• سه‌شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 99111410677
  • خبرنگار : 71505

جزییات بودجه حدود ۵۰ هزار میلیاردی سال آینده شهرداری تهران

جزییات بودجه حدود ۵۰ هزار میلیاردی سال آینده شهرداری تهران

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بر تلاش این شورا برای تحقق پذیری بودجه سال آینده شهرداری تهران تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، مجید فراهانی امروز در نشست خبری که به همراه علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران پیرامون بودجه سال آینده شهرداری تهران برگزار شد، در خصوص تحقق بودجه گفت: بودجه سال آینده شهرداری تهران به صورت دو سطحی در یک بخش با بیش از  ۴۷ هزار میلیارد تومان و بخش دیگر به صورت مکمل با ۲۲۷۴ میلیارد تومان تدوین شده است. در صورتیکه شرایط تحریم ها و تبعات شیوع کرونا ویروس در سال آینده از بین برود و درآمدها افزایش پیدا کند بودجه بخش تکمیلی به پروژه های شهری اختصاص داده خواهد شد.

وی افزود: قطعا با رشد درآمدهای شهرسازی می توانیم کمک خوبی در جهت واقعی شدن بودجه داشته باشیم. ما تلاش کردیم بودجه تحقق پذیر باشد و شرایط موجود را در بخش اول بودجه در نظر گرفته ایم. یعنی با فرض اینکه تبعات ناشی از تحریم ها و شیوع کرونا ویروس باقی بماند بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان مبنای بودجه اصلی است و اگر تحولی در موضوع تحریم ها در سال آینده داشته باشیم و تحریم ها برداشته شود و تنفسی برای کشور ایجاد شود با خردی که در سیاست خارجی می شناسیم پیش بینی می کنیم تحریم ها در سال آینده برداشته و رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور محقق شود. قطعا به تبع این مهم درآمدهای شهری نیز افزایش پیدا می کند که نیاز است برای این افزایش پیش بینی داشته باشیم و برنامه و پروژه های جدید تعریف کنیم. لذا بخش تکمیلی بودجه در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان برای بخش اصلی بودجه با در نظر گرفتن شرایط موجود پیش بینی های لازم انجام شده و بخش تکمیلی نیز برای شرایط رفع تحریم ها در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ۳۵ پروژه پیش بینی شده در بودجه و تشریح آنها گفت: پروژه هایی که تعریف شده در سطح مناطق و ستاد شهرداری تهران در دو سطح تقسیم شده اند. در سطح نخست پروژه های بزرگ مقیاس که توسط معاونت عمرانی و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران اجرا می شود. این پروژه ها با توجه به برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران و برنامه های اولویت پذیر شورا تعریف شده اند. پروژه هایی که عمدتا نیمه تمام هستند و از گذشته شروع شده و ادامه پیدا کرده اند.

وی ادامه داد: در بخش دوم نیز پروژه های کوچک مقیاس در سطح محلات و نواحی شهر تهران اجرایی خواهد شد. تاکید اصلی شورای شهر تهران در دوره پنجم اتمام پروژه های نیمه تمام و وعده های داده شده به شهروندان است. امروز برای پروژه انتقال خط آهن در منطقه ۱۸ به زیر زمین که از آن به عنوان پروژه نیلوفری و یا جدیدا که از آن به عنوان شارباغ یاد می شود بودجه اختصاص داده شده و در برنامه های خود برای تکمیل این پروژه ها پیش بینی های لازم انجام شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ضمن تاکید بر تدوین بودجه ۱۴۰۰ از سوی مردم و شورایاران و بیان مهم ترین اقدامات شورای پنجم در حوزه بودجه به تشریح بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ شهرداری تهران پرداخت و گفت: اراده شورای پنجم بر تداوم اجرای پروژه های توسعه محلی در مسیر بودجه برای مردم و عدالت بودجه ای برای مناطق برخوردار و کم برخوردار استوار است و ان شا الله بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری با این رویکرد تصویب خواهد شد.

وی افزود: امروز ما در آستانه گام دوم انقلاب بیش از همیشه به فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت مردم برای ایران نیازمندیم، ما باید به سمت واگذاری امور به مردم پیش برویم و در مقابل بزرگ تر کردن تصدی های دولت و شهرداری با اعتماد و تکیه بر مردم زمینه استفاده بهتر از منابع را فراهم کنیم.

این عضو شورای شهر تهران ضمن تاکید بر ضرورت توجه به مسئله بودجه برای مردم و تشریح ابعاد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران اظهار کرد:  منابع و مصارف بودجه شهرداری را تک تک شهروندان تهرانی با پرداخت بهای خدمات و عوارض عمومی شهر یا عوارض پروانه ساختمانی تامین می کنند اما متاسفانه شاهد هستیم که سالها در روند تدوین بودجه شهرداری، این بودجه بر اساس نیازهای شهروندانی که منابع شهرداری را تامین می کنند تهیه و اجرایی نمی شود، بلکه سلیقه مدیران شهرداری، نظر مشاور یا طرح اجرایی فلان پیمانکار به جای نظر مردم درباره بودجه تعیین کننده است و تنها چیزی که ظاهرا اهمیتی ندارد نیاز و نظر شهروندی است که با پرداخت عوارض و بهای خدماتش چرخ مالیه شهرداری را می چرخاند!

وی ادامه داد: برای منافع مردم و درمسیر اصلاح بودجه شهرداری که مردم آن را تامین می کنند باید به سمت تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم حرکت کنیم تا«بودجه برای مردم» معنا پیدا کند. این روزها همه از اصلاح بودجه حرف می زنند و هر کسی به نظر خودش کارشناسی ترین نظر را می دهد اما هیچ کدام از این افراد حاضر نیستند ببینند خواست و نظر مردم درباره بودجه چیست!
 
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد:  بودجه مال مردم هست و مردم باید درباره آن نظر بدهند؛ وقتی بر اساس قانون اساسی این مردم با رای و انتخاب خودشان اعضاء شوراهای شهر، نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را انتخاب می کنند؛ چرا نباید درباره بودجه منطقه و محله خودشان اظهار نظر کنند و نظر بدهند؟

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای حضور در شورا با همراهی دیگر همکاران مسئله بودجه ریزی مشارکتی را برای توجه به نظرات و نیازهای شهروندان در بودجه ریزی مورد توجه قرار داده است، افزود: در شورای پنجم اقدامات انجام شده در مسیر بودجه برای مردم عبارتند از انتشار اطلاعات لایحه بودجه و دسترسی عموم شهروندان به اطلاعات بودجه پیشنهادی، درخواست از شورایاران و شهروندان برای ارائه پیشنهادات در خصوص تبصره ها و بررسی پیشنهادات مردمی در کمیته بودجه و نظارت مالی، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بودجه ریزی در شهرداری برای شورایاران، الزام شهرداری به دعوت دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات تدوین بودجه منطقه، دعوت از رابط هیئت رئیسه و دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری مناطق در جلسات بررسی بودجه کمیته بودجه و نظارت مالی شورا،  اجرای پروژه های توسعه محلی در سطح محلات با نظر مشورتی شورایاران برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ صورت گرفت و در ۱۴۰۰ ادامه پیدا خواهد کرد.

شاهد مقاومت شهرداری در برابر مصوبات شورا هستیم

فراهانی افزود: البته این موضوع هم مثل خیلی از مصوبات شورا در بدنه شهرداری با مقاومت هایی روبرو شده است و ما متاسفانه در بخشی از بدنه شهرداری شاهد مقاومت دربرابر عادی شدن این موضوع که با نظر شورایاران و مردم  پروژه اجرا کنند هستیم. اراده شورای پنجم بر تداوم اجرای پروژه های توسعه محلی در مسیر بودجه برای مردم استوار است و ان شا الله بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری با این رویکرد تصویب خواهد شد.

وی تاکید کرد: در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ ابتدا گلایه خودم را از مدیران شهرداری در این حوزه بیان کنم که متاسفانه به علت عدم اقناع و فقدان  اطلاع رسانی شهرداری مثل اینکه شورا در کنار اینکه باید بودجه را بررسی، اصلاح و تصویب کند ظاهراً باید از بودجه تدوین شده توسط شهرداری دفاع هم کند!

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه آنچه که من درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ می گویم دفاع از این لایحه نیست ،  بلکه نکات و مواردی است که باید درباره این لایحه بیان شود و من از آنچه در فرآیند بررسی بودجه در شورا به تصویب برسد دفاع می کنم. افزود: ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با رقم پیشنهادی ۴۷ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان در بخش بودجه عمومی و رقم ۱۳ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان در بخش شرکتها و سازمانها به شورا ارائه شده است. بودجه شهرداری تهران در دهه ۱۳۹۰ از رقم ۷ هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ به رقم ۴۷ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است. این روند در دو سال شاهد جهش و رشد جدی نسبت به بودجه سال قبل از خود بوده است.

 فراهانی با بیان اینکه بودجه سال ۱۳۹۳  با رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال قبل رو به رو بوده افزود: این امر در نتیجه پیگیری آقای دبیر در شورای چهارم بوده که ما شاهد تغییر نظام طبقه بندی هزینه ها از سنتی به طبقه بندی استاندارد GFS بودیم و آغاز بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه شده بود.  بودجه سال ۱۴۰۰ با رشد ۵۶ درصد نسبت به سال قبل که در نتیجه انعکاس کامل تبصره های بودجه در جداول منابع و مصارف بودجه، ارتقاء سطح بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و پیاده سازی دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور و الزامات شورا تهیه شده است.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بنابراین شاهد آن هستیم که رشد بیش از ۵۰ درصدی بودجه نسبت به بودجه سال قبل در این دهه بی سابقه نبوده است و علت این موضوع را باید در تغییرات فنی و مالی بودجه دید. در مسیر اصلاح و بهبود نظام بودجه ریزی شهرداری در دوره سوم،چهارم و پنجم گام هایی برداشته شده است که من از همه اعضاء ادوار شوراهای گذشته و مدیران پیشین شهرداری تا مدیران و کارشناسانی که اکنون در مسیر این بهبود زحمت کشیده اند تشکر می کنم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد:  از طرف دیگر ما در برابر بودجه ۴۷ هزار میلیاردی و توجه به این افزایش باید به این سوال پاسخ بدهیم که قدرت مالی این بودجه چقدر است؟ آیا این قدرت افزایش پیدا کرده ،ثابت مانده یا کم شده است؟ با لحاظ قیمت ثابت به نرخ سال ۱۳۹۵  شاهد آن هستیم که قدرت مالی بودجه ۴۷ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ از قدرت مالی بودجه ۷ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۰ و بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۳ هم کمتر است!

وی با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران نکات و ارقام قابل توجه آن گفت: انعکاس ۱۱ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان بار مالی تبصره ها در ردیف های بودجه برای اولین بار ، پیش بینی ۲۱ هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان از محل درآمدهای ناشی از توسعه شهر (عوارض ودرآمدهای ساختمانی) از جمله مهم ترین ارکان منابع بوده است.

وی تاکید کرد: هزینه های نگهداشت شهر شامل حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری برابر با ۵ هزار و ۴۰۲ میلیارد تومان، نگهداشت فضای سبز برابر با یکهزار و ۱۷۴ میلیارد تومان، رفت و روب و جمع آوری پسماند برابر با یکهزار و ۵۴۳ میلیارد تومان، جبران هزینه راهبری سازمانها وشرکت ها (حقوق و مزایا) برابر با ۲ هزار و ۲۳ میلیارد تومان  را شامل می شود.

وی با اشاره به اعتبارات اجرای پروژه های عمرانی گفت: این اعتبار برابر با ۲۰ هزار و ۸۱ میلیارد تومان بوده و اعتبار بازپرداخت و تادیه دیون و بدهی ها برابر با ۱۰ هزار و ۴ میلیارد تومان،  اعتبار ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی برای اجرای پروژه های توسعه محلی با نظر مشورتی شورایاران،  اعتبار ۷ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومانی برای توسعه و بهره برداری مترو، اعتبار ۳ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومانی برای حمل و نقل عمومی غیر ریلی(تاکسی و اتوبوس) از جمله این موارد است.

لزوم عدالت در بودجه مناطق برخوردار و کم برخوردار تهران

فراهانی ادامه داد: بودجه مناطق کم برخوردار ،غیر از دو منطقه که در حال اصلاح آن هستیم، تقریبا برابر متوسط بودجه کل شهرداری های مناطق است و معنا ندارد سرانه شهروندان ساکن در مناطق جنوبی از سرانه شهروندان دیگر مناطق کمتر باشد و به سمت تدوین عادلانه بودجه حرکت کرده ایم و سال ۱۴۰۰ نیز بر این امر تاکید خواهیم داشت.

فراهانی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص نظارت بر برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران توسط شورای شهر گفت: بی تردید مصوبات رسمی شورا در خصوص برنامه سوم توسعه که پس از بحث و بررسی اعضا محقق شده است از اهمیت بسزایی برخوردار است.  در مورد برنامه سوم توسعه شهر تهران نیز 250 تکلیف برای شهرداری تهران مشخص شده است.

وی افزود: شهرداری موظف شده برای هر یک از این تکالیف گزارش هایی را به صورت سه ماهه، شش ماهه و سالانه به شورای شهر تهران ارائه کند. در بررسی که توسط معاونت پایش شورا - که سال گذشته با دستور ریاست شورا تاسیس شد - مشخص شد شهرداری تهران 990 روز تاخیر در اجرای این تکالیف داشته است. گزارش این موضوع تهیه شده و به طور کامل مشخص است که شهرداری تهران کدام تکالیف را انجام داده، کدامیک را انجام نداده و یا چه تکالیفی را با تاخیر انجام داده است. جمع بندی ما نشان می داد شهرداری متاسفانه 33 تکلیف سال اول برنامه را به سرانجام نرسانده است.

وی ادامه داد: 32 گزارش اجرای مصوبات در موعد مقرر ارائه نشده ولی شورا به صورت مداوم رصد و پایش خود را ادامه می دهد. چرا که مصوبات شورا به ویژه در مورد برنامه سوم نباید روی زمین بماند.

وی تاکید کرد: برای سایر مصوبات نیز پیگیری به همین شکل است. گزارش مفصلی در خصوص اجرای تک تک مصوبات باید از سوی شهرداری تهران ارائه شود و شورا پیگیر این موضوع است. البته شهرداری اقداماتی را برای ارائه این گزارش و اجرای تکالیف برنامه سوم آغاز کرده اما سرعت آن کند است و باید افزایش پیدا کند.

فراهانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بحث عدالت در بودجه مناطق شهرداری تهران گفت: اتفاق نامیمونی در گذشته در شهرداری تهران روی داده که با هدف تشویق شهرداران مناطق به درآمدزایی بیشتر بود، قانون نانوشته ای که بعدا مکتوب شد و طی آن بخش عمده درآمدهای منطقه به خود منطقه و به عنوان بودجه اختصاص داده می شد.

وی افزود: این ضابطه گذاری ناصحیح باعث شد که در سال 96 و در ابتدای کار این دوره شورا شاهد باشیم برای مثال بودجه منطقه یک به بیش از سه برابر بودجه منطقه 19 افزایش پیدا کرده، در حقیقت عمده درآمد شهرداری تهران در مناطق برخوردار حاصل می شود و به این ترتیب بودجه این مناطق بسیار بیشتر از سایر مناطق بود اما در تدوین بودجه جدید این مباحث در نظر گرفته شده و تلاش شده عدالت در بودجه مناطق برقرار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha