• دوشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99111309362
  • خبرنگار : 71516

وزیر خارجه اسبق اردن جایگزینی برای راهکار تشکیل دو کشور ارائه کرد

وزیر خارجه اسبق اردن جایگزینی برای راهکار تشکیل دو کشور ارائه کرد

وزیر خارجه اسبق اردن تأکید کرد، راهکار تشکیل "دو کشوری" برای حل نزاع فلسطین و رژیم صهیونیستی به خاک سپرده شده است و حمایت جهان از آن صرفا زبانی است و هیچ طرح عملی برای اجرای آن ارائه نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روزنامه عربی۲۱، مروان المعشر، وزیر خارجه اسبق اردن در همایش اطلاع‌رسانی مرکز حمایت و آزادی روزنامه‌نگاران گفت: در سال ۲۰۱۴ جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت، یک سال برای حل نزاع فلسطین و اسرائیل فرصت داریم و در صورت نرسیدن به راهکاری، طرح تشکیل "دو کشور" کنار گذاشته می‌شود. ما اکنون در سال ۲۰۲۱ هستیم.

وی گفت: اما درباره جایگزینی برای راهکار تشکیل "دو کشور" باید بگویم که ما باید مجددا نزاع فلسطین و اسرائیل را چارچوب‌بندی کرده و به سمت راهکاری برپایه حقوق بشر ببریم نه به شکل "کشور".

وی گفت: بیشتر فلسطینی‌ها در اراضی تحت سیطره "اسرائیل" هستند. معامله قرن به پایان رسیده است و کنار گذاشته خواهد شد اما این مسئله به معنای این نیست که تلاش‌های اسرائیل برای حل این پرونده به ضرر اردن، به پایان رسیده است. دلیل این مسئله این است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در طول این چند سال کاملا درباره این مسئله شفاف بود.

المعشر گفت: امروز اسرائیل کنترل بیشتر اراضی فلسطینی را برعهده دارد اما سوال مهم امروز این است که آیا دولت آمریکا مانع ادامه اقدامات اسرائیل می‌شود؟ فکر نمی‌کنم.

وی درباره نقش اردن در روند صلح و حمایت از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفت: به هیچ وجه روند مسالمت‌آمیزی وجود ندارد که درباره نقش اردن در آن صحبت کنیم. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از طریق معامله قرن تلاش کرد تا مسئله فلسطین و اسرائیل را از جیب اردن حل کند با اینکه قصد آزار اردن را نداشت.

المعشر سخنگوی رسمی هیئت اردن در مذاکرات صلح با رژیم صهیونیستی بود که به امضای توافق صلح در سال ۱۹۹۴ منجر شد. وی بعدا در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ به عنوان سفیر اردن در اراضی اشغالی و بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ به عنوان سفیر اردن در واشنگتن تعیین شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha