• یکشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99121712799
  • منبع : نمایندگی همدان

چاپ شناسنامه‌ای تاریخی از سرگذشت همدانی‌ها

چاپ شناسنامه‌ای تاریخی از سرگذشت همدانی‌ها

ایسنا/همدان کتاب «واژه نامه همدانی» سندیتی بر گفتار و گویش همدانی، کاری از هادی گروسین به عنوان بیست و سومین اثر دانشنامه استان همدان از سوی حوزه هنری به چاپ رسید.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه کتاب «واژه نامه همدانی» فرهنگ واژه ها و اصطلاحاتی به گویش همدانی است، گفت: این کتاب پس از سال ها با افزوده‌ها، اصطلاحات و مدخل‌های جدید به همت گروه دانشنامه همدان به زیور طبع آراسته و منتشر شده است.

تیمور آقامحمدی کتاب «واژه نامه همدانی» را دارای ۶۷۸ صفحه و چهار فصل اعلام کرد و افزود: فصل نخست به کلیاتی نظیر ویژگی ‌های دستوری گویش همدانی، افعال، مصدرها و اصوات اختصاص دارد و در فصل دوم، واژگان همدانی به ترتیب الفبایی درج شده است.

وی فصل سوم را گزیده امثال و اصطلاحات و فصل چهارم را داستان‌های مثل‌گونه بیان داشت و گفت: نویسنده کتاب با ۵۶ سال تحقیق میدانی و گردآوری تک تک واژه ها، ضرب المثل ها، اصطلاحات و کنایات، یادگار نیم قرن عشق و شوریدگی به فرهنگ زادگاهش همدان را در کتاب «واژه نامه همدانی» به چاپ رسانده است.

دبیر دانشنامه همدان با اشاره به اینکه واژگان و مدخل‌های گردآوری شده در کتاب حاضر در گستره شهرستان همدان کاربرد دارند و از این منظر یک منبع کاربردی به شمار می‌آید، تصریح کرد: واژه ها و گویش ها، شناسنامه ای تاریخی از سرگذشت هر قومی است که شناخت آن را به همراه دارد، شناختی که افروختن چراغ عبرت از افق های دور و نزدیک است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان همدان، وی با بیان اینکه هنوز در زبان فارسی، شناخت نامه و فرهنگی جامع که دارای همه ویژگی های تاریخی و فرهنگی تمام مناطق ایران باشد وجود ندارد، اظهار کرد: از خصوصیات دانشنامه های مناطق مهم فرهنگی ایران همچون «همدان»، گردآوری و نگهداشت عناصر و موراد این فرهنگ جامع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha