حمید سوری در جلسه بررسی آخرین وضعیت کرونا در مشهد که شب گذشته، ۲۵ مرداد، در کلاب هاوس برگزار شد، با بیان این مطلب که تعدد مرکز تصمیمگیری در مشهد کار را سخت میکند، افزود: برای برخی از این مراکز تصمیمگیری سلامت در اولویت دوم قرار دارد و معیشت مردم برای آنها اهمیت دارد و معتقدند که زوار باید همچنان باید به شهر بیایند. همچنین استفاده از روشهای درمانی غیراستاندارد و سنتی در اینجا خیلی بیشتر از استانهای دیگر مشاهده میشود که همین موضوع باعث میشود بیماران دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کنند و ابتدا به سراغ درمانهای اینچنینی میروند و زمانی که دیگر پاسخی نمیگیرند و ناامید میشوند، به مراکز درمانی مراجعه میکنند.
وی ادامه داد: بنابراین مشهد شرایط ویژهای دارد و مدیریت کردن در اینجا متفاوت و دشوار است؛ چنین وضعیتی حتی در قم به این شدت نبود. در آنجا هم مسائلی وجود داشت اما چون مشهد ترکیبی از فرهنگها و مدیریتهای مختلف است، بعضا تناقضهای مختلفی در آن به چشم میخورد. به همین دلیل کار کردن در حوزه سلامت در اینجا خیلی دشوار است. طبیعتا زمانی که یک شهر توریست مذهبی زیادی داشته باشد، احتمالا دارای تنوع فرهنگی، اقلیمی، تحصیلات و... بسیاری است. یکی از نگرانیهای ما در برگزاری جلسات با استاندار این است که او آزادی عمل و قدرت لازم برای بعضی کارها را نداشته باشد. در این شهر مراجع قدرت و تصمیمگیری متعددی وجود دارد که در بسیاری از مسائل میتوانند اثرگذاری داشته باشند. امیدوار هستیم بتوانیم بر پایه اصول اپیدمی کارها را پیش ببریم چرا که در مرتفعترین پیک خراسان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون قرار گرفتهایم.
روزانه تا ۱۲۰ هزار نفر وارد خراسان رضوی میشوند
سوری درباره شکلگیری موج پنجم کرونا در خراسان رضوی گفت: کانون اصلی طغیان کرونا در این استان برخلاف استانهایی مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، قم و مرکزی، شهر مشهد بوده است. در واقع اپیدمی از چند مسیر به اینجا رخنه کرده است؛ بخشی از سیستان و بلوچستان و گرگان آمده است. در حقیقت جمعیت سیال زیادی به اندازه جمعیت شهر مشهد به این شهر رفتوآمد دارد که از شهرها و حتی کشورهای مختلف هستند. حتی تعداد افرادی که از کشورهای دیگر به اینجا میآیند هم رقم بالایی است. طبق اعلام اداره اتباع، مردم بیش از ۵۰ کشور در مشهد ساکن هستند و در آن تردد دارند؛ بنابراین پیکانهای متعددی از جاهای مختلف متوجه شهر مشهد بوده است. اقداماتی هم مانند محدودیت سفرها که باید زودتر انجام میشد، به خوبی صورت نگرفته است. ما زمانی که وارد مشهد شدیم، اصلا کسی از ما نپرسید که علائمی مثل تب یا سایر مشخصات بیماری را داریم یا خیر. در واقع مهمترین عاملی که در بروز طغیان اخیر کرونا در مشهد وجود داشته، همین است که زمانی که نشانههای طغیان ظاهر شد، اقدامات لازم مانند محدود کردن سفرها، پروازها و قطارها برای پذیرش زوار انجام نشد و تا همین چند روز قبل حدود ۷۰ درصد هتلها و میهمانسراها در مشهد اشغال بوده است. اکنون هم مغازههایی که باید در این روزها تعطیل باشد، فعال است و به نظر میآید که اجرای مقررات و دستورالعملها متاسفانه اندک بوده و خیلی در این زمینه کاری نشده است.
ادامه روند افزایشی کرونا در مشهد تا چهار هفته دیگر
وی متذکر شد: شروع پیک در این شهر از اواخر خرداد ماه و اوایل تیر ماه بود که به سرعت روند افزایشی را طی کرد. شیب افزایشی این پیک خیلی خیلی تند بود که هنوز هم به نوک قله نرسیده است. چنانچه وضعیت به همین صورت پیش رود، قطعا آمار بستری و مرگها به شدت افزایش خواهد یافت و حداقل تا سه الی چهار هفته آینده ممکن است روند افزایشی ادامه داشته باشد. متاسفانه درصد قابل توجهی از مرگ و بستریهای کرونایی کشور مربوط به مشهد است. میانگین سنی افراد بستری و فوتیهای کرونایی در مشهد نسبت به میانگین کشوری پایینتر است. حدود ۳۸ درصد پیسیآرها و حدود ۳۳ درصد رپیدتستهای مشهد مثبت است که رقمی بالا و ۲ برابر میانگین آمار استانهایی است که کمتر از طغیان آزار دیدهاند. در مجموع آمار تستهای مثبت در مشهد نسبت به سه ماه گذشته سه برابر شده است. سویه غالب در مشهد دلتاست و بیش از ۹۰ درصد بیماران جدید درگیر این نوع از کرونا شدهاند.
سوری درباره وضعیت بیمارستانهای مشهد بیان کرد: حدود ۷۵۰ تخت ICU در مشهد مستقر است که ۹۴ درصد آن اشغال بوده و همین موضوع باعث میشود بیماران با احتیاط بیشتری به ICU ارجاع داده شوند و همین موضوع موجب شده مرگهای قبل از ICU افزایش یابد. حدود ۵۰۰۰ تخت معمولی هم در مشهد وجود دارد که حدود ۶۰ درصد از آن قابلیت بستری کرونایی دارد. تنها ۱۵۰ تخت خالی وجود دارد که تمام آن هم به دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعلق نداشته و به سایر مراکز خصوصی و ارگانها اختصاص دارد که برای کرونا به خدمت گرفته شدهاند. ممکن است این ۱۵۰ تخت هم با طیف جدیدی از بیماران بلافاصله اشغال شود. به طور معمول در چنین شرایطی باید حدود ۲۰ درصد از تختهای بیمارستانی خالی و در دسترس باشد تا اگر اپیدمی طغیان کرد، امکان مدیریت آن وجود داشته باشد و سیستم درمانی با فروپاشی مواجه نشود. با این حساب مشهد حداقل به ۶۰۰ تخت خالی نیاز دارد که برای مبارزه با طغیان کرونا اطمینان خاطر ایجاد کند.
کمبود ۲۰۰۰ تخت درمانی در مشهد
وی افزود: به دلیل رفتوآمد اتباع غیرقانونی و غیرثبت شده، جمعیت سیالی که وجود دارد و مرکزیت مشهد به خاطر توریست درمانی، این شهر جمعیت بالایی دارد. با توجه به این جمعیت و براساس استانداردها، این شهر تا حدود ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی کمبود دارد. یکی از مشکلات مشهد همین تاخیر زیاد بیماران در مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانهاست؛ این تاخیر در جمعیت حاشیه شهر مشهد، بیماران غیربومی و زائرانی که به این شهر میآیند، دیده میشود چراکه در ابتدای بیماری به درمانهای سنتی، خود درمانی و... مراجعه میکنند. الان که خراسان به این شکل درگیر پیک پنجم شده، پیک بعدی نیز در سراسر کشور شکل خواهد گرفت چون جمعیت انبوهی که به مشهد آمده بودند، بدون کنترل به شهرهایشان بازمیگردند و کلکسیونی از سویههای مختلف کرونا را به شهرها منتقل میکنند.
رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تعداد فوتیهای مشهد خیلی زیاد است، بیان کرد: به دلیل غیربومی بودن بیماران و جمعیت زیاد حاشیهنشینهای مشهد میزان مرگومیر در این شهر بالاست. عمده فشار کرونا روی شهرستان مشهد است و در مورد دیگر شهرستانهای استان نگرانی زیادی وجود ندارد؛ اگرچه روند بیماری در شهرهای نیشابور، گناباد، قوچان و کاشمر هم شیبی افزایشی دارد و نسبت ابتلا به جمعیتشان بالاست. همچنین یکی از نقاط ضعف خراسان رضوی این است که بین ۶ دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان، عملا ارتباط سیستماتیک قدرتمندی دیده نمیشود؛ در حالی که برای انجام برخی اقدامات از استانداری تا نیروی انتظامی باید فرماندهی واحدی وجود داشته باشد و برای همین نیاز است که یک قرارگاه مرکزی شکل گیرد.
۱۵ درصد مرگهای کشور به خراسان رضوی تعلق دارد
سوری با اشاره به این که روز گذشته(دوشنبه) فوتیهای کرونایی خراسان رضوی به بالاترین میزان خود از زمان شیوع کرونا تاکنون رسید، عنوان کرد: این مساله در آمار کشور هم تاثیر زیادی گذاشته چون در حال حاضر حدود ۱۵ درصد مرگهای ناشی از کرونا در کشور مربوط به این استان است. وضعیت وخیم و حاد اینجا نیاز به توجه ویژه دارد و باید براساس رویکردهای علمی و نه تجربیات خام عمل کرد. برخی افراد که جایگاه مدیریتی و تصمیمگیری بالایی دارند، یا بد مشاوره دریافت میکنند و یا براساس نظرات شخصی خودشان تصور میکنند برخی اقداماتی که مدنظرشان است، خوب است؛ در صورتی که از نظر رویکردهای علمی مقابله با اپیدمی با چنین روشهایی پاسخگو نیست. امیدواریم بتوانیم این افراد را برای پذیرش برخی مداخلات لازم متقاعد نماییم.
وی تصریح کرد: جمعیت حاشیهنشین زیادی در مشهد وجود دارد که در کل کشور هم منحصر به فرد است و عموما وضعیت بهداشتی مناسبی ندارند. به جز نقاط حاشیه شهر و مکانهای پرتراکم اطراف حرم رضوی، کانونهای طغیان متعددی در شهر وجود ندارد. البته سیستم ارجاع خوبی در این شهر وجود دارد که باعث شده عملا چهار سطح برای غربال بیماران تعریف شود؛ سطح اول پزشک عمومی است که روزی حدودا ۸۰۰۰ بیمار کرونایی جدید به این سطح مراجعه میکنند. سطح ۲ متخصصها هستند که حدود ۲۰ مرکز در اختیار این گروه است و روزانه ۲۰۰۰ بیمار را پذیرش میکند. سطح سوم بیمارستانها و سطح چهارم مراقبت در منزل است. اگر این سیستم ارجاع نبود، سرریز بیماران از بیمارستانها بسیار زیاد میشد. البته الان هم خیلی وضعیت در شهر مناسب نیست.
سوری با انتقاد از مدیریت اپیدمی در کشور گفت: هنوز برای مقابله با اپیدمی کرونا یک ابزار عملیاتی طراحی نکردهایم. در فرآیندهای مدیریت این بیماری در استانهای مختلف ایراداتی وجود دارد. به عنوان نمونه زمانی که موج پنجم کرونا در کشور، نه تنها از سیستان و بلوچستان بلکه زمانی که از هرمزگان آغاز شد، مرتب در گزارشهای مکتوب و جلسات تقاضا میشد که ورود و خروج شهرها کنترل شده و قرنطینه معکوس صورت گیرد ولی هیچکدام انجام نشد. ایرادات مدیریتی کرونا در حوزهای کلانتر از دانشگاههای علوم پزشکی نیز مشاهده میشود. در مجموع در سطح کلان ماجرا مشکل وجود داشته و برخی بخشهای حاکمیت مساله کرونا را جدی نگرفتهاند. از گذشته هم درس نمیگیریم چون ۱۸ ماه از کرونا گذشته و ما همچنان براساس همان پروتکلها و دستورالعملهایی که در همان اول نوشتهایم، عمل میکنیم؛ در صورتی که این اپیدمی ویروسی ایستا و ثابت نیست و تغییر میکند و ما هم به طور مداوم باید طرحهایمان را مرتب کنیم. باید توجه داشت نقش وزارت بهداشت در سلامت جامعه ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد بر عهده سازمانهای دیگر است.
وی بیان کرد: در حال حاضر ما به عنوان کمیته کشوری واکنش سریع وزارتخانه نه یک ریال دستمزد دریافت میکنیم و نه حتی یک تایپیست داریم. من هر آخر شب باید خودم نامهها را تایپ کرده و گزارشها را آماده کنم. حتی یک وسیله نقلیه هم نداریم و سفرها را با خودروی شخصی میرویم. خودروی من تاکنون حدود ۶ میلیون تومان در ورودی شهرها جریمه شده است. بعضی بخشهای وزارتخانه حدود ۷۰ خودرو دارند اما ما یکی هم در اختیار نداریم. تا زمانی که مقابله با کرونا به وظیفه ملی در همه بخشها و سازمانها تبدیل نشود، وضع همین خواهد بود و هزار بار هم که وزیر عوض شود، چیزی تغییر نمیکند.
اشکالات اساسی در مدیریت واکسیناسیون
به گزارش ایسنا، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از روند واکسیناسیون گفت: در مدیریت واکسن اشکالات اساسی وجود دارد. از وعدهها در این خصوص تا جمعیتی که پوشش داده میشود. هنوز گروههای اصلی و پرخطر به صورت کامل واکسینه نشدهاند اما مدام گروههای جدید وارد روند واکسیناسیون میشوند. اگر ۱۰۰ میلیون دز واکسن در اختیار بود، مشکلی وجود نداشت اما زمانی که محدودیت در تعداد واکسن وجود دارد، توسعه دادن سن و گروههای شغلی صحیح نیست. امروز به آقای بحرینی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفتم برای اینکه کادر درمانی که در خط مقدم مقابله با کروناست مدتی استراحت کند، از سایر گروههای دانشگاه مانند نیروهای اداری که واکسن زدهاند، استفاده کنید. چرا به برخی کارمندان اداری و منشیها واکسن زده شده در حالی که این واکسن میتوانست در اختیار فردی که جزو یک گروه پرخطر است، قرار گیرد. امیدوارم وزیر بهداشت در دولت جدید یا طی ۶ ماه آینده تعیین شود یا اصلا خارج از اولویت و چارچوبها برای انتصاب او اقدام شود. بهتر بود فردی به عنوان سرپرست تعیین میشد یا مجلس سریعتر گزینه پیشنهادی وزارتخانه را بررسی میکرد چون در حال حاضر در وضعیتی قرار داریم که حتی یک ساعت هم اهمیت فراوانی دارد.
سوری خاطرنشان کرد: حدود ۱۲۰ هزار خودرو طی ۲ روز اخیر از تهران خارج شدهاند. اگر جمعیت هر کدام از این خودروها به طور میانگین حداقل سه نفر فرض شود، ۳۶۰ هزار نفر وارد شهرهای شمالی شدهاند. بیماری نتیجه مواجهه و تماسهای افراد در جامعه است. جمعیتی که با این ۳۶۰ هزار نفر مواجه خواهند شد، چه گناهی کردهاند. وظیفه حکومت است که جدیتر برخورد کند. نبود درک صحیح از موضوع به عنوان مساله ملی باعث شده تا مشارکت بینبخشی و سازمانها ضعیف باشد و برخی نهادها اصلا وضعیت را درک نکرده و به آنها تکلیفی در این خصوص اعلام نشده باشد. به عنوان نمونه در سیستان و بلوچستان یک صورت جلسه کتبی در خصوص کرونا امضا شد اما استاندار مربوطه حتی پنج درصد از چیزی که قرار گذاشته بودیم را انجام نداد. هرکدام از مسئولان براساس دستورات بالادستی اقدام میکنند.
وی با اشاره به طغیان کرونا در هفتههای گذشته در سیستان و بلوچستان گفت: الان زحمت فراوانی برای این استان کشیده شد تا موج کرونا فروکش کند اما سیستان و بلوچستان هنوز هم بسیار آسیبپذیر است و ممکن است ظرف چند هفته آینده شاهد افزایش بیماری در آن باشیم چون کنترلی روی ورود و خروج این استان نبوده و تستی گرفته نمیشود. هجوم افغانهایی که به صورت غیرقانونی از مرزهای شرقی وارد کشورمان میشوند هم فراوان شده است. سیستان و بلوچستان روزانه به پنج میلیون ماسک نیاز دارد تا افرادی که توانایی خرید ماسک ندارند، از آن استفاده کنند.
سوری با اشاره به ترویج واکسنهای تقلبی در بازار گفت: متاسفانه یک عده سودجو نانشان را در خون مردم میزنند. از طرف دیگر جریمه تخلف در کشور ما ناچیز است و میل به تکثر ثروت فراوانی هم وجود دارد. بعضی میخواهند برای نسلهای آیندهشان هم زمین و برج به ارثیه بگذارند. در بعضی بیمارستانها و مطبها از نگهبان تا منشی شان از شرایط سوءاستفاده میکنند؛ مثلا زمانی که در بهشت محمد(ص) زاهدان بودم، برخی آمبولانسهای خصوصی خیلی رفت و آمد داشتند اما آمبولانسهای دولتی که اتفاقا از شهرهای دیگر هم برای کمک آمده بودند، فعالیتی چندانی نداشتند؛ جویای ماجرا که شدیم، مشخص شد نگهبان بیمارستان جنازهها را به آمبولانسهای دولتی تحویل نمیداد و با تحویل فوتیها به آمبولانسهای خصوصی پورسانت میگرفت. آیا از جنازه عزیز یک خانواده داغدار هم باید سوءاستفاده شود؟ اگرچه برخی مشکلات فرهنگی و تربیتی وجود دارد اما باید آنقدر برخورد جدی با فسادها صورت گیرد تا کسی چنین سوءاستفاده ای نکند.
انتهای پیام
نظرات