محمد شفائی، امروز (دوشنبه-۳۰ فروردین) در کارگاه مجازی رابطان طرح داناب کاشان، اظهار کرد: بنا بر آمار، میانگین جهانی بارشها ۷۵۰ میلیمتر است و این رقم در ایران ۲۵۰ میلیمتر است. الگوی بارش ها بسیار نامنظم بوده و بیشترین بارش ها در شمال کشور است و در استان اصفهان میانگین ریزش ۱۲۰ میلیمتر در سال است که این رقم حدود یک ششم میانگین جهانی بارش ها است.
وی افزود: افزایش برداشتها از منابع آب زیرزمینی، باعث ایجاد فروچالهها شده و استمرار این نشست ها می تواند خسارت هایی شبیه زلزله در بخش تاسیسات، جادهها و ساختمان ها را به دنبال داشته باشد.
شفائی افزود: در مجموعه سه کشوری هستیم که بدترین رتبه در برداشت نادرست از منابع آب زیرزمینی را داریم و امیدواریم طرحهای فرهنگی باعث افزایش آگاهی مردم شده و برای مدیریت مصرف آب احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.
به گزارش ایسنا، مجری طرح داناب استان اصفهان تصریح کرد: برداشت بیرویه از منابع آب های زیرزمینی طی چند دهه گذشته باعث نشست زمین در مناطق مختلف کشور شده است و بسیاری از دشت ها به حد تخریب رسیده و قابل برگشت نیست.
وی تصریح کرد: استان اصفهان دارای ۳۵ دشت مستقل است، اما بخش بزرگی از آنها طی چند دهه گذشته از نظر وضعیت منابع آب زیرزمینی در حالت ممنوع و بحرانی قرار دارد که نیازمند تلاش همگانی برای مدیریت مصرف است.
شفائی گفت: رفتار گذشتگان ما نسبت به منابع آب زیرزمینی آگاهانه تر بود، به طوری که با احداث ۴۱۴۰ رشته قنات بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز خود را تأمین میکردند، اما امروز با ۵۱ هزار حلقه چاه با توجه به تغییر بارشهای سالانه به طور متوسط بیش از چهار میلیارد متر مکعب آب برداشت میشود.
وی تصریح کرد: تداوم خشکسالی در دهه های اخیر و برداشت آب از چاه های عمیق باعث پدیده هایی مثل فرونشست زمین، کاهش دبی رودخانه، توسعه کویر و بیابان، شوری آب و متروکه شدن قنات ها شده است.
وی با اشاره به پیشینه دینی و فرهنگی تاریخ و تمدن ایرانی، افزود: در کشورمان با توجه به آموزههای دینی، سابقه تاریخی و تجربه زیسته مردم، ارزش و اهمیت آب از دیرباز مورد توجه بوده است و این فرهنگ باید در قالب تولید محتوا در جامعه باقی بماند.
همچنین دبیر اجرایی طرح داناب استان اصفهان، گفت: بچه هایی که در دوران مدرسه با مفاهیم مدیریت مصرف آب، شرایط آبی کشور و استان آشنا می شوند در بلندمدت آگاهی بیشتری نسبت به شناخت ارزش آب و شیوه های مدیریت مصرف آن پیدا می کنند و در نتیجه راهکارهای روشنی برای بحران آب و خشکسالی ارائه می دهند.
مهنور گیتیفر، افزود: یکی از عواملی که منجر به شرایط کم آبی در کشور شده، کمبود اطلاعات مردم درباره آب است، به طوری که هنوز هم بحران آب را جدی نمی گیرند و مصرف آب را کاهش نمی دهند.
وی افزود: دانایی دانش آموزان از شرایط کشور، مهمترین فرصت برای انتقال این اطلاعات به دیگران است که بخشی از این فرآیند در قالب طرح داناب از سال ۱۳۸۹به عنوان یک جشنواره فرهنگی و هنری در مدارس متوسطه فرهنگ سازی می شود.
دبیر اجرایی طرح داناب استان اصفهان، تصریح کرد: با مصرف بیرویه و رو به افزایش آب، بیم این است که به تدریج آبی برای رودخانهها و آبشارها باقی نماند. بنابراین در کشورهای پیشرفته، مردم برای حفظ منابع انرژی از جمله آب آموزش داده می شوند تا برای مصرف آن الگوی مناسبی را انتخاب کنند.
گیتی فر گفت: یازدهمین دوره جشنواره دانا در ۱۲ عنوان شامل نقاشی، وبلاگ، تحقیق، روزنامه دیواری، شعر، ماکت، داستان، عکس، فیلم، پاورپوینت، ایده و پادکست از روز دوم اسفند ۹۹ آغاز شده است و مهلت ارسال اثر تا پایان خرداد سال جاری ادامه دارد.
وی گفت: کتاب های سه مقطع و شیوه نامه داناب در سایت داناب به نشانی danab.esrw.ir قابل دسترسی است و دانش آموزان دوره متوسطه استان اصفهان می توانند آثار خود را در این سایت بارگذاری کنند.
دبیر اجرایی طرح داناب استان اصفهان افزود: در دهمین دوره طرح داناب، ۷۵۰۰ اثر از دانش آموزان استان اصفهان به دبیرخانه ارسال شد که آموزش و پرورش ناحیه ۳ اصفهان و شهرستان های شهرضا و کاشان به ترتیب بالاترین تعداد شرکت کننده را داشتند.
معاون آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش کاشان نیز در این کارگاه گفت: در کشورهای توسعه یافته با وجود بارش های مناسب، به دانشآموزان یاد داده میشود که هر یک از ما به سهم خویش میتواند با احساس مسئولیت و مصرف کمتر آب، این مایه حیات را حفظ کنیم.
سعید مکاریان نوش آبادی اظهار کرد: شهروندان می توانند از طریق آب خاکستری نسبت به آبیاری باغچه های خود اقدام کنند، همچنین در صورتی که کولرهای آبی سایبان داشته باشد حدود ۳۰ لیتر مصرف آب آن کاهش می یابد.
وی افزود: خلاقیتهای ویژهای در کشورهای توسعه یافته به کارگرفته میشود تا دانشآموزان را به ارزش آب آگاه و به سرنوشت آن علاقهمند کند.
معاون آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش کاشان با اشاره به شرایط رودخانه زاینده رود و دریاچه اورمیه تصریح کرد: متاسفانه مردم زمانی، به آگاهی می رسند و به فکر چاره می افتند که بسیاری از منابع آب خشکیده می شود و چنانچه شایسته است هنوز هم قدر و ارزش آب را نمی دانند.
وی تاکید کرد: با وجود آنکه، اولین کلمه ای که دانش آموزان یاد می گیرند نوشتن و خواندن کلمه آب است، اما در عمل یک شهروند حافظ آب تربیت نمیشود، در حالی که باید با آموزش آن ها به عنوان بزرگترین منبع انسانی، بهترین نسل حافظ محیط زیست، آب و … تربیت شود.
مکاریان گفت: دانش آموزان ما در کلاس های هنر، ادبیات، جغرافی با سوالاتی روبرو شوند که مصرف انرژی و آب به چه معناست؟ الگوهای متعادل مصرف آب و انرژی کدام هستند؟ چرا با بحران کمبود آب مواجه خواهیم شد؟ آب چه ارزشی دارد؟ تا بدانند چرا باید در مصرف آب صرفهجویی کنند.
معاون آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش کاشان، افزود: نصیحت و سخنرانی، حاصلی جز بیتفاوتی دانشآموزان در قبال منابع مهمی چون محیط زیست، منابع طبیعی و آب نخواهد داشت. اگر در جریان فرآیند آموزش از روشهای حل مسئله، تفکر نقاد و گردش علمی استفاده شود، مشارکت علمی و فرهنگی دانشآموزان به حداکثر می رسد.
انتهای پیام
نظرات