاش می‌کند.

فلتمن قرار بود روز سه‌شنبه وارد قاهره شود و بعد از آن به اریتره، اتیوپی و سودان برود.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، فلتمن نشست‌هایی را با مسؤولان دولت‌های مذکور و همچنین سازمان ملل و اتحادیه آفریقا برگزار می‌کند.

سفر فلتمن به این کشورها به دنبال افزایش تنش میان سودان، اتیوپی و مصر بر سر سد النهضه و تلاش آدیس آبابا برای اجرای مرحله دوم آبگیری سد بدون توافق با مصر و سودان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha