• چهارشنبه / ۸ آبان ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8708-04205.78877
  • خبرنگار : 71049

*همايش قفقاز* يك محقق گرجي: مشكل قفقاز بدون حضور اتحاديه‌ي اروپا و ايران حل نمي‌شود

گئورگ سانيكيدزح بر ضرورت زمان‌بندي مشخص، پرداختن به مسائل امنيتي، سياسي و اقتصادي در طرح‌هاي ابتكاري از سوي كشورهاي مختلف براي حل نهايي مناقشه‌ي گرجستان تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين محقق گرجي و آشناي مسائل قفقاز صبح چهارشنبه درباره‌ي ريشه‌ها و نتايج مناقشه گرجستان ـ روسيه و فهم وضعيت جاري گرجستان در شانزدهمين همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز با عنوان «رويايي در قفقاز: ريشه‌ها، ابعاد و پيامدها»، گفت: وضعيت در قفقاز سياسي است و بيش‌تر حول مسائل نظامي مي‌چرخد.

وي با بيان اين كه بخش آبخازيا و اوستياي جنوبي دو پديده‌ي يكسان نيستند، گفت: تفاوت اين دو پديده در فهم گرجستان و روسيه از اين مسئله است. آبخازيا از نظر گرجستان بخشي از خاك اين كشور بوده است و حتي در قرن 18 از آن به آبخازتي نام مي‌بردند.

سانيكيدزح در ادامه با بيان اين كه راهكارهاي متعددي براي حل اين بحران طراحي شد، به رويكرد تركيه در اين‌باره اشاره كرد و گفت: راهكارها براي حل اين مسئله بدون حضور اتحاديه‌ي اروپا و ايران ميسر نمي‌شود. فكر مي‌كنم ايران را بايد در اين عرصه و نيز ترتيبات امنيتي قرار دهيم.

او هم‌چنين بر حضور مردم اراضي آبخازيا و اوستياي جنوبي در ميز مذاكرات حل و فصل اين مناقشه تاكيد كرد و گفت: ما سه گروه كشور در حل اين مسئله داريم. قدرت‌هاي داراي نفوذ و درگير در اين مسئله، سازمان ملل و نيز مردم آبخازيا و اوستيا.

اين محقق گرجي ادامه داد: اگر حقوق مردم به عنوان حقوق اقليت از سوي دولت گرجستان رعايت نشود چگونه مي‌توان قبول كرد مردم آبخازيا جزء گرجستان محسوب مي‌شوند.

سانيكيدزح هم‌چنين بر ضرورت توجه به امنيت و اقتصاد در هر ابتكار عملي تاكيد كرد و گفت: روندي كه در قفقاز شمالي و آذربايجان به خاطر دسترسي آن‌ها به منابع نفتي و متقابلا درآمدهاي ناشي از آن وجود دارد لازم است در ابعادي ديگر در قفقاز جنوبي نيز مورد توجه قرار گيرد. از اين رو لازم است در چارچوبي كه مي‌تواند همه‌ي كشورها را دور هم جمع كند يك بعد حل و فصل اين مسئله به موضوع مسائل اقتصادي داده است.

وي هم‌چنين تصريح كرد: در هر طرح امنيتي بايد پروسه‌ي زماني براي يافتن راه‌حل و گرفتن نتيجه مدنظر قرار گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha