• چهارشنبه / ۸ آبان ۱۳۸۷ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8708-04394
  • خبرنگار : 90068

*همايش قفقاز* يك محقق ايتاليايي: توسعه اقتصادي عامل ايجاد امنيت در قفقاز است

يكي از محققان حقوق و روابط بين‌الملل ايتاليا گفت:‌ توسعه اقتصادي عامل ايجاد امنيت در قفقاز است.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ميكل برونلي صبح چهارشنبه در دومين روز از همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز گفت: قفقاز منطقه‌اي است كه به دنبال ثبات و استقلال است اما مساله آن است كه اين منطقه چگونه مي‌تواند به ثبات دست يافته و به بازيگري عمده تبديل شود.

وي با بيان اين كه ارتقاي ثبات با شناخت بيش‌تر منطقه همراه است، بيان كرد: در ميان بسياري از ظرفيت‌ها و استعدادهاي اين منطقه مسائلي در ثبات آن موثر است كه شامل شكاف ميان سياست‌ دولت‌ها و قوميت‌ها و نفوذ قدرت‌هاي خارجي در منطقه به ويژه روسيه و آمريكا است؛ اما براي آن كه بتوانيم موانع ثبات را از بين ببريم بايد ابتدا به دنبال توسعه اقتصادي باشيم وامنيت را اعمال كنيم.

برونلي ادامه داد: توسعه اقتصادي موجب توسعه اجتماعي و حل و فصل منازعات مي‌شود. هم‌چنين مي‌توانيم به واسطه‌ي آن دولت‌ها را متوجه نياز ملت‌ها كنيم. در واقع اقتصاد منطقه‌ي قفقاز در چند سال گذشته به دليل تعامل با غرب عملكرد خوبي داشته است.

وي با اشاره به ظهور اقتصاد سياه يا بازار سياه در قفقاز گفت: اقتصادهاي سياه سهم عمده‌اي از پول اين جوامع را به خود اختصاص مي‌دهند و بر اين اساس مهم است كه اين نوع اقتصادها را از بين ببريم؛ چرا كه اين پول‌ها موجب بالا رفتن سطح جرايم در اين منطقه مي‌شود.

اين محقق ايتاليايي با بيان اين كه اين نوع اقتصادها را مي‌توان به اقتصادهاي غيرسنتي، ممنوعه و سياه تقسيم‌بندي كرد، افزود: برخي تحليل‌ها نشان مي دهد براي حل مشكلات در سطح كلان بايد نقش اقتصاد سياه را كاهش دهيم و به ساختارهاي صنعتي كشور توجه كنيم.

او تصريح كرد: هدف ما از اين اقدام ايجاد متدولوژي كه بتوانيم بخش‌هاي اقتصادي را شناسايي و نياز بخش‌هاي اقتصادي را برطرف كنيم است. استفاده از مدل بنگاه‌هاي كوچك ابزار مناسبي براي تسهيل در ورود افراد جوان به عرصه‌ي صنايع را فراهم مي‌كند و ما با توسعه اقتصادي مي‌توانيم بر مشكلات اجتماعي فائق آمده و حتي امنيت را توسعه دهيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha