يك استاد دانشگاه: تصميمات مهم جهاني خارج از نهادهاي سازمان ملل اتخاذ مي‌شود

يك استاد دانشگاه گفت: سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي از جمله جنبش غيرمتعهدها بايد تلاش كنند تا تصميمات بين‌المللي متناسب با اصول ديپلماتيك اتخاذ شود.

يك استاد دانشگاه گفت: سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي از جمله جنبش غيرمتعهدها بايد تلاش كنند تا تصميمات بين‌المللي متناسب با اصول ديپلماتيك اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر رضا موسي‌زاده، استاد دانشگاه، چهارشنبه در سخناني در دومين روز از نخستين كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش غيرمتعهدها با تاكيد بر تصميم‌گيري‌هاي دموكراتيك در سازمان‌هاي بين‌المللي افزود: بايد اصول دموكراتيك در تصميم‌گيري‌ها و ساختار سازمان‌هاي بين‌المللي رعايت شود. متاسفانه قدرت‌هاي بزرگ با وجود آن كه مدعي پياده شدن اصول دموكراسي در كشورهاي در حال توسعه هستند اما اين اصول را در سازمان‌هاي بين‌المللي رعايت نمي‌كنند. نحوه تصميم‌گيري آن‌ها در سازمان ملل در چارچوب ساختارهايي كه براي اين سازمان‌ها در نظر گرفته شده است، نيست.

او گفت: بايد كشورهاي عضو سازمان ملل و ديگر سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي به سمت مشاركت فعال در تصميمات بين‌المللي بروند.

موسي‌زاده گفت: متاسفانه حق وتو امتياز ويژه‌اي است كه به طور غيرمعمول و تبعيض‌آميز به برخي كشورها داده شده است و ما شاهد كم‌رنگ شدن شفافيت در تصميم‌گيري‌هاي بين‌المللي با برگزاري نشست‌هاي محرمانه و غيررسمي در سطح بين‌المللي هستيم.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: امروز شاهديم تصميمات مهم جهاني خارج از نهادهاي سازمان ملل اتخاذ مي‌شود و از حيث شيوه تصميم‌گيري هم اصول دموكراتيك رعايت نمي‌شود.

وي تاكيد كرد: حق وتو از جمله مواردي است كه مخالف اصول دموكراتيك به برخي كشورها داده شده است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91042817535
  • خبرنگار : 71049