• چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۰:۲۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 00061763326
  • خبرنگار : 50039

آغاز بکار آزمایشی ایستگاه اقلیم شناسی خودکار حیران آستارا

آغاز بکار آزمایشی ایستگاه اقلیم شناسی خودکار حیران آستارا

ایسنا/گیلان رئیس اداره هواشناسی شهرستان مرزی بندر آستارا، از آغاز بکار آزمایشی ایستگاه اقلیم شناسی خودکار در دهکده توریستی و گردشگری حیران شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان و تحقق درخواست چندین ساله اهالی این منطقه خبر داد.

فردین فرتوت نیا، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: شرایط منحصر بفرد دهکده توریستی و گردشگری "حیران" در غرب استان گیلان و حوزه استحفاظی شهرستان مرزی بندر آستارا، از جمله عبور جاده کوهستانی بین المللی آستارای گیلان به نمین در استان اردبیل و ویژگی های گردشگر پذیر بودن این منطقه، می طلبید تا زیرساخت های هواشناسی در این منطقه نصب و راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه پیگیری های مستمر در خصوص راه اندازی ایستگاه اقلیم شناسی خودکار در این روستا، به شکل رسمی از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است، ادامه داد: با تلاش های صورت پذیرفته، یک قطعه زمین به وسعت تقریبی ۴۰۰ مترمربع در درون بافت روستایی "حیران" برای این منظور اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه "محمد دادرس" مدیر کل هواشناسی استان گیلان، چندین بار از این منطقه بازدید کرد، افزود: طی چند سال اخیر بحث ارزیابی و ثبت اطلاعات و داده های هواشناسی در ارتفاعات ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ متر کشور برای پیش بینی‌ها بسیار حائز اهمیت شد که خوشبختانه روستای "حیران" هم از این قضیه مستثنی نشد.

فرتوت نیا، در ادامه با تأکید بر اینکه پیش از این دیوار گذاری، ساخت پلتفرم، احداث دکل، ارت و سایر زیرساخت ها تکمیل شده بود و هم اکنون سنسورها، نصب و آماده بهره برداری رسمی می باشد، خاطر نشان کرد: این ایستگاه که به شکل خودکار آمار و داده ها را منتقل می کند، به شکل رسمی پس از دریافت کد اختصاصی اقلیم شناسی از سازمان هواشناسی کشور، در دهه فجر سالجاری به شکل رسمی افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه فوق در ارتفاع ۷۴۰ متری از سطح دریا نصب و به شکل  آزمایشی راه اندازی شد، اضافه کرد: در حال حاضر در ایستگاه مذکور، سمت و سرعت وزش باد، رطوبت، دما، باران و فشار اتمسفر اندازه گیری، ثبت و به مرکز هواشناسی کشور ارسال می شود و قابلیت ارتقاء را دارد.

رئیس اداره هواشناسی آستارا، در پایان تصریح کرد: شهرستان مرزی بندر آستارا دارای یک مرکز سینوپتیک بین المللی، بویه دریایی در فاصله ۱۰ کیلومتری از ساحل دریای خزر، یک ایستگاه باران سنجی ساحلی بخش خصوصی در حوزه شهری، یک ایستگاه باران سنجی سنتی در روستای حیران و ایستگاه جدید خودکار اقلیم شناسی در منطقه کوهستانی حیران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha