• سه‌شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99110704843
  • منبع : نمایندگی قزوین

«تالاب الله‌آباد» آبیک میزبان ۲۲ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی

«تالاب الله‌آباد» آبیک میزبان ۲۲ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی

ایسنا/قزوین سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: تالاب الله آباد آبیک میزبان ۲۲ گونه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی با جمعیتی بیش از ۲۵۰۰ قطعه است.

مهران شنتیایی اظهار کرد: تالاب‌ها از حاصل‌خیزترین و مولدترین محیط های زمین هستند. در واقع تالاب‌ها زیستگاه‌هایی هستند که جانشینی ندارند و کارکرد آنان بسیار متنوع و حیاتی است. حفظ مواد مغذی، نگهداری رسوبات، تغذیه آب‌های زیرزمینی، جذب کربن، حفظ آب و هوای محلی و حمایت از شبکه‌های غذایی وسیع و دنیای عظیم تنوع زیستی به‌عنوان گنجینه‌های بیولوژیکی طبیعت از محاسن تالاب در حفظ محیط زیست است.

بنابراعلام روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، وی تصریح کرد: استان قزوین از این موهبت الهی بی‌بهره نبوده و دارای تالاب‌هایی همچون، الله آباد، اوان، دریابک و سایر تالاب‌های کوچک طبیعی و مصنوع ساخت است.

شنتیایی تشریح کرد: با توجه به برنامه‌های اداره نظارت بر امور حیات وحش، اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین و حضور و مشارکت کارشناسان متخصص و محیط‌بانان ادارات و واحدهای تابعه پایش از تالاب‌های استان در برنامه کاری است و ۲۲ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی با جمعیتی بیش از ۲۵۰۰ قطعه شناسایی شده است که بیشترین جمعیت‌ها متعلق به گونه‌های اردک سرسبز، آنقوت، کاکایی سرسیاه، باکلان بزرگ، خروس کولی، خوتکا، اگرت کوچک، حواصیل خاکستری و چنگر متوسط است که نسبت به سال گذشته افزایش جمعیت پرندگان بیش از ۲.۵ برابر بوده است و شرایط خوب آب و هوایی در روزهای سرد سال جاری در این افزایش بی‌تأثیر نبوده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین  اظهار کرد: رویکرد حفاظت، احیاء و حمایت از تالاب‌ها با استفاده از برنامه‌های مشارکتی به‌ویژه جوامع محلی از جمله برنامه‌هایی اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین است که امیدواریم با همکاری همه جانبه مسئولین دستگاه‌های اجرایی استان، گروه های مردم نهاد، جوامع محلی بتوانیم به این مهم نائل شویم.

به گزارش ایسنا، تالاب یعقوب آباد جزء تالاب فصلی آبدار(مجموعه تالاب‌های الله آباد) به‌ مساحت ۲۵۲۱ هکتار است که از رودخانه و مسیل‌های زیاران، بهجت آباد، جزمه، شهر آباد مشروب می‌شود و نیاز آبی تالاب یعقوب آباد بر اساس مطالعات صورت ۴۲ میلیون مترمکعب در سال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha