• چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99121309791
  • خبرنگار : 50093

اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان برای مرمت مدرسه تاریخی فخریه سبزوار

اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان برای مرمت مدرسه تاریخی فخریه سبزوار

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سبزوار گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برای مرمت بخش‌هایی از مدرسه‌ تاریخی‌ فخریه سبزوار اختصاص یافته است.

حجت‌الاسلام جعفرمهدوی‌خواه با اعلام این خبر اظهار کرد: سیاست اداره اوقاف و امور خیریه حفظ این میراث ارزشمند است، اما هرگونه تغییر فنی و عمرانی در آن باید زیر نظر اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و طبق ضوابط کارشناسی‌شده باشد.

وی با بیان این که از همکاری با اداره میراث ‌فرهنگی دریغ نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سازوکار مرمت‌ ابتدایی این بنا آغاز شده است.

مهدوی‌خواه یادآور شد: تا دو ماه گذشته این موقوفه، متولی داشت اما پس از فوت متولی، اختیار این مکان به اداره اوقاف‌ و ‌امورخیریه واگذار شده‌ است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سبزوار گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده میان اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره اوقاف و امور خیریه مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان که در حساب موقوفه بود برای انجام مرمت بخش‌هایی از این مکان مانند قسمت شرقی موقوفه در نظر گرفته شده، البته قسمت شمالی و غربی آن نیز در بخش‌های بام و اتاق‌ها مرمت‌هایی انجام و ایزوگام شده است.

مهدوی‌خواه افزود: برای استحکام هرچه‌ بیش‌تر این بنا سعی می‌کنیم از طریق پیگیری‌ها با اداره میراث ‌فرهنگی، بودجه دولتی و قابل توجهی برای این منظور در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: سبک ‌و سیاق اولیه مدرسه فخریه باید حفظ شده، اما تعمیرات و بازسازی‌های لازم نیز انجام تا از تخریب جلوگیری شود، امیدواریم که با همکاری اداره میراث‌ فرهنگی بتوانیم اعتبار خوبی جذب کنیم تا از این طریق حمایت‌ کننده میراث ‌فرهنگی و حفظ مدرسه فخریه باشیم.

آغاز پیگیری‌ها برای مرمت و ثبت مدرسه تاریخی فخریه

رئیس پایگاه میراث ‌فرهنگی شهر تاریخی سبزوار نیز از آغاز پیگیری‌ها برای ثبت این اثر تاریخی خبر داد و گفت: اصل را بر این قرار دادیم که به زودی ساز و کار ثبت این مجموعه را در استان پیش ببریم، پرونده و مدارک لازم برای ثبت مدرسه فخریه آماده شده و به همراه پرونده ساختمان‌های بهزیستی به‌ زودی به استان فرستاده خواهد شد تا روال نهایی برای ثبت را طی کند.

بر اساس اعلام روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محسن برآبادی افزود: تلاش می‌کنیم ابتدا با حفظ این مکان ارزشمند، مرمت و بهسازی آن و سپس، ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران، گام‌های خوبی در راستای ارج نهادن به میراث شهرمان برداریم.

وی با بیان این ‌که اداره اوقاف و امور خیریه از طریق مکاتبه و گفت‌وگو با کارشناسان میراث‌ فرهنگی در راستای مرمت، بازسازی و حفظ مدرسه فخریه همکاری خواهد داشت، خاطرنشان کرد: قرار شده که با منابع مالی موجود در اوقاف برخی از قسمت‌های مدرسه فخریه مانند سه اتاق آخر این مدرسه که تخریب شده است، مرمت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha