اخباری از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم می‌توانند از خدمات قرآنی که با عنوان «تلفنی حافظ قرآن شوید» برنامه‌ریزی شده، بهره‌مند شوند.

بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم می‌توانند از خدمات قرآنی که با عنوان «تلفنی حافظ قرآن شوید» برنامه‌ریزی شده، بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آریان فتوحی، مدیریت غرفه دارالقرآن خانه کارگر با اعلام این مطلب گفت: از آنجا که امروزه بسیاری از شهروندان فرصت کافی برای حضور در جلسات آموزشی را ندارند، تدابیری اندیشیدیم که قرآن‌آموزان در هر ساعتی از شبانه روز که مایل باشند به صورت غیر حضوری خدمات قرآنی دریافت کنند و حافظ قرآن شوند.

او با اشاره به این‌که «طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید 10 میلیون حافظ قرآن تربیت شوند» گفت: این طرح بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن آغاز به کار کرد. تاکنون 700 هزار شهروند برای بهره‌مندی از خدمات آموزشی غیر حضوری قرآن کریم در بخش حفظ، روخوانی و مفاهیم قرآن کریم ثبت نام کردند. این نمایشگاه بهترین زمان برای معرفی این طرح، جذب علاقه مندان و در نهایت پرورش حافظان قرآن کریم است.

به گفته فتوحی بالغ بر 3 هزار مربی قرآن در طرح آموزش غیر حضوری قرآن کریم فعالیت می‌کنند که 2 روز در هفته با متقاضیان تماس می‌گیرند و طبق برنامه زمانبندی شده خدمات آموزشی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. در پایان هر دوره آزمون‌هایی برگزار می‌شود که قرآن آموزان نمونه برای دوره‌های تربیت مربی قرآن مهد و پیش دبستانی برگزیده می‌شوند.

فتوحی با بیان این‌که «نحوه آموزش قرآن کریم تاثیر چشمگیری در تشویق قرآن آموز دارد» اظهار کرد: در این طرح، حفظ و روخوانی قرآن کریم از جزء سی ام آغاز می‌شود. به این دلیل که سوره‌های جزء 30 کوتاه هستند و قرآن آموز به راحتی با کمی تمرین و تکرار می‌تواند آنها را حفظ کند. با حفظ هر سوره تشویق می‌شود که سوره بعدی را حفظ کند و به همین ترتیب گام به گام تا حفظ کل قرآن کریم پیش می‌رود.

او با اشاره به نحوه ثبت نام قرآن آموزان تاکید کرد: بازدید کنندگان نمایشگاه قرآن با مراجعه به غرفه دارالقرآن خانه کارگر می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند. ثبت نام و حضور در این طرح محدودیت سنی ندارد.

نخستین نشست تفسیرپژوهشی در نمایشگاه قرآن برگزار شد

نخستین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی بخش مکتوب نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور استادان این حوزه و علاقه‌مندان به مباحث تحلیلی برگزار شد.

در این نشست که با حضور دکتر محمدکاظم شاکر، عضو هیات علمی دانشگاه قم، دکتر محسن قاسم‌پور عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و دکتر سید هدایت جلیلی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران برگزار شد، حاضران به طرح مباحث اولیه تفسیرپژوهی پرداختند.

محمدکاظم شاکر به عنوان آغاز کننده بحث گفت: بحث‌های مربوط به فلسفه علم در ایران و جهان اسلام چندان قوی نیست و نوپا محسوب می‌شود. تفسیر پژوهی در واقع به سوالات فلسفه پاسخ می‌دهد و ما در این مرحله در گام‌های نخست هستیم.

شاکر افزود: یکی از ویژگی‌هایی که در این زمینه می‌توان نام برد، ایدلوژیک بودن بحث‌های تفسیرپژوهی حول محور بحث‌های ایدولوژیک است. در این حوزه می‌توان گفت تفسیر دو قسم است، تفسیر به رای و تفسیر بصری، ممدوح است و مذموم و آن را بر مبنای اعتقادات تعریف می‌کنند. یکی از شاخصه‌های مهم تفصیل پژوهی که در ایران کمتر و در عربستان بیشتر است، این است که مدرسه عقلیه با محور ایدلوژیک برخورد می‌کند. شاخصه دوم که در این دوره مشاهده می‌شود شاخصه کلی‌نگری است، تفسیر‌پژوهی‌هایی که انجام شده خیلی کلی است و از راه دور انجام شده، این نکته البته بد نیست اما ایراد کار آنجاست که فعالیت‌ها در همین جا متوقف شده است. این فعالیت‌ها شاید برای دوره‌ای خوب بوده اما اگر با علوم دیگر مقایسه شود متوجه می‌شویم که ما همراه با آنها پیش نرفته‌ایم.

شاکر اضافه کرد: اگر تفسیرپژوهی، جزئی نگر شود حتما موفق‌تر خواهیم بود و حاصل کار ما بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است بررسی کنیم یک موضوع خاص در طول تاریخ از نظر مفسران چه تغییراتی پیدا کرده، فعالیت مفسر خاصی تجزیه و تحلیل و نقد شود و راهکارها و تناقضاتش مشخص شود. موضوع پژوهی و سوره پژوهی یکی دیگر از موارد قابل بررسی است.

شاکر با اشاره به لزوم بررسی اینکه در یک سده یا یک عصر چه اتفاقی در حوزه تفسیر افتاده و در عصر انقلاب اسلامی چه موضوعاتی در تفسیر قرآن مطرح شده، اظهار کرد: این فعالیت‌ها بسیار مفید است و نگاه دانش پژوهان را تکامل می‌بخشد. یکی از کارکردهای تفسیرپژوهی، قرار گرفتن در خدمت تفسیر است.

شاکر اضافه کرد: تفسیرپژوهی از تفسیر شروع می‌شود. گزارش حاصل از این فعالیت تفسیر، داوری و مقایسه می‌کند و حاصل این کار می‌تواند در خدمت تفاسیر بعدی باشد. مفسرهایی هستند که با خواندن آنچه درباره تفسیر انجام شده می‌توانند مشق جدید را اتخاذ کنند یا حداقل نقطه ضعف‌هایی که مفسرهای قدیمی داشتند را جبران کنند. در تفاسیر جدید در واقع ارتباط تفسیر پژوهی و تفسیر را خیلی مشاهده نمی‌کنیم و علت آن کلی بودن نگاه تفسیر پژوهان است.

عدم جامعیت در تفسیرپژوهی

محسن قاسم‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در ادامه این نشست گفت: دو شاخصه برای ویژگی‌های تفسیر پژوهی در دوران معاصر که در جایگاه خودش مهم است به مباحث قبلی اضافه می‌کنم که یکی از آنها عدم جامعیت است. کل‌نگری و عدم جامعیت که در مطالعات مستشرقین هم آن را داریم و می‌تواند از بعد آسیب شناسی مورد بررسی قرار ‌گیرد.

قاسم‌پور افزود: در بیشتر کتاب‌ها یک خلط و اختلاطی بین تفسیر باطنی و تفسیر عرفانی رخ داده و این کلی گویی و عدم مرزبندی نمونه و مصداق بارزی دارد مانند این که فردی تفسیر باطنی را مورد تفسیر و بررسی قرار می‌دهد در دوره‌های مختلف فراز و فرودهای مشخصی دارد و نمی‌شود این‌ها را با یک دید و یک نگاه دید. این مسئله نشان می‌دهد که هم آسیب ایدئولوژیک بودن و هم مشکل کل نگری در این زمینه وجود دارد.

طبقه بندی مطالعات قرآنی

سید هدایت جلیلی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران هم در این نشست با بیان این‌که «بحث را از یک قدم عقب‌تر آغاز می‌کند» گفت: مفهوم گسترده مطالعات قرآنی را در نظر می‌گیریم، مطالعات زیادی در این بخش شکل گرفته است و این متون احتیاج به طبقه بندی و ترتیب منطقی دارد، من معتقدم می‌توانیم 5 متن را در نظر بگیریم. اولین متن خود قرآن است و به عنوان متن یک در نظر گرفته می‌شود. تقسیم بندی را براساس نسبتی که متون با آن پیدا می‌کنند انجام می‌دهیم. متن یک قرآن است، متن دوم مجموعه متونی است که در این ارتباط بحث می‌کند که متن یک را چگونه باید تفسیر کرد و مباحثی که ذیل این مجموعه قرار می‌گیرد. متن دوم در واقع مباحثی است که می‌گوید چگونه قرآن را تفسیر کنیم؟ مباحثی مثل بایدها و نبایدها و منابع تفسیر در این بخش مطرح می‌شود. تفسیرها ممکن است از نظر عده‌ای تعبیر یا ترجمه حساب شود. متن چهارم مجموعه‌ای است که می‌پردازد به پاسخ به این سوال که ما مسلمان‌ها چگونه قرآن را تفسیر کردیم این مباحث هم به نسبت سه متن گذشته جدید است و سابقه ندارد. متن پنج در واقع به این سوال می‌پردازد که عده‌ای آمده‌اند و پوشش‌های از نوع 4 را مطرح کرده‌اند.

جلیلی اضافه کرد: لازم است بدانیم تفسیر پژوهی چه معنایی دارد؟ در زبان فارسی واژه تفسیر جزو مفاهیم چند وجهی است. وقتی حرف از تفسیر می‌زنیم از آن چند معنا ارائه می‌کنیم، به همین خاطر وقتی صحبت از تفسیرپژوهی می‌شود بسته به اینکه چه معنایی از آن مدنظر است، معانی مختلفی به وجود می‌آید.

ارزیابی روش شناختی و تفسیر پژوهی‌های موجود

محمدکاظم شاکر در بخش دیگری از نشست تفسیرپژوهی گفت: یکی از مشکلاتی که شاید باعث شده تا مقداری دچار پراکندگی در مباحث شویم، عدم شفافیت در اصطلاحات است. ما در تعریف روش، رویکرد، مبادی و ... دچار پراکندگی از نظر اصطلاحات هستیم. یکی از چالش‌هایی که در بررسی منابع داریم این است که کسانی در این زمینه کار کردند خیلی روشن فعالیت نکرده‌اند.

شاکر اضافه کرد: کتاب‌هایی تحت عنوان مبانی تفسیر نوشته می‌شود، در گذشته این مبانی را در بحث‌های کلی خود مطرح می‌کردند که این یک نقیصه و کاستی اساسی است. در بین گذشتگان ما این قصه در مقدمات تفاسیر پاسخ داده شده و منظور از روش را روشن می‌کردند، گرچه این موضوع در مقدمه نبود اما در لابه لای مباحث عنوان می‌شد. اما امروزه انتظارات خیلی بیشتر از این‌هاست. تمرین اصطلاحات نکته بسیار مهمی است و در ارزیابی‌ها باید مدنظر قرار بگیرد.

شاکر با بیان این‌که «محققان در زمینه اصول تفسیر کتاب‌هایی نوشته‌اند و اصول را از قواعد تفسیر جدا کرده‌اند» گفت: در گذشته خلط مباحث باعث بروز اشکالات شده بود.

قاسم‌پور در ادامه این بحث گفت: درباره ارزیابی کارهایی که در حوزه تفسیر پژوهی انجام شده، مسئله خلط اصطلاحات است و ما تعریف جامعی در حوزه تفسیر پژوهی نداریم. در این بخش من 4 طبقه معین کرده‌ام. یک بخش را به عنوان روش‌های تفسیری قرار دادم و بیشتر به ابزارهایی که مفسر استفاده می‌کند اشاره دارد. اصطلاحاتی در تفسیر بصری و اجتهادی هم مطرح می‌شود. تفسیر قرآن به قرآن و قرآن به روایت را در مقابل تفسیر اجتهادی قرار می‌دهند. تفسیر قرآن به قرآن بیش از 90 درصد اجتهادی است.

قاسم‌پور افزود: اکثر تفاسیر قرآن به قرآن اجتهادی است برای همین در این طبقه بندی اثری و اجتهادی دچار مشکل می‌شویم. روایاتی هستند که ناظر به تفسیر هستند یعنی خودشان می‌گویند این آیه تفسیرش چیست. اما روایاتی که شما خودتان آنها را پیدا می‌کنید و به عنوان مفسر قرار می‌دهید، آنها هم اثری هستند و اجتهادی نیستند. از لحاظ روش شناختی کانون اولیه تقسیم بندی‌ها و طبقه بندی‌ها باید جایگاه هر یک از شاخه‌های علم باشد. اما ما هنوز در مفاهیم اولیه و طبقه بندی دچار مشکل هستیم. رویکردهای تفسیری تعریف شده اما روش مفسر شیعی می‌تواند عرفانی یا شهودی باشد و حتی مکتب تفسیری شیعی می‌تواند روش‌های مختلفی را به کار بگیرد. بخش رویکرد در مرحله سوم قرار می‌گیرد و بیانگر دغدغه‌هایی است که مفسر به نوعی آنها را از اجتماع یا از فکر و تخصص خودش گرفته و تفسیر سیاسی و تربیتی ارائه می‌دهد.

شاکر در بخش دیگری اضافه کرد: بعد از مرحله رویکرد، مرحله سبک شروع می‌شود. این مرحله شامل سبک‌های بیانی است که با نظر مخاطب و بیشتر مربوط به جوانان است، سبک نگارش آن منظوم است و نثر غیر مسجل دارد.

شاکر در پاسخ به این سوال که آیا تفسیرپژوهی اسلامی همان مسیر تفسیرپژوهی‌های ادیان دیگر را رفته یا نه؟ گفت: بیشتر تفسیرهای مسیحی بر محور تایپولوژی بوده که عهد عتیق را با عهد جدید تطبیق بدهند. نگاه یهودیان هم نگاهی تاریخی است. مفسران این زمینه نمی‌دانند که تاریخ تفسیری متون مقدس چگونه بوده و به طور خاص یکی از آنها را انتخاب کرده و مثلا بر روی مطالعات اسلامی کار کرده و شاید 10 درصد هم به طور تخصصی روی سایر کتاب‌ها آشنایی نداشته‌اند که از آن کدبرداری کنند.

آسیب‌شناسی تفسیرپژوهی

سید هدایت جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: کاردکرد تفسیرپژوهی که در میان مسلمانان وجود دارد دو نوع است، کارکرد معرفتی و کارکرد غیرمعرفتی. تقسیم پژوهی‌ها معطوف است به نشان دادن تفسیر برتر. تفسیرپژوهی گاهی تنها تفسیر را گزارش می‌کند و گاهی پدیدارشناسی هم می‌کند. این نوع از تفسیر با توجه به دانشی که مفسر داشته و منطقه‌ای که مفسر در آن زندگی می‌کرده تغییر می‌کند، یک مفسر شیعه‌ که در ایران و در قم درس خوانده و جایی دیگر نرفته با شیعه‌ای که در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا درس خوانده تفسیرش فرق می‌کند. به این چراها تا آنجا که ممکن است باید پاسخ داده شود.

شاکر با اشاره به تعیین مرز تفسیر و داوری اظهار کرد: مفسر باید داوری را براساس منطق مشترک بگذارد، چنین داوری‌ها مشکلی برای تفسیرپژوه به وجود نمی‌آورد. مطلق داوری کردن در تفسیرپژوهی مشکلی نیست که قرار باشد مطرح شود البته اگر براساس منطق باشد. اساسا بحث نظریه تفصیلی است که ملاک‌ها را می‌توان مورد ارزیابی و اسیب شناسی قرار داد.

او افزود: اختلافات در تفسیر امری است که هیچ کس آن را انکار نمی‌کند، تفسیر مفسرها متفاوت و مراد یکسان است، حال باید بپذیریم که قرائت‌ها، مختلف است. اصل بر این است که اختلافات را کم کنیم و پدیدار شناسی کنیم که اختلاف در تفسیر چیست و آن را ریشه یابی کنیم. بعضی اوقات اختلاف در بحث‌های ادبی است، کلام متحمل چند وجه است و اقتضای آن را دارد که دو صورت معنا شود. باید برویم دنبال قرینه‌هایی که یکی از این دو نوع را تایید و دیگری را نفی کند. باید برویم دنبال سیاق کلام و ببینیم سیاق کلام کدام نظر را تائید می‌کند، سیاق کلام اگر بحر را مجازی دانست، صوت حقیقی است و اگر بحر را حقیقت دانست، صوت مجاز است. یکی از موارد که جایش در تفاسیر خالی است تفسیر ساختاری است.

شاکر افزود: بسیاری از اختلافات تفسیری ما ریشه در چنین نکاتی دارد، اختلافات را باید بپذیریم یا اینکه این اختلافات ریشه در جزئی نگری ما دارد؟ جایی که اندیشه‌ها متفاوت است کاری نمی‌شود کرد اما اگر من شما را متقاعد کنم که از زاویه دید من به مطلب نگاه کنید پاسخ می‌گیرم، اما تا زمانی که من نتوانستم شما را قانع کنم شما از زاویه دید خودتان به مسئله نگاه می‌کنید بنابراین باید تفاوت‌ها را بپذیریم.

عرضه قلم هوشمند همراه در بخش رسانه‌های دیجیتال

قلم هوشمند همراه یکی از محصولات قرآنی عرضه شده در بخش رسانه‌های دیجیتال بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است.

«ناصر شهریاری»، گرداننده غرفه صبا اپ در بخش رسانه‌های دیجیتال، درباره ارائه این محصول قرآنی گفت: بازدید کنندگان و علاقه مندان به فراگیری تازه‌ترین دستاوردهای قرآنی با مراجعه به این غرفه می‌توانند قلم قرآنی را روی گوشی تلفن همراه خودشان فعال کنند. البته به این شرط که گوشی تلفن همراه شان مجهز به سیستم عامل اندروید باشد. در این صورت بدون این که نیاز به همراه داشتن قرآن کریم داشته باشید می‌توانید در طول روز هر زمان که فرصت دارند به صوت ملکوتی قاریان قرآن کریم گوش جان بسپارند.

او افزود: کاربرد قلم قرآنی به این صورت است که کاربر با انتخاب قاری و آیه مورد نظر می‌تواند فابل صوتی آن آیه را بشنود. همین دستورالعمل برای مفاتیح و قرآن به صورت کلمه به کلمه هم در نظر گرفته شده است. البته قرآن کلمه به کلمه هنوز آماده نشده است. اما به علاقه مندان قول می‌دهیم که در روزهای آینده، پیش از زمان پایان نمایشگاه قرآن کریم این محصول را عرضه کنیم.

شهریاری با بیان این‌که «بسیاری از شهروندان با کاربرد قلم همراه قرآنی آشنا نیستند» گفت: قلم هوشمند قرآنی و قلم همراه از جمله تازه‌ترین فعالیت‌های قرآنی هستند که خیلی از شهروندان هنوز با کاربرد آنها آشنا نیستند. این محصولات به ویژه برای افرادی که ضعف بینایی دارند و یا می‌خواهند با شنیدن صوت قاریان قرآن، توانایی روخوانی قرآن کریم را در خودشان تقویت کنند کاربرد دارد. نمایشگاه قرآن با عرضه تازه‌ترین فعالیت‌ها فرصت آشنایی با نرم افزارهای جدید قرآنی را برای بازدید کنندگان فراهم می کند.

گذر فرهنگ در نمایشگاه قرآن کریم برای استفاده دانشجویان و دانشگاهیان

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از خانواده محور شدن بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خبر داد.

حجت‌الاسلام میثم امرودی گفت: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم یکی از بزرگترین رویدادهای قرآنی جهان اسلام است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره نمایشگاه قرآن گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال نیز همچون سال گذشته فعالیت خود را در باغ موزه دفاع مقدس شروع کرده است. ما در این دوره فضای گذر فرهنگ به مساحت 50 هزار متر مربع برای استفاده دانشجویان و دانشگاهیان و باغ کتاب را نیز به این مجوعه اضافه کردیم که زیبایی خاصی به نمایشگاه داده است.

او در ادامه با بیان این‌که «در نمایشگاه امسال فعالیت‌ها خانواده محور شده است» ادامه داد: توجه به سبک زندگی و ایجاد فضای خانوادگی از ویژگی‌های بارز نمایشگاه بین المللی قرآن در سال جاری است.

امرودی در ادامه گفت: همچنین در نمایشگاه امسال 30 درصد محصولات در حوزه‌های مختلف حجاب و عفاف است که محصولاتی همچون چادر، روسری، مقنعه و ... به شهروندان عرصه خواهد شد.

او افزود: تلاش می‌کنیم تا در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، شرایطی را مهیا کنیم تا شهروندان به صورت ویژه از فضای معنوی و آموزشی قرآنی در ماه مبارک رمضان بهره مند شوند.

صرفه‌جویی مالی، استفاده از منابع سازمان‌ها و واگذاری امور خدماتی به بخش‌های دیگر

مدیر مالی و پشتیبانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: صرفه جویی مالی، مهم‌ترین چیزی که امسال مسئولان بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در نظر دارند.

علی خیلدار افزود: برای اینکه بتوانیم صرفه جویی لازم را داشته باشیم قواعدی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که از جمله آن‌ها استفاده از منابع دیگر سازمان‌ها و نهادها و واگذاری کارهای خدماتی به بخش‌های دیگر بوده است.

او با بیان این‌که «امسال در حوزه مالی و اعتباری نمایشگاه قرآن کریم سه کار مهم در دستور کار خود قرار داده‌ایم» اظهار کرد: اولین موضوعی که مورد نظر ما و تمام مسئولان نمایشگاه است، صرفه‌جویی است. فعالیت بعدی ما استفاده از دیگر منابع و سازمان‌های غیر دولتی و یا عمومی بوده است. فعالیت بعدی واگذاری کارهای خدماتی به بخش‌های دیگر بوده است. امسال روی این سه محور بسیار کار کرده‌ایم.

او ادامه داد: در مورد صرفه جویی نمایشگاه باید بگویم که در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته به نسبت بیش از 50 درصد در تامین اعتبار منابع دولتی به سمت صرفه جویی رفته‌ایم و از منابع کمتر دولتی استفاده کرده‌ایم. در بخش‌هایی که هزینه بر بوده است مثل بخش تشریفات که تحت عنوان مسائل رفاهی و مانند آن عنوان می‌شود سعی کرده‌ایم که ساماندهی انجام دهیم تا از اسراف بیش از حد پیشگیری کنیم.

مدیر مالی و پشتیبانی نمایشگاه قرآن با تاکید بر این‌که «در کنار صرفه‌جویی مسائل تشریفاتی تلاش شده که تعداد نیروهای انسانی کمتر شود» گفت: سال گذشته نیروهای انسانی گسترده‌ای که وابسته به بخش دولتی بودند در گیر نمایشگاه قرآن شدند. امسال اما توان بیشتری گذاشته‌ایم تا از این طریق تعداد نیروهای درگیر در نمایشگاه قرآن را به حداقل برسانیم.

خیلدار گفت: نمایشگاه قرآن کریم از آن مدل نمایشگاه‌هایی است که به خاطر اهداف و وظایف و همچنین ارزش و اعتباری که در طول سال‌ها برگزاری پیدا کرده است شکل حاکمیتی به خود گرفته، بنابراین می‌توانیم از منابع سایر سازمان‌ها نیز در برگزاری آن استفاده کنیم. ما در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در بخش‌های مختلفی چون حوزوی، دانشگاهی، آموزش و پرورش، مرکز پژوهشی کودکان و نیز سایر ارگان‌هایی که حضور دارند از منابع آن‌ها در نمایشگاه قرآن استفاده کردهایم. از این منظر تمام ارگان‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر مکملی باشند تا بتوانیم از منابع قرآنی برای ترویج فرهنگ قرانی بهره ببریم و از هزینه‌هایی که موازی کاری می‌شود جلوگیری کنیم.

او ادامه داد: بخشی از کارهای خدماتی که نقش عمده‌ای در نمایشگاه قرآن دارند را با پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که شورای سیاستگذاری توسعه نمایشگاه انجام داده است جلو برده‌ایم. درعین حال با هماهنگی‌هایی که با شهرداری تهران، سازمان‌های وابسته به شهرداری و نهادهای غیر دولتی صورت داده‌ایم تلاش شده که از منابع، امکانات و خدمات عمومی این بخش‌ها نیز در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بهره ببریم. به عنوان نمونه در بخش خدمات رسانی عمومی مثل حمل و نقل، برق و مانند آن از منابع شهرداری تهران و سایر سازمان‌ها استفاده شده است. مجموعه این عوامل باعث شده که امسال از نظر مالی بار زیادی از روی دوش نمایشگاه قرآن برداشته شود.

مدیر مالی و پشتیبانی نمایشگاه قرآن کریم گفت: یکی دیگر از کارهایی که در دستور کار ما قرار دارد این است که می‌خواهیم در سیاست گذاری کلان نمایشگاه به گونه‌ای کارها پیش برود که نمایشگاه به سمت بخش‌های خصوصی حرکت کند. این گونه شاهد حضور نهادها، سازمان‌ها و موسسات قرآنی هستیم که به صورت غیر دولتی در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

خیلدار ادامه داد: اگر ما به این سمت برویم این نهادها و سازمان‌هایی که فعال هستند به سمت نمایشگاه می‌آیند و در کنار خدماتی که وزارت فرهنگ و ارشاد ارائه می‌دهد آن‌ها نیز می‌توانند فعالیت‌هایی داشته باشند و حضور این موسسات می‌تواند نقش مهمی را در پیشگیری از اسراف هزینه‌ها ایفا کند و سبب می‌شود که به منابع دولتی نیز کمک کند.

بر اساس این گزارش بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از هفتم ماه رمضان آغاز به کار کرده و تا 20 روز ادامه دارد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۸ تیر ۱۳۹۴ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94040804174
  • خبرنگار :

برچسب‌ها