• دوشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400013017620
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

واکاوی بی‌رغبتی در نوشتن مقاله و پایان‌نامه؛ علت چیست؟

واکاوی بی‌رغبتی در نوشتن مقاله و پایان‌نامه؛ علت چیست؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سالانه هزاران پایان‌نامه و رساله در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دفاع می‌شود، نگارش پایان‌نامه و مقاله از جمله موارد تخصصی است که اغلب دانشجویان در نحوه نگارش علمی آن با مشکلاتی روبه رو هستند، چه سخت باشد و چه آسان، بهتر است دانشجو این آثار علمی را خود بنویسد و حاصل دسترنج وی باشد اما در این میان هستند دانشجویانی که برای نوشتن مطالب مورد نظر خود به سراغ افراد و یا موسسات خارج از دانشگاه می‌روند.

در خصوص خرید و فروش پایان‌نامه و مقاله بسیار گفته شده و شنیده‌ایم، خیلی‌ها از این موضوع به عنوان از بین رفتن حیثیت علمی یاد می‌کنند و وزارت علوم هم بارها اعلام کرده است که در این زمینه برخورد جدی خواهد کرد، اما آن‌ها که پایان‌نامه و مقاله را می‌خرند یک طرف ماجرا هستند و آن‌ها که پایان‌نامه و مقاله می‌نویسند، سوی دیگر ماجرا...

مجید ابن علی عضو هیات علمی گروه برق و الکترونیک دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص علل کاهش انگیزه فردی در دانشجویان برای نوشتن مقاله و پایان‌نامه، اظهار کرد: دلایل مختلفی پشت این مسئله نهفته است یکی از این دلایل آیین‌نامه‌های وزارت علوم است که افراد را مجبور می‌کند حتما مقاله‌ای مستخرج از پایان‌نامه داشته باشند تا بتوانند نمره خوبی کسب کنند بنابراین این اهرم باعث کاهش انگیزه دانشجویان می‌شود.

وی مسئله دیگر را مربوط به دانشجویان شاغل دانست و افزود: این دانشجویان تنها به دنبال این هستند که مدرک دانشگاهی را برای ارتقای حقوق از دانشگاه دریافت کنند و چه بسا مشاهده شده است در بسیاری از موارد مدرک مرتبط با شغل نیست.

ابن علی بیان کرد: دسته‌ای دیگر از دانشجویان تنها به دنبال این هستند که پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور دریافت کنند و یا پس از گرفتن مدرک خود به استان‌های دیگر مهاجرت کنند بنابراین وقتی هدف این مسائل باشد گاهی تسریع در از دست ندادن زمان باعث ارائه یک مقاله و یا پایان‌نامه بی‌کیفیت می‌شود البته همیشه مسئله بدین صورت نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: دسته‌ای دیگر از دانشجویان انگیزه‌ای نداشته و تنها به دنبال این هستند که یک مدرک بگیرند به‌همین دلیل برایشان اهمیتی ندارد چه کسی مقاله یا پایان‌نامه برایشان بنویسد.

این دانشیار گروه برق و الکترونیک دانشگاه شهرکرد نداشتن انگیزه لازم از سوی اساتید دانشگاه را عاملی دیگر در بی‌انگیزگی دانشجویان عنوان و بیان کرد: اگر استاد شور و اشتیاق لازم را داشته باشد موضوعاتی متنوع و کاربردی به دانشجو پیشنهاد می‌دهد، به‌علاوه روحیه پژوهش را به دانشجوی خود انتقال داده و در نتیجه در وقت گذاشتن دانشجو برای پایان‌نامه و یا مقاله اثرگذار است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد درخصوص تقویت انگیزه در میان دانشجویان خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته آیین‌نامه‌هایی از سوی دانشگاه نیز ارائه شده که دانشجو و استاد را به سمت صنعت سوق می‌دهند، این ارتباط دارای امتیاز بوده بنابراین مشوق بزرگی در بالا بردن انگیزه دانشجویان و اساتید به‌حساب می‌آید.

در ادامه علیرضا محمدی، مدیرگروه ادبیات دانشگاه شهرکرد درخصوص تمایل برخی از دانشجویان به سمت نوشتن مقاله و پایان‌نامه توسط برخی افراد و موسسات اظهار کرد: علت این موضوع از سمت دانشجویان نبوده و متوجه اعضای هیات علمی است.

وی افزود: استاد راهنما به‌عنوان واسطه باید بر روند نوشتن پایان‌نامه نظارت کند، تجربه نشان داده است که مراقبت بر کار دانشجو و احساس همراهی با وی باعث تقویت روحیه تکلیف و در نتیجه پژوهش در میان دانشجویان می‌شود.

محمدی با بیان اینکه بازخواست از اساتید و مسئولیت دادن به آن‌ها راه‌حلی اساسی است، یادآور شد: بارها دیده‌ایم که دانشگاه در بسیاری از موارد مسئولیت را بر عهده دانشجو می‌گذارد درصورتی که چنین نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: پیشنهادی که به دانشگاه شده این است که نظارت بر اساتید بیشتر شود و در واقع پاسخگوی کامل تخلفات، استاد راهنما باشد، چرا که نظارت بر دانشجو خیلی نمی‌تواند صورت بگیرد.

مدیرگروه ادبیات دانشگاه شهرکرد گفت: اگر دانشجویی پایان‌نامه و یا مقاله خود را نگارش نکرده باشد به‌راحتی و طی یک پرسش و پاسخ این مسئله مشخص می‌شود، اگر استاد راهنما لحظه به لحظه بر کار دانشجو نظارت داشته باشد به‌راحتی می‌تواند جلوی این کار را بگیرد.

وی با بیان اینکه نوشتن پایان‌نامه و مقاله تبدیل به امری اداری شده است، گفت: توجه به بار علمی و صرفا رفع تکلیف در نوشتن پایان‌نامه و مقاله مد نظر بسیاری از دانشگاهیان قرار گرفته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد نقش موضوع پایان‌نامه را نیز مهم ارزیابی و تصریح کرد: اگر استاد راهنما یک موضوع سوری و تنها برای رفع تکلیف به دانشجو ارائه دهد انتظار خروجی خوب را نباید داشت.

مدیرگروه ادبیات دانشگاه شهرکرد به مسئله داوری‌ها در دفاع از پایان‌نامه‌ها اشاره و بیان کرد: بارها مشاهده شده است که ایرادات گرفته‌شده در روز دفاع ایراداتی جزئی، کلیشه‌ای و نگارشی است و تعداد موضوعات ردشده در زمان تصویب پروپوزال نیز کاهش یافته است.

وی مهم‌ترین تاثیر نوشتن پایان‌نامه و مقاله را توسط دیگر افراد و موسسات، کاهش مسئولیت‌پذیری در میان دانشجویان دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع ممکن است تبدیل به عادت در میان افراد شود، به‌طوری که به قسمت‌های دیگر زندگی و در اخلاق فردی رسوخ کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha