شيوه قطعه‌سازان داخلي تندر90 انحصاري است؟ دبير انجمن قطعه‌سازان: توليد هر قطعه در يك شركت موجب كاهش هزينه‌هاي توليد مي‌شود

روش رنوپارس در تمركز توليد هر قطعه از تندر90 در يك قطعه‌ساز موجب كاهش هزينه‌هاي توليد قطعه شده است. محمدرضا نجفي‌منش - دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين كه چرا شركت رنوپارس قطعه‌سازان ايراني ديگري را براي پيوستن به زنجيره جهاني رنو انتخاب نمي‌كند تا از اين طريق موجب رقابت و پيشرفت قطعه‌سازان ايراني و در نتيجه مانع ايجاد بازار انحصاري در اين زمينه شود؟ با بيان مطلب فوق افزود: در سال‌هاي اخير خودروسازان معتبر جهاني ترجيح داده‌اند كه براي توليد قطعات مورد نياز از يك قطعه‌ساز بزرگ و توانمند استفاده كنند. وي با بيان اين‌كه روش تامين قطعه خودروسازان داخلي مانند روش 20 سال پيش خودروسازان معتبر جهان است، خاطرنشان كرد: در سال‌هاي اخير تمركز توليد قطعات خودرو در يك قطعه‌ساز به امري متداول در بين خودروسازان جهاني تبديل شده است. او ادامه داد: در اروپا بيشتر قطعه‌سازان با هم ادغام شده و مجموعه بزرگ‌تري را به وجود آورده‌اند كه توليد قطعات را با كيفيت بيشتر و هزينه كمتر انجام مي‌دهد. در آن صورت شركت‌هاي قطعه‌ساز نيز از نظر اقتصادي توانمندتر شده و تمركز بيشتري بر تقويت توان طراحي و فني خود خواهند داشت. وي تصريح كرد: اين در حالي است كه در ايران بنا به دلايل مختلف از اين كار استقبال نمي‌شود. نجفي‌منش با بيان اين‌كه خودروسازان داخلي هنوز از روش چند شركتي براي تامين قطعات خود استفاده مي‌كنند، تصريح كرد: اين در حالي است كه روش شركت رنوپارس در تمركز توليد هر قطعه از تندر90 در يك شركت قطعه‌ساز، معقول‌تر و مفيد‌تر بوده است. وي درباره احتمال ايجاد انحصار با تمركز توليد قطعات تندر90 در يك شركت گفت: تجربه توليد تندر90 نشان داد در شرايطي كه توليد اين خودرو كمتر از تعداد پيش‌بيني شده در برنامه بود، قطعه‌سازان به تمامي تعهدات خود عمل كرده و قطعات را به موقع تامين كردند. او با بيان اين‌كه رنوپارس در پروژه توليد تندر90 باعث احياي اعتبار قطعه‌سازان داخلي شد، توضيح داد: زيرا قبل از آن هر مشكلي كه در توليد خودروها پيش مي‌آمد را به قطعه‌سازان نسبت مي‌دادند. دبير انجمن قطعه‌سازان خاطرنشان كرد: قطعه‌سازان داخلي در فرآيند توليد تندر90 نشان دادند خودرويي كه 60 درصد از قطعات آن داخلي است، كيفيت بالايي داشته و آنها به خوبي به وظايف خود عمل كرده‌اند. گفتني است، تعداد اوليه قطعه‌سازان ايراني منتخب از سوي شركت رنوپارس براي تامين قطعات تندر 45 شركت بود كه با افزايش توليد داخلي اين خودرو به 60درصد، اين تعداد به 54 شركت افزايش يافته است. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۴ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8809-00060.147833
  • خبرنگار : 71186