• چهارشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99122015451
  • خبرنگار : 50006

بیش از یک و نیم قرن خدمت به بیماران منطقه‌ی ارسباران

بیش از یک و نیم قرن خدمت به بیماران منطقه‌ی ارسباران

ایسنا/آذربایجان شرقی داروسازی در ایران تا عهد قاجار و تشکیل دارالفنون توسط عطارها انجام می‌شد، اما با آغاز به کار مدرسه دارالفنون، نخستین آزمایشگاه شیمی به شکل امروزی در آن دایر شده و داروخانه‌های امروزی به تدریج با پیشرفت علم و دانش تشکیل شد، پنجاه و سومین سالگرد تاسیس داروخانه در شهرستان اهر بهانه‌ای برای نشستن پای صحبت‌های موسس داروخانه دکتر اسمعیل حکیمی است که خاندان او سابقه‌ی یک و نیم قرن خدمت در منطقه ارسباران را دارند.

این داروساز، تنها افتخار خانوادگی خود را در بیش از ۱۵۰ سال خدمت به بیماران و مردم منطقه ارسباران به ویژه شهرستان اهر می‌داند و می‌گوید ذره‌ای از این کار خسته نشده است؛ اسمعیل حکیمی، دکترای داروسازی و بنیانگذار داروخانه دکتر حکیمی در اهر در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: پدر بزرگم میرزا اسماعیل خان، نخستین پزشک منطقه ارسباران و معروف به (حکیم باشی) بیش از ۱۵۰ سال قبل بود که با حکم ناصرالدین شاه قاجار به عنوان حکیم باشی افتخار خدمت به مردم منطقه ارسباران را داشت و پس از او هم محمد علی حکیمی، مرحوم پدرم ۳۰ سال به عنوان پزشک و در کسوت رئیس درمانگاه، رئیس بیمارستان قدیم و موسس مرکز و شبکه بهداشت و درمان قدیم شهرستان اهر راه پدرش را در خدمت به مردم و بیماران منطقه خود ادامه داد.

او می‌گوید: برای ادامه راه پدر و پدربزرگم و علاقه وافر به رشته پزشکی و به خصوص داروسازی در  این رشته در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل شدم و در سال ۱۳۴۶ موفق به دریافت مدرک این رشته شده و در جهت خدمت به مردم زادگاهم به اهر مراجعت کردم و  به عنوان رئیس بهداری آن زمان مشغول خدمت رسانی به مردم شدم، یادگاری‌های زیادی در حوزه بهداشت و درمان از جمله لوله کشی آب شرب و ساخت حمام و ... برای محرومان و روستائیان آن زمان در منطقه ارسباران به جا گذاشته‌ایم.

حکیمی در خصوص نحوه تاسیس داروخانه اهر با قدمت ۵۳ سال، اظهار می‌کند: با توجه به علاقه شخصی و پیشنهاد دوستان مجوز تاسیس اولین مرکز داروخانه این شهرستان با تلاش‌های زیاد در اواسط سال ۱۳۴۷ محقق شد و بالاخره در ۱۷ اسفند ماه همان سال در روز عید غدیر خم با حضور فرماندار و رئیس بهداری وقت و همچنین مسئولان شهرستان اهر این  داروخانه با نام "دکتر حکیمی" افتتاح شد، این داروخانه پس از حدود ۱۸ سال فعالیت و انتقال آن به مکان فعلی در حال حاضر بیش از ۵۰ سال است افتخار خدمت رسانی به همشهریان اهری و مردم منطقه ارسباران را دارد.

او به عنوان یکی از موسسان بیمارستان باقرالعلوم شهرستان اهر و بیمارستان کلیبر، می‌گوید: اولین مجوز ساخت بیمارستان باقرالعلوم اهر و بیمارستان کلیبر را با سختی زیاد و با پیگیری امام جمعه وقت شهرستان های اهر و کلیبر از تهران گرفتیم و بعد از تعیین زمین مناسب توانستیم کلنگ افتتاح و ساخت بیمارستان ها را به سرانجام برسانیم و گامی عملی در کمک به بیماران منطقه برداریم.

این داروساز که یکی از موسسان دانشگاه آزاد  اسلامی واحد اهر نیز است، با ارائه توضیحاتی در این مورد می‌گوید:  در سال ۱۳۷۵ با دستور دکتر جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی وقت به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی اهر منصوب شدم و به عنوان یکی از بنیانگذاران ساختمان فعلی این دانشگاه مراحل دیوار کشی، ساختمان سازی و خرید موتور برق اضطراری گران قیمت و سایر تجهیزات این دانشگاه را طی کرده و بعد از سال‌ها خدمت در عرصه علم و دانش در سال ۱۳۸۴ و بعد از استعفا از ریاست بار دیگر با پیشنهاد دکتر جاسبی به دانشگاه آزاد اسلامی تهران رفته و به عنوان عضو هیئت علمی این دانشگاه انتخاب شدم.

به گزارش ایسنا، دکتر حکیمی تا کنون در عرصه علم و پژوهش فعالیت کرده و علاوه بر ارائه چندین مقاله علمی و پژوهشی دارای دوکتاب "سبیکه المعانی" و"جمعیت وتنظیم خانواده" و صاحب  کتابخانه شخصی غنی و ارزشمند با اسناد معتبر علمی و فرهنگی است.

فرماندار شهرستان اهر نیز در گفتگو با ایسنا، شهرستان اهر را مهد علم و فرهنگ برشمرده و بیان می‌کند: از جمله صاحبان علم و پژوهش اسمعیل حکیمی است که به عنوان پزشک حاذق علاوه برعلم پزشکی در حوزه شعر و هنر نیز زبان زد همگان است.

رسول خدابخش،  دکتر حکیمی را فردی مجرب و خوشنام در عرصه پزشکی دانسته و می‌گوید: دکتر حکیمی در مدت ۵۲ سال خدمات ارزشمندی را در حوزه طب به مردم اهر و منطقه ارسباران ارائه کرده است و این خدمات همچنان ادامه دارند.

او در ادامه از تلاش‌ها و فعالیت‌های صادقانه خانواده حکیمی در طول خدمت ۱۵۰ ساله شان قدردانی کرده و خواستار توجه ویژه مسئولان به این چنین افراد ارزشمند جامعه می‌شود.

رئیس نظام پزشکی شهرستان اهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: ۱۳ داروخانه در شهر اهر در حال حاضر فعال هستند و این در حالی است که تا اواخر سال ۴۷ تنها یک داروخانه در اهر فعال بود و خوشبختانه در ۱۷ اسفند ۱۳۴۷(عید غدیر خم) نیز دومین داروخانه اهر با نام"داروخانه دکتر حکیمی" توسط اسمعیل حکیمی افتتاح شد که تاکنون بانی خیر برای مردم اهر و منطقه ارسباران بوده است.

مقصود پویا خاطرنشان می‌کند: اسمعیل حکیمی پنجمین نسل از خانواده‌ای فاضل ‌و اصیل است که نسل در نسل (طی۱۵۰سال گذشته) به شغل طبابت مشغول بوده‌اند و اسناد و مدارک مربوط به طبابت این خاندان در سال ۱۳۸۲توسط اینجانب اخذ به موزه تاریخ علوم پزشکی ایران فرستاده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha