*همايش قفقاز* سفير پيشين كشورمان در ژنو: ايران در اوراسيا حذف نشدني است ناتو و آمريكا تا حدود زيادي كارآيي خود را از دست داده‌اند

بحران قفقاز در حاشيه‌ي مرزهاي ايران روي مي‌دهد و توامان براي ايران تهديد است.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمحمد كاظم سجاد‌پور، سفير پيشين ايران در ژنو عصر چهارشنبه در سخناني در شانزدهمين همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز گفت: مساله‌ي آمريكا فقط موضوع هسته‌يي ايران نيست و براي ايران هم مشخص شده است كه همراهي سيستم‌ بين‌المللي چقدر مي‌تواند شكننده باشد.

وي گفت: امروز پس از آرام شدن اين بحران ثابت شده است كه ايران در اوراسيا حذف نشدني است.

سفير پيشين ايران در ژنو گفت: با وجود فضاي محدود استراتژيك از نظر اثرات مثبت و لحظه‌اي اين بحران، چند اصل از طرف بازيگران مختلف در اين بحران شكسته شد. اول آن كه از قدرت نظامي براي حل مسائل سياسي استفاده شد و اين نشان مي‌دهد كه فقط آمريكا نيست كه از اين ابزار براي حل مسائل سياسي‌اش استفاده مي‌كند. روسيه و گرجستان نيز از اين ابزار استفاده كردند. معتقدم بايد به اين مساله توجه كرد كه نبايد از قدرت نظامي براي حل مسائل سياسي استفاده شود. دوم آن كه اصل سوءاستفاده از قوميت‌ها براي حل مسائل سياسي به كار گرفته شد و سوم اين كه تماميت ارضي و اهميت داشتن چارچوب‌هاي حقوقي سرزميني مورد خدشه قرار گرفت.

سجادپور گفت: سيستم بين‌المللي كه ما در آن هستيم در كنار نقطه‌ي عطفي كه از بحران گرجستان شكل گرفت بايد به لزوم رعايت اصول و قوانين بين‌المللي توجه كند.

او ادامه داد: بحران گرجستان جداي از آن كه يك بحران كوچك دو جانبه و منطقه‌يي بود از نظر بين‌المللي نقطه‌ي عطف و نشان‌دهنده‌ي تمايلات و محدوديت‌هاي آمريكا بود. هم‌چنين اين بحران نشان داد پويايي سيستم بين‌الملل كه در آن تفاوت‌ها و شكنندگي‌ها هنوز وجود دارد حفظ شده است.

سفير پيشين ايران در ژنو در ادامه سخنان خود تصريح كرد: تصور مي‌كنم ما شاهد بازگشت سيستم بين‌الملل به مساله قوميت‌ها باشيم؛ امري كه پس از جنگ سرد تا حدودي كم رنگ شد.

وي گفت: آمريكا پس از جنگ سرد در پي رهبري نظام بين‌الملل بوده است اما به نظر مي‌رسد در اين مساله با وجود ظرفيت بالاي سياسي در رهبري سيستم بين‌الملل چندان با درخشش روبه‌رو نبوده است.

سجادپور با اشاره به تفاوت ديدگاه‌ها اروپاييان نسبت به بحران گرجستان ادامه داد: اروپا و آمريكا نتوانستند همه‌ي مسيرهايي را شكل دهند كه پايان دهنده‌ي اين بحران خودشان باشند. در عين حال بايد ناتواني را به ويژه در آمريكا ناشي از انتخابات رياست جمهوري آينده بدانيم.

سفير پيشين ايران در ژنو تصريح كرد: ناتو و آمريكا تا حدود زيادي كارآيي خود را از دست داده‌اند به ويژه اين كه ناتو بيش‌تر به يك گروه تنش‌زا مي‌ماند. و در بحران گرجستان ناتو تامين كننده‌ي ساختار امنيت بين‌الملل نبود و در عمل با چالش روبه‌رو شد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۸ آبان ۱۳۸۷ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8708-04566
  • خبرنگار : 71049