مدیرکل آموزش و پرورش فارس در جلسهای با مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت، تخت جمشید را یکی از آثار شاخصی دانست که ارائه و اجرای برنامه فرهنگی تعریف شده در آن میتواند الگویی برای تمامی آثار باارزش باشد.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، فرهاد اسماعیلی گفت: بیشتر برنامههایی که در گردشگری در حال اتفاق است، فرآیند تعریف شده مناسبی ندارند که ساختارمند کردن آن لازم است با تدابیری همراه شود که قبلاً هم در شیراز نمونهای تحت عنوان شیراز شناسی تشکیل و مورد بهرهبرداری قرار گرفته که میتواند به صورت یک الگو در ادامه مطرح باشد.
او ادامه داد: این مدل مدیریتی میتواند آثار شاخصی چون تخت جمشید را در برگیرد و با الگوسازی مناسب و استاندارد زمینههای لازم را برای تعمیم دادن آن به کل کشور را فراهم کند.
اسماعیلی گفت: بر این باوریم که شناسایی و هدایت استعدادهای برتر با طرحهای مختلف را در دستور کار قرار دهیم و همچنین در راستای توجه به هویت، که مستند میراث آلبرتا هم این دغدغهها را تا حدودی مطرح کرد، فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را در جامعه نهادینه کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: بنا داریم در سند تحول بنیادین به عنوان مهم ترین عامل انتقال، بسط و اعتلای فرهنگ در جامعه اسلامی ایران، این موضوعات را پیگیری کنیم و نگاه تمدنی به این روند داریم.
اسماعیلی عنوان کرد: باید این مهم به صورت هدفمند پیگیری شود تا دانشآموزان به خوانش پیشینه و سایر جنبههای موجود در این بسترهای تاریخی بیش از گذشته توجه داشته باشند.
او در رابطه با بهرهبرداری فرهنگی بهتر از آثار فرهنگی و تاریخی، گفت: آمادگی را داریم که در این زمینه با پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به عنوان یک نهاد شاخص در کشور به صورت پایلوت، تفاهم نامهای را امضاء کنیم که در پیرو آن این فرصت فراهم شود تا با تشکیل کارگروه و تعیین اهداف و تهیه برنامههایی فرهنگی، بتوانیم به شکل درستی، موضوعات مربوط به تاریخ و ارزشهایی که اکنون ما میراث دار آن هستیم را مورد تامل و نتیجه گیری بهتری منجر کنیم.
روایت داستانهای اساطیری در شکل گیری شخصیت دانش آموزان موثر است
مدیرکل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: اعتقاد داریم که روایت داستانهای اساطیری یا قهرمانان ملی نظیر آریوبرزن از ایران قبل از اسلام و شهدای شاخصی همچون مرتضی جاویدی اسطوره و دلاور مرد دوران دفاع مقدس در بستر های تاریخی و فرهنگی در شکل گیری شخصیت دانش آموزان موثر خواهد بود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز در این دیدار با تاکید بر اقدامات انجام شده در سطح بینالملل و ارزشهای فراوان میراث فرهنگی که در این منطقه وجود دارد، مطرح کرد: تخت جمشید و منظر فرهنگی طبیعی آن بستر و ظرفیتی مناسب است برای هویتسازی که در جوامع بینالمللی بدان توجه شده و ما کمتر بدان پرداختهایم.
حمید فدایی گفت: در جوامع جهانی موضوع حفاظت، آموزش، پژوهش و معرفی بسیار جدی گرفته میشود و ایران نیز جزو معدود کشورهایی است که سالهاست به لحاظ غنای میراث فرهنگی و میراث طبیعی که دارد دارای ارزش فراوان شده که تاکنون آن طور که باید از این قابلیتها، بهره برداری نشده است؛ کاوشهای اخیر تخت جمشید و فعالیتهای پیرامون آن در دشت مرودشت شواهدی را در اختیار می گذارد که نشان میدهد این منطقه مملو از ویژگیهای منحصر به فرد است.
نقش اجتماعی شهروندان در حفاظت، توسعه و بهره برداری از میراث فرهنگی
او با اهمیت دادن نقش اجتماعی شهروندان در حفاظت، توسعه و بهره برداری از میراث فرهنگی، بیان کرد: ما به عنوان میراث بانان یک دغدغه بسیار جدی داریم که بتوانیم متغیرهای فرسایش و تخریب که زیاد هم هستند را شناسایی و نسبت به کاهش پیامدهای نامطلوب آن تلاش کنیم؛ البته در کشورهای دیگر هم این دغدغهها و نابهنجاریها وجود دارد که با لحاظ کردن نقش بارز مسئولیت اجتماعی، این مهم را به میزان قابل توجهی مدیریت کردهاند.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی در دورهای بخشی از آموزش و پرورش و همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامی و در بعدها با صنعت گردشگری و صنایع دستی ادغام شده است، اظهار کرد: در حال حاضر این مجموعه با تمام تغییرات سازمانی و تشکیلاتی که داشته است، تحت عنوان وزارتخانه ای مستقل فعالیت دارد و چون این مستقل شدن در گذر زمان، عدم پیوستگی و هماهنگی با سایر دستگاههای مرتبط را در پی داشته است، با حساسیتهای که نسبت به مسائل عمومی وجود داشت پیگیر آن هستیم که این ارتباط را با سایر دستگاهها ایجاد کنیم.
او افزود: از ظرفیتهای منطقهای در زمینه میراث فرهنگی بهره برداریهای بسیار زیادی می توان انجام داد که جدا از دستاوردهای فرهنگی باید این موضوع را یادآور کنم که متاسفانه در ایران، اقتصاد گردشگری به درستی نهادینه نشده است و باید این صنعت را به اتفاق در مسیر درستی جهت دار و هدایت کنیم.
فدایی با ابراز امیدواری، ظرفیتهای کم نظیر آموزش و پرورش را بسیار قابل دانست و افزود: به واسطه تخت جمشید و میراث دوران هخامنشی، فارس مقصد طلایی گردشگری ایران تبدیل شود که تحقق آن تاثیرات بسزایی در حوزههای سرمایهگذاری و بهرهبرداری گردشگری خواهد داشت که یکی از دستاوردهای عقد تفاهمنامه خواهد بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت نیز به اهمیت موضوع فرهنگ سازی پرداخت و در این باره گفت: شهرستان مرودشت به لحاظ جاذبههای تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی که دارد، قطب گردشگری ایران است.
بهمن مردانی، بهره گیری از ظرفیتهای آموزش و پرورش را فرصتی طلایی در جهت اهداف مدنظر دانست و بیان کرد: تولید، توسعه و ترویج برنامههای آموزشی نسبت به اهمیت دادن جامعه هدف آموزش و پرورش در حفاظت و بهرهبرداری از آثار تاریخی، نگاه ویژه خود را میطلبد و کارشناسان ما میتوانند با عقد تفاهم نامه ای در زمینه آموزش ها و برنامههای فرهنگی به صورت زیربنایی با ایجاد کارگروه مشترک زمینه های لازم را ارتقاء و توسعه دهند.
انتهای پیام
نظرات