• شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 92070603591
  • خبرنگار : 71431

/مناظره بررسی علت حادثه اتوبان قم - تهران/

فرمانده پلیس‌راه کشور: 75 درصد علل حوادث به انسان منتسب می‌شود

فرمانده پلیس‌راه کشور: 75 درصد علل حوادث به انسان منتسب می‌شود

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به حضور نمایندگی از شرکت اسکانیای سوئد در کشورمان، گفت: کارشناسان سوئدی برای بررسی علت حادثه وارد کشور نشده و این حق را هم ندارند. این کارشناسان برای بررسی استانداردهای شرکت عقاب آمده‌اند.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به حضور نمایندگی از شرکت اسکانیای سوئد در کشورمان، گفت: کارشناسان سوئدی برای بررسی علت حادثه وارد کشور نشده و این حق را هم ندارند. این کارشناسان برای بررسی استانداردهای شرکت عقاب آمده‌اند.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،سردار محمدرضا مهماندار در مناظره‌ای که با حضور مدیرعامل شرکت عقاب‌افشان و سازنده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران، رییس اورژانس کشور،‌ مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری کشور، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس و رییس سازمان استاندارد با هدف بررسی حادثه تصادف مرگبار دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه قم – تهران برگزار شد، عدد جان‌باختگان در حوادث رانندگی را بالا دانست و گفت: در تصادفات سه عامل انسان، راه و وسیله‌نقلیه دخیل است، اما انسان عاملی است که 75 درصد علل حوادث به او منتسب می‌شود.

وی با بیان اینکه راه و وسیله‌نقلیه هر کدام 15 درصد از سهم تصادفات را به خود اختصاص می‌دهند، تصریح‌کرد: تا پیش از تصویب قانون جدید راهنمایی و رانندگی از سوی مجلس شورای اسلامی، نگاه‌ها بر این بود که عامل انسانی به عنوان علت حادثه شناخته شود، اما پس از آن راه و وسیله‌نقلیه نیز به عنوان دو عاملی که در بروز حوادث رانندگی دخیل است، مشخص شد و در هنگام حوادث سهم هر یک بررسی می‌شود.

فرمانده پلیس‌راه کشور با بیان اینکه پلیس موظف به شناسایی سهم هر یک از این عوامل است، گفت: معیار و اصول این تشخیص نیز اظهارات شهود، سوابق رانندگان، اظهارات بازماندگان، اطلاعات ثبت شده در سامانه پلیس از سوابق راننده، موارد باقی مانده در صحنه و ... است که بر اساس آن، علت حادثه بررسی می‌شود.

مهماندار با اشاره به حادثه رخ داده در آزادراه قم – تهران نیز که منجر به مرگ 44 تن از هموطنان شد، گفت: در این زمینه دو علت عمده شناسایی شده که علت اول دو پوسته‌شدن و ترکیدگی لاستیک سمت چپ اتوبوسی که از اصفهان در حال حرکت بوده و علت دوم نیز که باعث تشدید حادثه و افزایش شمار قربانیان شد، نقص فنی دو اتوبوس بود که منجر به وقوع حریق در آنها شد.

به گفته وی، در صورت نبود نقص‌فنی، تعداد کشته‌شدگان به عددی در حدود 10 تن یا حتی شاید کمتر می‌رسید.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به حضور کارشناسان سوئدی در کشورمان، اظهارکرد: البته برای یک حادثه عوامل مختلفی دخیل‌اند، اما کارشناسان پلیسراه عللی که منجر به بروز حادثه شده را بررسی می‌کنند و درباره ورود کارشناسان سوئدی به کشور نیز باید بگویم که این کارشناسان برای بررسی علت حادثه وارد کشور نشده و چنین حقی را هم ندارند.

مهماندار اضافه‌کرد: این کارشناسان برای بررسی استانداردهای شرکت عقاب به کشورمان سفر می‌کنند.

راننده اسکانیا در دو ماه اخیر سابقه سرعت غیرمجاز نداشته است

وی با بیان اینکه میزان مجازبودن یا غیرمجازبودن سرعت راننده اسکانیا را سنجیده‌ایم، گفت: در بررسی سوابق دو ماهه راننده مشخص شد که وی در این مدت سرعت غیرمجاز نداشته است.

فرمانده پلیس‌راه کشور افزود: در ساعت 10:30 شب حادثه آخرین ثبت حادثه راننده اسکانیا در عوارضی قم – تهران بود و حدود 18 دقیقه بعد یعنی در ساعت 10:48 نیز این حادثه رخ داد که به شکل میانگین می‌توان گفت اتوبوس حدود 93 کیلومتر سرعت داشته که این سرعت را نمی‌توان غیرمجاز دانست، با توجه به اینکه سرعت مجاز در آزادراه قم – تهران 110 کیلومتر است.

مهماندار با انتقاد از اظهاراتی که از سوی برخی درباره علل وقوع این حادثه مطرح می‌شود، گفت: کارشناسی را نمی‌توان با فرضیات اعمال کرد، بلکه باید با مشاهده شواهد و اصول علمی آن را بررسی کرد.

وی درباره اظهارات مطرح شده پیرامون نترکیدن لاستیک اسکانیا، خاطرنشان کرد: در این باره شکی وجود ندارد که لاستیک اسکانیا دچار ترکیدگی شده و شروع حادثه با ترکیدگی لاستیک رخ داده و همان طور که از شواهد پیداست، این حادثه از لاین دوم رخ داده و پس از ورود اتوبوس به لاین سرعت و برخورد با گاردریل‌ها با اسکانیای دیگر برخورد کرده است.

فرمانده پلیس‌راه کشور با بیان اینکه ممکن است در این شرایط کنترل از دست راننده اسکانیا خارج شده باشد، گفت: لاستیک این اتوبوس دچار ترکیدگی شده، اما اینکه این لاستیک برای چه ترکیده باید بررسی شود که البته دوستان کهنه‌بودن لاستیک را رد کرده‌اند.

مهماندار در عین حال افزود: ممکن است این لاستیک مدت زیادی در انبار نگه‌داری شده باشد.

وی درباره شماره‌گذاری‌ خودروها نیز خاطرنشان کرد: شماره‌گذاری‌ها با سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

فرمانده پلیس‌راه کشور گفت: در شرکت‌ها باید یک مدیر فنی وجود داشته باشد که نظارت لازم را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، این گفته مهماندار واکنش عامری، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشوری را به دنبال داشت که مدعی شد در تمامی شرکت‌ها این مدیران فنی حضور دارند.

وی درباره اظهارات مطرح شده پیرامون نبود چکش در اتوبوس نیز خاطرنشان کرد: در بازجویی که از شاگرد راننده اتوبوسی که در «هفت‌گل» دچار حادثه شد، آمده است "آتش و دود خیلی سریع به همه جا سرایت کرده و دکمه خروج اضطراری نیز عمل نکرده و به دنبال چکش گشتیم، اما آن را در دود پیدا نکردیم و در آخر هم از هواکش سقف که به علت شدت حادثه باز شده بود، جان خود را نجات دادیم."

فرمانده پلیس‌راه کشور درباره میزان جرایم رانندگی و مقایسه آن با کشورهای دیگر نیز گفت: جرایم ما بسیار کمتر از دیگر کشورهاست و با شرایط پیش آمده، مبلغ این جریمه‌ها معادل مبلغ سال 89 شد.

مهماندار همچنین درباره کنترل راه‌ها از سوی ماموران پلیس راهور نیز گفت: کنترل راه‌ها علاوه بر نیروی انسانی نیازمند تجهیزات و کنترل الکترونیکی است و با توجه به گستردگی راه‌ها، نمی‌توان در تمام نقاط نیروی انسانی مستقر کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان خبری درباره کم کاری پلیس در حوزه اطلاع‌رسانی حوادث رانندگی، اظهارکرد: به نظرم یکی از نهادهای فعال در حوزه اطلاع‌رسانی، پلیس است و ما این خبر را در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهیم اما پردازش آن بر عهده ما نیست و این خبرنگاران هستند که باید آن را پرداخت کنند.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به شناسایی حدود 2000 نقطه حادثه‌ساز در سطح جاده‌های کشور، خاطرنشان کرد: در این زمینه فشاری روی پلیس نیست، اما ما این نقاط را شناسایی کرده و مورد بررسی قرار دادیم که در برخی از موارد نیاز به نصب تابلو وجود دارد و در برخی موارد نیز نیازمند یکسری تغییرات که امیدواریم اعمال شود.

مخالفت 63 درصدی شهروندان با افزایش مبلغ جریمه‌ها

به گزارش ایسنا، در این برنامه نظرسنجی‌ای تحت عنوان «موافقت برای افزایش جرایم تخلفات رانندگی به منظور افزایش امنیت در جاده‌ها» برگزار شد که 63 درصد شرکت‌کنندگان با آن مخالفت کردند. موضوعی که مهماندار در واکنش به آن، آن را ناشی از نگاه درست شهروندان به مقوله جرایم رانندگی توصیف کرد و گفت: این یعنی نباید در حوادث به آخرین حلقه که جرایم رانندگی است، توجه شود؛ بلکه باید بحث آموزش و فرهنگ‌سازی نیز جدی گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha