• چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 99110805592
  • خبرنگار : 71062

پیگیری پرونده ترور حاج قاسم یک مطالبه حقوقی است

سرلشکر صفوی:پیروزی در دفاع‌مقدس و شکل‌گیری محور مقاومت محصول انقلاب اسلامی هستند

سرلشکر صفوی:پیروزی در دفاع‌مقدس و شکل‌گیری محور مقاومت محصول انقلاب اسلامی هستند

بنیاد حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع‌مقدس و پژوهشگاه علوم ومعارف دفاع مقدس سردارسپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایسنا، این تفاهم نامه توسط سردار سرلشکر پاسدار دکتر رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی  و سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشرارزش های دفاع مقدس امضا شد.این تفاهم‌نامه در حوزه فعالیت‌های علمی پژوهشی مشترک و شبکه‌سازی محققین و توسعه همکاری‌ها در حوزه تولید محصولات پژوهشی و تحقیقاتی در سطح راهبردی و نظریه پردازی در حوزه دفاع مقدس، جبهه مقاومت و مکتب شهید سلیمانی کاربرد دارد.

سرلشکر صفوی پیش از امضای  این تفاهم‌نامه که صبح امروز  در سراسرنما و موزه مقاومت سردار شهید سپهبد سلیمانی برگزار شد، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جهان و غرب آسیا را دچار تحول کرد و پیروزی در دفاع مقدس و شکل‌گیری محور مقاومت دو محصول انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زیر مجموع ستاد کل نیروهای مسلح هستند که درباره مسائل کلان  فعالیت می‌کنند و بنیاد تاکنون در فعالیت‌هایش موفق بوده و در قالب فعالیت‌های مختلف از جمله ایجاد موزه‌های دفاع‌مقدس در استان‌ها،دفاع مقدس را به تصویر کشیده است.

سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه کتاب‌های زیادی درباره دفاع مقدس توسط فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها نوشته شده که به دنبال تحریف دفاع مقدس هستند، گفت: چه خوب است که حقیقت دفاع مقدس به زبان‌های عربی ترجمه شود تا تمام ملت‌های اسلامی و ۵۷ کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که حدود ۲۵ کشور عرب زبان هستند، بدانند که در دفاع مقدس چه خسارت‌هایی به کشورمان وارد شد.

وی گفت: برنده تجاوز عراق به ایران آمریکایی‌ها و صهیونیست بودند که سرمایه‌های انسانی این دو کشور را به نفع صهیونسیت‌ها و آمریکایی‌ها از بین بردند.

سرلشکر صفوی خاطرنشان کرد: ایجاد و راه اندازی رشته‌های مختلف در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌تواند حاصل همکاری این دو نهاد باشد؛ خوشبختانه روز گذشته رشته دکترای مطالعات راهبردی دفاع مقدس مصوب شد که ایجاد و راه‌اندازی آن با بنیاد حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس است و محتوای علمی و سرفصل‌ها را نیز ما می‌توانیم پیشنهاد دهیم‌.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: یکی از کارهای بزرگ‌ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این است که بخش مطالعات دفاع مقدس در وزات علوم، بهداشت و آموزش و پروش را باید نهادینه کند؛ پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس نیز باید محتوا در اختیار قرار خواهد دهد. 

سرلشکر صفوی اضافه کرد: در جنگ بیش از ده هزار پزشک، دانشجویان پزشکی و پرستار برای مداوای رزمندگان در خط مقدام و بیمارستان‌ها فعالیت کردند. این حماسه‌ای است که دو جلد کتاب به عنوان دانش‌نامه علوم پزشکی برای وزارت علوم آمده است.

سرلشکر صفوی همچنین در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه در جمع خبرنگاران اعلام کرد:«همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی- بین‌المللی دفاع مقدس»، پنجم و ششم اسفندماه ۱۳۹۹ به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی و با مشارکت وزارت امور خارجه، قوه قضائیه، دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، امام صادق (ع)، شهید بهشتی و سایر مراکز علمی، سازمان‌های کشوری و لشکری در موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: در این همایش بین‌المللی به چارچوب‌هایی دست پیدا کنیم که برای وزارت امور خارجه و قوه قضائیه در پیگیری مطالبات حقوقی- بین‌المللی دفاع مقدس و همچنین ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری حقوقی ترور شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی یکی از محورهای این همایش است؛ در تاریخ حقوق بین‌اللمل تاکنون سابقه نداشته است که رئیس جمهور یک کشور که مدعی دموکراسی و حقوق بشر است، دستور قتل یکی از فرمانده بزرگ را در یک کشور ثالث دهد؛ ترور سردار سلیمانی حتی خلاف قوانین آمریکا است.

سردار صفوی تاکید کرد: پیگیری پرونده ترور حاج قاسم یک مطالبه حقوقی است و این به غیر از آنچه است که ایران به عنوان انتقام سخت از نظامیان تروریست آمریکایی خواهد گرفت.

وی یادآور شد: این اولین همایشی بین‌المللی از نظر حقوقی است که جنایت‌های ضد بشری که آن‌ها در به کارگیری انواع سلاح‌های شیمیایی و کشتار مردم بی‌دفاع ما در شهرهای بزرگ ایران همچون سردشت، شهرهای مرکزی و جبهه‌ها به کارگیری کردند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انعکاس مظلومیت ملت ایران و افشای نقش دولت‌های حامی صدام در جنایت علیه ملت ایران از دیگر اهداف برگزاری این همایش بین‌المللی است. تبیین عملکرد سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در جنگ تحمیلی، تبیین عملکرد دولت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای حامی رژیم بعث صدام در جنگ تحمیلی، تبیین خسارت‌ها و غرامت‌های ناشی از عملکرد حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی رژیم بعث صدام در جنگ تحمیلی سه محور اصلی است که به مطالبات حقوقی دفاع مقدس می‌پردازد.

وی با اشاره به ارسال ده‌ها مقاله این دبیرخانه این همایش گفت:نمایشگاهی از خسارات وارده بر کشورمان در طول جنگ تحمیلی نیز در حاشیه همایش برپا خواهد شد.

سردار کارگر نیز پیش از سخنان سرلشکر صفوی گفت:یکی از اشکالات ما این است که درباره موضوع دفاع مقدس هنوزاز خط مقدم عقب‌تر نیامده‌ایم.این در حالی است که باید درباره موضوعات فرهنگی،اجتماعی و سیاسی دفاع مقدس نیز کار کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha