• چهارشنبه / ۸ آبان ۱۳۸۷ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8708-04188
  • خبرنگار : 71049

*همايش قفقاز* يك پژوهشگر سوئدي: آن چه در گرجستان روي داد بخشي از حل‌وفصل يك منازعه است نه خود منازعه

جوانا پاتيانوسكي، اظهار كرد: آن چه در گرجستان روي داده است بخشي از حل و فصل يك منازعه است نه خود منازعه.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين محقق و پژوهشگر سوئدي كه در صبح چهارشنبه در "شانزدهمين همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز" به عنوان «رويايي در قفقاز: ريشه‌ها، ابعاد و پيامدها» سخن مي‌گفت با بيان اين مطلب كه جنگ هنوز در گرجستان تمام نشده است، به پيامدها و چشم‌انداز حل مناقشات در قفقاز جنوبي اشاره كرد و گفت: ما از دولت‌هاي منطقه در فرآيند رسيدن به دموكراسي انتظارات زيادي داريم. از زماني كه انقلاب رز يا مخلمي رخ داد، هميشه خطر تنش در اين منطقه احساس مي‌شد. گرجستان پيش از اين شاهد تظاهرات گوناگون كه تهديدي براي امنيت ملي‌اش محسوب مي‌شد، بود.

وي با اشاره به تحولات گرجستان در اوت 2008، گفت: گرجستان در اين تحولات به دام روس‌ها افتاد.

پاتيانوسكي با بيان اين كه روس‌ها رفتار بسيار تندي را در برابر برخورد گرجستان نسبت به اعلام استقلال آبخازيا و اوستياي جنوبي نشان دادند، افزود: راديكاليسم هميشه ثبات منطقه را تهديد كرده است و برخورد روسيه مقابله با تهديداتي بود از آن چه غربي‌ها از آن به تهديد قلمداد مي‌كنند.

اين پژوهشگر سوئدي كه در زمان بحران گرجستان در اين كشور حضور داشته است، افزود: بايد بگويم در آن منطقه در اين دوران تلفيقي از روندهاي سال‌هاي گذشته در منطقه روي داد و جامعه‌ي بين‌الملل از اين اتفاق غافلگير شد.

پاتيانوسكي گفت: گرجستان هميشه از متحدانش مي‌خواست نظامي را براي آبخازيا و اوستياي جنوبي تعيين كنند.

وي ادامه داد: در دهه‌ي 90 براي گرجستان به تناسب آن چه در بالكان اتفاق افتاد تمهيداتي انديشيده شد و غرب سياست‌هايش نسبت به گرجستان را بارزتر نشان داد و از سويي روسيه آرام آرام به يك طرف منازعه تبديل شد.

پاتيانوسكي با اشاره به صدور پاسپورت‌هاي روسي براي شهروندان اين دو منطقه‌ي مورد مناقشه و دخالت در مديريت اين مناطق و نقض مرزهاي گرجستان به دفعات گفت: اين موضوع‌ها موجب شد نقش روسيه به عنوان يك ميانجي سالم از بين برود.

او با اشاره به اشكال ابتكار روسيه در اين قضيه، گفت: تركيه نتوانست پنج قدرت روسيه، آمريكا، اتحاديه‌ي اروپا، ايران و نيز گرجستان را به طور موازي وارد جريان كند. همكاري براي رسيدن به يك راه‌حل به احترام متقابل به منافع يكديگر و برخي مشتركات نياز دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha