/تهذيب خبري و اخلاق رسانه‌يي/ اميدعلي مسعودي: هرگونه انحراف مطبوعات از فرم‌هاي اخلاقي بايد داخل همان صنف حل شود

بعد از انقلاب اسلامي حركت خوبي در جهت اخلاق رسانه‌يي شد و رسانه‌ها از سمت نشريات عامه‌پسند و مصرف‌گرا به سمت سياست و مذهب كشيده شدند.

اميدعلي مسعودي - مدير گروه تبليغ و ارتباطات دانشگاه سوره - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب و با اشاره به تاريخ اخلاق رسانه‌يي و مطبوعات كشورمان گفت: ما از سال 57 تا 59 با انبوهي از رسانه‌ها روبه‌رو هستيم كه عمدتا يا حزبي - گروهي و يا تلفيقي از سياست و مذهب هستند.

وي افزود: در آن زمان بزرگ‌ترين دشواري ما، دشواري اخلاقي در عرصه سياست بود كه رعايت نمي‌شد و آن هم افشاگري‌هايي بود كه بخشي از آن به خاندان سلطنتي برمي‌گشت و بخش ديگر به نزاع ميان گروهك‌ها مربوط مي‌شد.

او در ادامه گفت: مشكلي كه در سه دهه پيش وجود داشت به دليل نبود قانون مطبوعات و قانون اساسي بود و بعد از تصويب هم مدتي زمان برد تا بقيه قوانين تسري يابد.

اين استاد علوم ارتباطات با اشاره به جنگ تحميلي و نقش مطبوعات گفت: با شروع جنگ تحميلي چرخش ديگري در رسانه‌ها به وجود آمد و آن هم ذوب شدن بسياري از نشريات كوچك و بعضا هتاك بود كه به دليل عدم استقبال مردم و شرايط و برخورد قانوني به آن‌ها صحنه را ترك كردند.

مسعودي در ادامه تصريح كرد: ‌در آن زمان ما نمي‌توانستيم در رسانه‌هايمان اخبار جنگ و حمله‌هاي دشمن را به طور دقيق انعكاس دهيم زيرا نقاط قدرت و ضعفمان براي دشمن آشكار مي‌شد.

او تاكيد كرد: اما در طول هشت سال جنگ هيچ مشكلي اخلاقي در رسانه‌هايمان نداشتيم و تنها مشكل اساسي خودسانسوري بود و اين امر تنها به دليل دلسوزي نسبت به آب و خاك و پاسداشت نبردي بود كه هموطنان داشتند.

وي درباره وضعيت امروز مطبوعات تصريح كرد: متاسفانه خودسانسوري‌ها ادامه يافت و مسيري طي شد كه امروز وارد دور سوم مطبوعات شديم و يك برگشت قهقرايي به دوران قبل از جنگ داشتيم.

رييس دانشكده علوم ارتباطات سوره تاكيد كرد: هر صنفي بايد اخلاق خاص خود را پيدا كند؛ اخلاق مطبوعاتي نيز مربوط به خود صنف است و ما نيز به دلايل متعدد و همچون جنگ تحميلي و خودسانسوري‌ها به دنبال مسائل صنفي نبوديم.

او افزود: البته ما نيز بايد با توجه به شرايط بومي خود بهره‌ ببريم و بايد خبرگزاري‌ها و صدا و سيما صنف مقتدر و سنديكاي مطبوعاتي داشته باشند و هرگونه انحراف از فرم‌هاي اخلاقي و هنجارهاي اجتماعي را در داخل همان صنف حل كند.

مسعودي در ادامه با اشاره به كشورهاي اسكانديناوي گفت: اين كشورها در كنار شوراي مطبوعاتي تشكل شوراي قضايي نيز دارند و در صورت هرگونه جرم مطبوعاتي و اتهامات وارد شده، متناسب برخورد مي‌كنند و بيش‌تر به جاي زندان و جرايم سنگين از جريمه‌هاي مالي و تذكرهاي اخلاقي استفاده مي‌كنند.

عضو هيات علمي دانشكده علوم ارتباطات سوره در ادامه و با ابراز تاسف از اين كه در برخي موارد اخلاق مطبوعاتي و يا حرفه‌يي رعايت نمي‌شود تصريح كرد: اين دو بسيار به يكديگر نزديك‌اند و بايد رعايت شوند.

او درباره مسووليت اصحاب رسانه در حمايت از اخلاق رسانه‌يي بيان كرد: در كنار اطلاع‌رساني و در كنار انتقال ميراث فرهنگي، وظيفه مهم ديگر رسانه‌ها اين است كه بسيجي‌گري مردم را به طور اتوماتيك دارد.

وي افزود: رسانه‌ها چه بخواهند و چه نخواهند آموزش‌هايي را به مخاطبان مي‌دهند و اين آموزش‌ها در مجموعه انتقال داده‌ها به مخاطب مي‌رسد.

مسعودي بيان كرد: امروز توليد و مصرف بر مدار آگهي‌هاي رسانه‌يي صورت مي‌گيرد و مردم را به سمت مصرف مي‌برد و در اين ميان خبرگزاري‌ها و به ويژه راديو و تلويزيون كه بيش‌ترين تاثير را بر مردم دارند، بايد فعاليت‌هاي خود را در جهت مثبت پيش ببرند.

وي تاكيد كرد: ما نيز مي‌توانيم در لابه‌لاي مقالات، گزارش‌ها و اخبار، آموزش‌هاي لازم را منتقل كنيم و مخاطبان را به سمت اخلاقي بودن يا نبودن بكشانيم.

او درباره بحث الگوي پيشنهادي براي اخلاق رسانه‌يي گفت: ‌انقلاب ايران يك انقلاب فرهنگي بوده و اسلام نيز يك دين فرهنگي است و با توجه به منابع موجود حقوق اساسي ما كامل‌ترين حقوق است.

مسعودي اظهار كرد: ما نيز بايد به لحاظ به حقوق رسانه‌يي كه بهترين منابع آن حقوق اساسي است، فعاليت كنيم و آنچه كه در اسلام آمده مبني بر اينكه كه حق نداريد آبروي كسي را بازيچه قرار دهيد را ملاك قرار دهيم.

اين استاد ارتباطات گفت: در اين مورد است كه مردم نيز به رسانه‌ها اعتماد بيش‌تري پيدا مي‌كنند و بدون ترديد به ما مي‌نگرند و در اين عرصه معمولا كارگزاران دولتي حساس‌ترند.

وي افزود: ‌بايد به سمتي برويم كه قدرت سياسي و قدرت رسانه‌يي به موازات يكديگر جلو بروند و هيچ گاه با هم برخورد و تقاطي نداشته باشند.

رييس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه سوره بيان كرد: در برخورد ميان دولت‌ها و رسانه‌ها، هم دولت و هم رسانه‌ آسيب مي‌بينند اما مردم كه مخاطبان اصلي هستند بيش‌ترين آسيب را خواهد ديد.

اميدعلي مسعودي در پايان تصريح كرد: اميدوارم سازوكارهايي مانند سودآوري مطبوعاتي در ايران فراهم شود و براساس قوانين باشيم و شاهد شكوفايي و زيباتر شدن فضاي رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها و به ويژه راديو و تلويزيون باشيم.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9003-13168
  • خبرنگار :