• چهارشنبه / ۸ آبان ۱۳۸۷ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8708-04581
  • خبرنگار : 71049

*همايش قفقاز* رييس مركز گفت‌وگوي تمدن‌ها و فرهنگ قرقيزستان: بايد به منافع مشترك فكر كرد

آداش تاكتاسونووا اظهار كرد: طراحي سناريو براي هماهنگي و يكساني كشورهاي منطقه قفقاز و آسياي ميانه در سطح امنيتي، سياسي و اقتصادي بسيار سخت است.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مركز گفت‌وگوي تمدن‌ها و فرهنگ قرقيزستان، عصر چهارشنبه در شانزدهمين همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز گفت: ما مي‌توانيم البته اين كار را انجام دهيم و لازم نيست مقدار زماني كه اروپايي‌ها براي تشكيل يك اتحاديه گذاشتند بگذاريم.

وي گفت: براي اين كار ابتدا بايد تمدن‌هاي منطقه‌ي خودمان را بشناسيم و با يكديگر گفت‌وگو كنيم. اين برنامه‌ريزي براي گفت‌وگو مي‌تواند در همين دفتر مطالعات وزارت امور خارجه صورت گيرد و موقعيتي برخلاف تاريخي كه در حال ايجاد شدن است به وجود آوريم و در آن مشكل زنده ماندن خود را حل كنيم.

اين محقق قرقيزستاني اظهار كرد: وقتي زورگويي مسلط مي‌شود و ما كاري نمي‌توانيم بكنيم، بايد به منافع و مسائل مشترك روي آوريم و براساس آن‌ها به اتحاد و اجماع نظر براي حل مشكلات‌مان برسيم.

به گزارش ايسنا، هم‌چنين آناتولي گوتسال، معاون اول مدير انستيتو بين‌المللي شوراي دفاع و امنيت اوكراين در سخناني با اشاره به سيستم جديد امنيتي در قفقاز گفت: متاسفانه امروز در حل مسائل جهاني و منطقه‌يي به جاي استفاده از عقل و خرد به حساسيت‌ها بيش‌تر توجه مي‌شود و اين حساسيت‌هاي هر يك از كشورها، نسبت به منافع و مصالح‌شان است.

وي با طرح اين سوال كه چرا حل اين مسائل بايد از طريق تصميم‌گيري سريع نظامي صورت گيرد، افزود: اين تصميمات و روند ايجاد شده قابل قبولي نيست.

آناتولي گوتسال با بيان اين كه منطقه‌ي قفقاز نقطه‌ي عطفي شده است كه همه‌ي قدرت‌ها را به خود جذب مي كند افزود: با توجه به اهميت كشورها به اين منطقه خطر انفجار در آن وجود دارد و به ميدان جنگي تبديل شده است كه آينده‌ي آن اصلا مشخص نيست. آينده‌ي اين منطقه به شرطي بهتر خواهد شد كه قدرت‌هاي بانفوذي مثل اتحاديه‌ي اروپا خود را در اين مساله درگير كنند. هم‌چنين منافع روسيه، تركيه، ‌ايران و كشورهاي ديگر در يك مجموعه‌ي كلي رعايت شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha