رییس سازمان ملی استاندارد ایران از نبودن شرایط رقابتی در تولید خودروها در کشور انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نظامالدین برزگری در مناظرهای که با حضور مدیرعامل شرکت عقابافشان و سازنده اتوبوسهای اسکانیا در ایران، رییس اورژانس کشور، مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافری کشور، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس و فرمانده پلیسراه کشور با هدف بررسی حادثه تصادف مرگبار دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه قم – تهران برگزار شد، گفت: تا سال 85 سازمان استاندارد در بحث استاندارد خودروها ورودی نداشت.
وی با بیان اینکه در آن زمان خواستار این شدیم که چطور سازمان استاندارد بر استاندارد یخچال و غیره نظارت دارد اما خودرو و اتوبوس نباید تابع استاندارد باشد، گفت: در تمام دنیا خودروها بر اساس استاندارد رقابتی خودروسازان ساخته میشود اما در کشور ما متاسفانه حالت رقابتی به دلیل شرایط تحریمها و شرایط پس از جنگ وجود ندارد و مردم مجبورند بدون در نظر گرفتن ویژگیهای خودرو آن را بخرند.
برزگری استاندارد را حداقل سطح ایمنی در خودرو دانست و گفت: اما بالاتر از این سطح نیز میتواند خودروهایی وجود داشته باشد که استانداردهای بالاتری داشته باشد.
وی با اشاره به الزام خودروها به نصب کیسه هوا خاطرنشان کرد: استاندارد در کاهش تلفات رانندگی از پنج سال پیش که وارد شده نقش بسزایی داشته است.
برزگری با اشاره به حادثه رخ داده در آزادراه قم – تهران برای دو اتوبوس اسکانیا خاطرنشان کرد: در این مورد علل مختلفی مطرح بود که ابتدا ترکیدگی لاستیک و دو پوستهشدن آن را به عنوان علت اعلام کردند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران کیفیت، کم بادبودن، تاریخ گذشتگی و غیره را از عواملی دانست که برای بررسی استاندارد بودن لاستیک یک اتوبوس بررسی میشود و گفت: لاستیک ساختهشده برای اتوبوس اسکانیا از برندهای مطرح جهان است.
برزگری از ورود کارشناسان سوئدی به کشورمان از امروز برای بررسی تمامی فرضیههای منجر به این حادثه خبر داد و گفت: این کارشناسان بررسی خواهند کرد که آیا بحثهای دیگری در وقوع این حادثه مطرح بوده یا خیر؟
به گزارش ایسنا، این اظهارات رییس سازمان ملی استاندارد با واکنش محمدرضا مهماندار فرمانده پلیسراه کشور روبرو شد که گفت: پلیس علت را بررسی کرده و هیچ کشور دیگری حق اعزام کارشناس برای بررسی علت را ندارد.
وی همچنین درباره علت قطعی وقوع این حادثه که مدیرعامل شرکت عقابافشان آن را برخورد اتوبوس با گاردریل و سپس ترکیدگی لاستیک اعلام کرده بود، تصریح کرد: کارگروهی در دولت تشکیل شده که به نظر میرسد بهتر است منتظر پاسخ این کارگروه برای اعلام قطعی علت حادثه باشیم.
رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اجرای 55 استاندارد در زمینه خودروها خاطر نشان کرد: اتوبوسها و کامیونها کمتر از سواریها از این تعداد استاندارد برخوردارند اما اینکه بگوییم در اروپا 63 استاندارد اعمال میشود و در ایران 34 استاندارد را قبول ندارم.
به گفته برزگری قرار بود علت نهایی این حادثه دو هفته پس از وقوع آن به مردم و مسئولان اعلام شود.
رییس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا استاندارد نسبت به تغییرات اعمال شده از سوی رانندگان واکنشی از خود نشان نمیدهد، گفت: سازمان ملی استاندارد محصول را تا هنگام خروج از کارخانه و صدور تاییدیه کنترل میکند اما پس از آن دیگر نفوذی در این زمینه ندارد.
وی افزود: استاندارد باید در تمام اتوبوسها و بحت تزئینات داخل نیز رعایت شود اما متاسفانه پس از خروج از کارخانه تزئینات تغییر کرده و روکشها، صندلیها، پردهها، کفپوشها و غیره عوض میشود که نظارت برا اینها از عهده ما خارج است و پلیس راهور باید به آنها تذکر بدهد.
چرا جاده فاقد امکانات ایمنی را افتتاح میکنیم؟
جادهها باید استاندارد باشند
وی درباره ویژگی استاندارد راهها در اروپا و ایران به ایسنا گجت: در تصادفات سه عامل خطای انسانی، جاده و ایمنی وسایل نقلیه اهمیت دارد که ما این حلقه را باید یکجا ببینیم.
برزگری اضافهکرد: جادههای ما باید استاندارد باشد و اصلا چرا جادهای که فاقد استاندارد ایمنی است را افتتاح میکنیم.
رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در جادههای کشورهای اروپایی نظیر آلمان راه رفتهام، گفت: در این جادهها استاندارد وجود دارد و پستهای آتشنشانی، پلیس و غیره حضور دارند که البته ما نیز به دنبال تدوین چنین طرحی هستیم.
به گزارش ایسنا، در این مناظره بنا بود صالحنیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و افندیزاده معاون وزیر راه حضور داشته باشند که به دلایلی از حضور در این برنامه خودداری کردند. موضوعی که بارها از سوی مهمانان و مجری برنامه با دید انتقادی روبرو شد و حیدری (مجری) با لحنی کنایهآمیز پرسید که باید دید در عصر روز جمعه آقایان چه برنامه مهمتری داشتند که از حضور در یک برنامه تلویزیونی و ارائه گزارش به مردم پر اهمیتتر بود.
انتهای پیام