• شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 92070603528
  • خبرنگار : 71431

/مناظره بررسی علت حادثه اتوبان قم - تهران/

انتقاد از نبود آتش‌نشانی در جاده و دیر رسیدن مسئولان در حوادث جاده‌ای

انتقاد از نبود آتش‌نشانی در جاده و دیر رسیدن مسئولان در حوادث جاده‌ای

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور شمار حوادث جاده‌ای رخ داده را در مقایسه با دیگر حوادث مرتبط با حمل و نقل دارای نسبت کمتری دانست و گفت: از 800 میلیون مسافری که در سال جابجا می‌شوند، حدود 500 میلیون تن از طریق جاده سفر می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور شمار حوادث جاده‌ای رخ داده را در مقایسه با دیگر حوادث مرتبط با حمل و نقل دارای نسبت کمتری دانست و گفت: از 800 میلیون مسافری که در سال جابجا می‌شوند، حدود 500 میلیون تن از طریق جاده سفر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمدرضا عامری در مناظره‌ای که با حضور مدیرعامل شرکت عقاب‌افشان و سازنده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، فرمانده پلیس‌راه کشور، رییس سازمان ملی استاندارد، رییس اورژانس کشور که با هدف بررسی علت حادثه تصادف مرگبار دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه قم برگزار شد، ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور را دارای 110 هزار اتوبوس، مینی‌بوس و سواری اعلام کرد که سالانه حدود 500 میلیون مسافر جابجا می‌کنند.

وی افزود: از میان 800 میلیون مسافر که 500 میلیون آن از طریق سیستم حمل و نقل جاده‌ای کشور تردد می‌کنند، حوادث مرتبط به این حوزه دارای نسبت کمتری است.

عامری حادثه رخ داده برای دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه قم – تهران را بی‌سابقه و تاسف بار دانست و گفت: بنا بود نوسازی ناوگان حمل و نقل ما انجام شود که متاسفانه پس از مدتی دوباره رها شد.

وی میانگین عمر اتوبوس‌ها را 12 تا 13 سال، مینی‌بوس‌ها را بالای 25 و خودروهای سواری را حدود هفت سال اعلام کرد و گفت: رییس‌جمهور وقت پس از هدفمندی یارانه‌ها سه وعده اعطای وام قرض‌الحسنه، بیمه رانندگان و معافیت گمرکی را به ما دادند که تاکنون محقق نشده است.

عامری با بیان اینکه شرکت‌های حمل و نقل ما استانداردهای لازم را دارند، اضافه‌کرد: لاستیک اتوبوس حادثه دیده از مارک گودیر که برندی شناخته شده است، بود و اتوبوس مقابل نیز اتوبوسی هوشمند بود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور با بیان اینکه ما در سطح جاده مشکل داریم، خاطرنشان کرد: در جاده‌های ما مشکل اول این است که مسئولان و امدادگران دیر می‌رسند، بحث دوم نیز این است که آتش‌نشانی در جاده‌ها مستقر نیست و مشکلات دیگری که موجود است.

وی یکی از مشکلات پیش روی رانندگان را این موضوع دانست که کمپانی‌ها حتی خواهان تعویض روغن اتوبوس‌ها در نمایندگی‌های خودشان هستند و در صورتی که رانندگان دست به این کار نزنند دیگر گارانتی را قبول نخواهند کرد.

عامری در واکنش به اظهاراتی که درباره نصب تزئیات اضافی نظیر پرده و غیره در اتوبوس‌ها مطرح شده بود خاطرنشان کرد: اگر پرده مقصر حادثه اتوبان قم – تهران باشد پس باید لباس مسافران را هم مقصر این حادثه دانست چرا که این مواد نیز قابل اشتعال بود.

وی درباره انتقاداتی که درباره ترکیدن لاستیک اتوبوس نیز مطرح می‌شود، گفت: بخشی از این امر به حاکمیت موسسه استاندارد باز می‌گردد و بخشی دیگر نیز مربوط به این است که صرف واردکردن لاستیک از اروپا کافی نیست چرا که این لاستیک‌ها در دو سطح گرم و سرد تولید می‌شوند و گاهی لاستیک‌هایی وارد کشورمان می‌شوند که مناسب آب و هوای ایران نیست که باید بخش حاکمیتی کشور نظیر وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به این موضوع حساسیت داشته و واکنش نشان دهد.

عامری با بیان اینکه باید دید تست لاستیک در موسسه استاندارد به چه صورت است، خاطرنشان کرد: دلیلی ندارد که در مملکت را باز کنند و هر لاستیکی که خواستند وارد کشور کنند و بعد بگویند شرکت مسافربری مقصر بود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور اضافه کرد:‌ اگر گاردریل نصب شده در جاده خوب عمل می‌کرد، قطعا اتوبوس به سمت دیگر جاده منتقل نشده و این حادثه رخ نمی‌داد.

وی با بیان اینکه امیدواریم حادثه‌ای در جاده‌ها رخ ندهد گفت: امکاناتی برای ما وجود ندارد که بخواهیم تلفات و خسارات حوادث را کاهش دهیم. ما نخبگان مملکتمان را در بسیاری از این تصادفات از دست داده‌ایم.

وی درباره چرایی برداشته شدن چکش‌ها از مجاور شیشه اتوبوس و احتمال تغییر در سیستم در پشتی اتوبوس خاطرنشان کرد: اتوبوس‌ها باید دارای در اضطراری باشند که متاسفانه در این اتوبوس موقع حوادث باز نشده و بسته می‌ماند.

عامری با بیان اینکه هنگام حادثه دیگر کسی به دنبال یافتن چکش و پیداکردن آن نیست، گفت:‌ در بقایای اتوبوس سوخته شده چکش هم پیدا شد و این یعنی ما مشکل نبود چکش نداشتیم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشوربا اشاره به صحبتی که با بازماندگان این حادثه داشت گفت: این افراد هنگام وقوع حادثه به دنبال چکش نبودند بلکه به دنبال راهی بودند که به سرعت از اتوبوس خارج شوند که ظاهرا در یکی از اتوبوس‌ها چند نفری که موفق به خروج‌ از اتوبوس شده بودند، از شیشه‌ای خود را نجات دادند که فردی ورزشکار و قوی هیکل موفق به شکستن آن شده بود.

به گزارش ایسنا، این گفته‌های عامری با واکنش مجری روبرو شد که گفت: اگر فرصت خروج مسافران به شکل طبیعی وجود داشت که از در خارج می‌شدند و نیازی به شکستن شیشه نبود!

عامری همچنین در پاسخ به گفته اکبری‌راد سازنده اتوبوس‌های اسکانیا که مدعی مسدودشدن درهای عقبی اتوبوس از سوی رانندگان شده بود، گفت: فکر نمی‌کنم که رانندگان دست به چنین کاری بزنند.

وی در پاسخ به چرایی نصب وسایل و مواد اشتعال‌زا در اتوبوس نیز گفت: تزئیناتی مانند پرده و غیره در اتوبوس‌ها وجود دارد اما در بررسی حادثه این آخرین مرحله است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور درباره بی‌توجهی رانندگان به برخی تذکر مسافران نیز خاطرنشان کرد: ما حتی در روی بلیط مسافران شماره مدیران ارشد را نیز یادداشت کرده‌ایم که آنان می‌توانند انتقادات خود از رانندگان را از این طریق اطلاع دهند.

بعد از تحویل گرفتن اتوبوس دوباره برای استانداردسازی‌اش هزینه می‌کنیم!

به گزارش ایسنا، عامری با بیان اینکه علاقمندی جانوران از جمله انسان به حفظ جانش بر همگان ثابت شده، گفت: متاسفانه گاهی اوقات اتوبوس‌هایی را که تحویل می‌گیریم مجبوریم دوباره برای آن هزینه کنیم تا یکسری استانداردها به آن اضافه شود.

وی با بیان اینکه برخی رانندگان مدعی‌اند که شرکت سازنده اسکانیا از پروفیل‌های ساختمانی در سقف اتوبوس‌ها استفاده می‌کند، گفت‌: نقطه اشتعال مواد باید بالا باشد.

اکبری‌راد مدیرعامل شرکت عقاب‌افشان در واکنش به این سخنان عامری گفت: برای طرح چنین اظهاراتی متاسفم چرا که تمام عملکرد ما از سوی مانیتورینگ شرکت مادر کنترل می‌شود و چنین اقداماتی را احتمالا عده‌ای در گاراژ‌ها که تحت نظر ما نیست برای اتوبوس‌ها انجام می‌دهند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور با بیان اینکه در تامین قطعه و لوازم‌یدکی واقعا با مشکل روبرو هستیم گفت: آقای احمدی‌نژاد به ما قول داد که پس از افزایش قیمت گازوئیل مسئولان ستاد سوخت لاستیک،‌ لوازم‌یدکی و غیره را در اختیار ما قرار دهند اما از آن روز نه تنها چنین قولی محقق نشده بلکه لاستیک 800 هزار تومانی به بیش از پنج میلیون تومان رسیده است.

عامری اضافه‌کرد: مردم ایران زیاد هزینه می‌کنند و پول زیادی نیز خرج می‌کنند اما متاسفانه یکسری جنس بنجل و یکبار مصرف دریافت می‌کنند که این جای تاسف دارد.

وی با بیان اینکه خودروهای سنگین ما فاقد سیستم ریتاردر و خودروهای سبک ما نیز فاقد سیستم ABS هستند گفت: مشکل تورم و گرانی نیز از دیگر مشکلات پیش روی رانندگان ما است.

عامری افزود: به عنوان مثال یک راننده 440 میلیون تومان پول را به حساب شرکت می‌ریزد و پس از پنج ماه اتوبوسی دریافت می‌کند که میانگین مسافران آن 17 تن است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور پرسید: واقعا جای سوال است که راننده اگر این 440 میلیون تومان را در بانک می‌گذاشت، سود بیشتری نصیبش نمی‌شد.

وی با بیان اینکه دولت تخفیف و امکاناتی به ما نمی‌دهد، گفت: همین شرکت همسفر چابک‌سوار که تعطیل شد به دنبالش کلی راننده بیکار شدند و این در حالی است که شرکت‌ها در تولید و واردات نقشی ندارند.

عامری در ادامه سخنانش با انتقاد از دستگاه‌های مسئول و صداوسیما خاطرنشان کرد: متاسفانه جز ایام شب عید و آغاز تابستان دیگر کسی با ما کاری ندارد که چه می‌خواهیم و چه مشکلاتی داریم اما هنگامی که حوادث رخ می‌دهد از ما می‌خواهند که توضیح دهیم.

این اظهارات عامری با تایید اکبری‌راد سازنده اسکانیا روبرو شد که خواهان بازنگری و برنامه‌ ریزی در چرخش تولید و صنعت شد.

عامری همچنین در پایان سخنانش مدعی شد که اقدامات انجام گرفته در گاراژها اگر بیشتر از نمایندگی‌های اسکانیا نباشد کمتر از آن نیز نخواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha