رييس جديد ايدرو در گفتوگو با ايسنا: بايد تقسيم كار بهتري در توليد تندر90 انجام شود ساخت هواپيماي پهنپيكر نياز فعلي كشور نيست
زماني كه وزير صنايع و معادن به يکباره رييس جديد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) را منصوب كرد، بسياري از كارشناسان به دليل عدم شناخت کافي نسبت به وي از اين انتخاب متعجب شدند، با اين وجود به نظر ميرسد هدايت که نزد اطرافيانش فرد کم حاشيه اي محسوب ميشود، خيلي سريع با فضاي كاري در ايدرو و حواشي آن آشنا شده است.
سيد مجيد هدايت كه به تازگي از وزارت دفاع و از سازمان صنايع هوايي به وزارت صنايع و معادن و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نقل مكان كرده، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره آخرين وضعيت تندر 90 توضيحاتي ارايه داد و در عين حال اعلام كرد كه نحوه طرح موضوع ساخت هواپيماهاي پهن پيكر در كشور توسط رسانهها حرفهاي نبوده است. رييس جديد ايدرو همچنين از اعلام اسامي كشورهاي غربي طرف مذاكره با ايران براي اجراي پروژههاي مشترك در صنعت هوايي خودداري كرد.
متن كامل اين گفتوگو با رييس جديد ايدرو در ادامه ميآيد:
- با توجه به اينكه شما به تازگي در راس ايدرو مستقر شدهايد، شايد اطلاع نداشته باشيد، ولي در هر صورت از آخرين وضعيت توليد تندر90 و پيشنهاد تمركز توليد اطلاع خاصي داريد؟
اين بحثي بود كه تا جايي كه من اطلاع دارم، هنوز جمعبندي نشده است. آخرين وضعيتي كه وزارتخانه اعلام كرده، اين است كه فعلا تندر 90 در هر دو شرکت ايران خودرو و پارس خودرو توليد شود.
- يعني پيشنهاد تمركز توليد رد شده است؟
اين فعلا پيشنهاد بوده است. من چيز جديدي نشنيدهام، ولي به زودي بررسيهاي دقيقي انجام ميدهيم و عمق اين كار را معين ميكنيم و در واقع بحث سهم داخل و ميزان توليد را به طور کامل مشخص ميكنيم.
- بالاخره بررسي پيشنهاد تمركز توليد در چه مرحلهاي قرار دارد؟
هميشه تمركز كه معني ندارد. وقتي سرمايهگذاري شده و دو خط توليد وجود دارد، شايد تقسيم كار بهتري بايد بين آنها به وجود آيد.
- وزير صنايع و معادن اخيرا در يكي از سخنرانيهاي خود از مذاكره با برخي از كشورها براي اجراي پروژههاي مشترك در صنعت هوايي خبر داده است. با توجه با اينكه شما پيش از اين تجربه كار در صنعت هوايي را داريد، نظر شما در اين باره چيست و منظور وزير كدام كشورها بودهاند؟
در سازمان قبلي هم كه بودم (سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع) به همين نوع مطالعات و مذاكرات مشغول بوديم. در هر صورت تا اين مذاكرات به نتيجه نرسد، به طور طبيعي نميتوان اسامي كشورها را اعلام كرد.
- الان ايدرو فعاليت در صنعت هوايي را فقط از طريق بحث ساخت هواپيماهاي پهن پيكر دنبال ميكند يا اينكه برنامه تازهاي براي حضور در اين صنعت دارد؟
اصلا بحث پهن پيكر به اين مفهوم كه در جرايد گفته شد، معني ندارد. ما برنامهمان روي ساخت هواپيماهاي موردنياز كشور متمركز است. شايد اصلا براي هواپيماهاي پهن پيكر حالا حالاها وارد عمل نشويم، ولي حالا به مفهوم اينكه اين مساله غيرحرفهاي مطرح شده، اعلام ميكنيم كه به دنبال ساخت هواپيماي موردنياز كشوريم. چون پهن پيكر هواپيماي مشخص و داراي قطر خاصي است. حتما دو سالن دارد و معادل 747 هاي امروز ميشود. در هر صورت ما به دنبال ساخت هواپيماهاي موردنياز كشور هستيم كه معمولا زير 180 يا 120 نفر هستند يا حتي براي شروع، هواپيماهاي 100 نفره. لذا اين هدفگذاريها از قبل هم بر اساس نيازهاي كشور مطرح بوده و تا 10 سال آينده هم بيشترين نياز كشور به اين نوع هواپيماهاست.
- از شوراي سياستگذاري خودرو چه خبر؟ قرار نيست تشكيل شود؟
بالاخره الان رويه مناسبي براي سياستگذاري خودرو وجود دارد. حالا انشاالله اينها بهتر و مرتبتر ميشود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات