• شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99102719877
  • خبرنگار : 50356

یک جامعه‌شناس:

بریده شدن فرد از  شبکه ارتباطات اجتماعی از عمده‌ترین دلایل خودکشی است

بریده شدن فرد از  شبکه ارتباطات اجتماعی از عمده‌ترین دلایل خودکشی است

ایسنا/خراسان رضوی یک جامعه‌شناس گفت: یکی از عمده‌ترین دلایل خودکشی از نگاه جامعه‌شناسی دور افتادن یا بریده شدن فرد از  شبکه ارتباطات اجتماعی است.

غلامرضا خدیوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دلایل خودکشی نوجوانان از دیدگاه جامعه‌شناسی، اظهار کرد: خودکشی به اقدام عالمانه و عامدانه‌ای گفته می‌شود که فرد علیه خودش انجام داده و منجر به مرگ فرد می‌شود. تفکیک بین اقدام به خودکشی و خودکشی موفق در این تعریف مشخص است زیرا گاهی وقت‌ها ممکن است این اقدام منجر به مرگ فرد نشود و این کار تنها اقدام به خودکشی است.

وی ادامه داد: خودکشی از قدیمی‌ترین پدیده‌های اجتماعی است و در تعریف آن اما و اگرهایی وجود دارد. ارزیابی‌ها و قضاوت‌ها در مورد خودکشی در جوامع مختلف متفاوت است. یکی از عمده‌ترین دلایل خودکشی از نگاه جامعه شناسی دور افتادن یا بریده شدن فرد از  شبکه ارتباطات اجتماعی است. به هر دلیلی که ارتباط فرد با جامعه و محیط دوستان جدا شود زمینه را برای خودکشی فراهم می‌کند.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: نرخ خودکشی در جامعه‌شناسی شاخصی از همبستگی اجتماعی است. وقتی این نرخ بالا می‌رود نشان می‌دهد که جامعه دچار بحران ارتباطات و ضعف در همبستگی و حمایت‌های اجتماعی شده است.

وی افزود: با بررسی‌هایی که بنده انجام داده‌ام در مورد خودکشی و تعریف آن در ایران اطلاعات جامع و دقیقی وجود ندارد. همچنین آمارهای دقیقی در  زمینه خودکشی نوجوانان وجود ندارد. در این مورد مطالعات علمی دراز مدت وجود ندارد. بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، ایران به لحاظ رتبه آمار رسمی خودکشی در رده‌های پایین وجود دارد.

خدیوی در مورد دلایل خودکشی نوجوانان گفت: دلایل خودکشی در گروه‌های سنی مختلف متفاوت است. در نوجوانان ورود از دوره کودکی به نوجوانی، بلوغ، تغییرات هورمونی، فشارهای مدرسه و کار و قرارگیری در نقش جدید  عواملی مانند بحران جنسیتی و اختلال جنسیتی در این سنین، محیط ناامن خانوادگی و والدین بدرفتار حس بی‌پناهی در نوجوانان را ایجاد کرده و می‌تواند زمینه‌ساز اقدام به خودکشی شود.

وی افزود: در افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند غالبا نشانه‌های خاصی دیده می‌شود؛ برای مثال شخص در این مورد صحبت کرده و یا تهدید به انجام آن می‌کند. البته گاهی شخص هیچ کدام از این نشانه‌ها را بروز نمی‌دهد اما در اکثر مواقع نشانه‌ها و پیش‌نشانه‌ها وجود دارد.

این جامعه‌شناس در مورد راهکارهای مقابله با این پدیده عنوان کرد: باید شرایطی ایجاد شود که امکان کمک‌رسانی به این افراد فراهم باشد؛ برای مثال حضور مشاورین در مدارس، آموزش به خانواده‌ها در مورد نحوه  برخورد  با  نوجوانان و آگاهی بخشی در جامعه می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha