• یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99110502773
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

پساب‌هایی که هدر نمی‌روند

پساب‌هایی که هدر نمی‌روند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری هرگونه استفاده از پساب‌ها را منوط به کیفیت آن‌ها دانست و گفت: مهم‌ترین کارکرد پساب‌ها در استان، پس از تصفیه و رسیدن پارامترهای مورد نظر به حدود مجاز، استفاده در فضای سبز و در درجه بعد تامین آب صنعت است.

شهرام احمدی در گفت‌وگو با با ایسنا با بیان اینکه پساب در استان عمدتا شامل فاضلاب‌های خانگی، پساب‌های صنعتی و زهاب‌های کشاورزی است، اظهار کرد: فاضلاب‌های خانگی متصل به شبکه جمع‌آوری فاضلاب، وارد تصفیه خانه شده و پس از طی مراحل تصفیه، درصورت داشتن استانداردهای لازم تحت نظارت کمیته استفاده از پساب در کشاورزی و بخش کشاورزی ( عمدتا فضای سبز و گونه‌های غیر مثمر) و بخشی به استفاده در صنعت اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: پساب‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی که دارای سیستم تصفیه‌خانه هستند نیز به همین ترتیب مورد تصفیه و استفاده مجدد قرار می‌گیرند و در صورت نبود تصفیه‌خانه، واحدهای تولیدکننده پساب موظف به رعایت حدود استاندارد پساب خروجی خود هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه چنین واحدهایی یا خود دارای تصفیه‌خانه بوده و بخشی از آب را پس از تصفیه در خط تولید بازچرخانی می‌کنند، ادامه داد: البته بخشی را نیز به مصرف فضای سبز می‌رسانند.

احمدی گفت: واحدهای صنعتی یا تولیدی نیز وجود دارند که پساب صنعتی کمتری داشته و آن را در سپتیک‌تانک‌ها جمع‌آوری می‌کنند، چنین واحدهایی باید پساب خود را به تصفیه‌خانه‌ها انتقال دهند.

وی مدیریت زهاب‌های کشاورزی که عمدتا ناشی از شستشوی کودها و سموم طی بارندگی یا آبیاری است، دشوارتر عنوان و بیان کرد: شستشو، آبیاری و بارندگی باعث نفوذ این پساب‌ها به خاک و آلوده شدن آب‌های زیرزمینی از جمله بالا رفتن میزان نیترات در بعضی مناطق استان می‌شود.

احمدی کارکرد پساب‌ها را به‌عنوان یک منبع آبی قابل عرضه به‌خصوص در زمان خشکسالی دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و یادآور شد: هرگونه استفاده از پساب‌ها منوط به کیفیت آن‌ها بوده و کیفیت استفاده از پساب در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و ... مشخص است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: استفاده از پساب خام و تصفیه نشده متصور نبوده و برای استفاده از آن، انجام عملیات تصفیه ضروری است.

وی مهم‌ترین کارکرد پساب‌ها را در استان، پس از تصفیه و رسیدن پارامترهای مورد نظر به حدود مجاز، استفاده در فضای سبز و در درجه بعد تامین آب صنعت عنوان کرد.

احمدی خاطرنشان کرد: گاهی با توجه به ماهیت پساب  که بعضا در برخی پساب‌های صنعتی مشاهده می‌شود، می‌توان مواد با ارزشی را از آن‌ها مانند کروم از پساب صنعتی صنایع آبکاری و قلع اندود کردن ورق‌های فولادی استحصال کرد و بدین ترتیب هم از هدررفت منابع جلوگیری شده و هم از ورود آن‌ها به عنوان یک آلاینده به محیط زیست خودداری می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha