• شنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99111107480
  • خبرنگار : 71605

خواسته دبیرکل سازمان ملل از هند و پاکستان برای حل مشکلات

خواسته دبیرکل سازمان ملل از هند و پاکستان برای حل مشکلات

دبیرکل سازمان ملل از هند و پاکستان خواست "نزد هم آیند" و مشکلات خود را برطرف کنند چرا که هرگونه درگیری نظامی یک فاجعه خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، "آنتونی گوترش" در کنفرانس خبری مقر سازمان ملل در نیویورک که اواخر روز پنجشنبه به صورت زنده پخش شد، گفت: دفاتر خوب ما همواره برای میانجی‌گری در دسترس هستند و ما بر این امر، یعنی یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای مشکلاتی که راه‌حل نظامی ندارند، پافشاری می‌ورزیم.

گوتروش در حال اشاره به بیانیه خود درباره منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر بود که پس از الحاق یک‌جانبه این منطقه توسط هند در ۵ اوت ۲۰۱۹، صادر کرد.

دبیرکل سازمان ملل، راه‌حل اختلاف کشمیر مطابق با قطعنامه‌ها و منشور این سازمان را مورد تشویق قرار داد.

گوتروش گفت: با دیدن پاکستان و هند، واضح است که هرگونه تقابل نظامی بین دو کشور، فاجعه‌ای تمام‌عیار برای هر دو کشور و کل جهان خواهد بود.

گوترش با اشاره به خط جداکننده در جامو و کشمیر که اخیراً شاهد تشدید نقض آتش‌بس بوده، اظهار کرد: تنش‌زدایی از شرایط، به عنوان مثال در خط تماس جامو و کشمیر (خط کنترل) مطلقاً ضروری است.

سازمان ملل یک گروه نظامی ناظر (UNMOGP)  را در دو طرف خط کنترل به منظور نظارت بر آتش‌بس مستقر کرده و پاکستان ماه گذشته هند را به "هدف‌گیری هدفمند" مقامات این گروه در بخش "چیریکوت" جامو و کشمیر آزاد در امتداد خط واقعی کنترل متهم کرد.

دهلی نو درگیری در این موضوع را انکار کرده است.

گوترش خاطرنشان کرد: ضروری است که در تمام سرزمین‌ها به حقوق بشر کاملاً احترام گذاشته شود.

وی تأکید کرد: قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باید اجرا شوند، به حقوق بشر احترام گذاشته شود و آزادی‌های قاره‌ای در منطقه هیمالیا مجاز شمرده شوند.

گوترش در کنفرانس خبری در اسلام‌آباد با حضور "شاه محمود قریشی"، وزیر امور خارجه پاکستان گفت: در ارتباط با آتش‌بس، با مقامات گروه ناظر سازمان ملل دیدار کردم. ما معتقدیم که UNMOGIP باید آزادی عمل کامل داشته باشد. این گروه در طرف پاکستان این آزادی عمل را دارد، امیدواریم این امر در طرف هندی هم محقق شود. ما ظرفیت تجهیزات این گروه را افزایش خواهیم داد تا قادر به اجرای بهتر وظیفه آن باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha