• شنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۹
  • کد خبر: 99102014640
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

دوشنبه ۲۲ دی ماه رخ می‌دهد؛

ملاقات بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین سیاره‌های منظومه خورشیدی

ایسنا/اصفهان عضو شورای علمی مرکز آموزشی نجوم ادیب اصفهان به هم‌نشینی سیاره‌های «عطارد» و «مشتری» در ۲۲ دی‌ماه اشاره کرد و گفت: این دو سیاره به‌عنوان کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین سیاره‌های منظومه خورشیدی در حالت مقارنه قرار می‌گیرند.

عمران مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مهم‌ترین رویدادهای نجومی آخرین روزهای دی‌ماه، اظهار کرد: ۲۲ دی‌ماه بعد از غروب خورشید و در ساعت ۱۷:۴۸، دو سیاره عطارد و مشتری در حالت مقارنه قرار می‌گیرند و از دید ناظران زمینی در راستای یکدیگر و در کنار هم دیده می‌شوند.

وی در توضیح رویداد مقارنه گفت: مُقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند به‌گونه‌ای که در آسمان در کنار هم دیده شوند.

این مدرس و پژوهشگر نجوم تصریح کرد: عطارد، نزدیک ترین سیاره به خورشید و مشتری یکی از سیارات دور از خورشید است که در این تاریخ در راستای دید ما زمینیان قرار می گیرند.

مرادی در توضیح این دو سیاره گفت: عطارد کوچک‌ترین و تندروترینسیاره منظومه خورشیدی و نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است که با سرعتی حدود ۴۸ کیلومتر بر ثانیه، هر ۸۸ روز یک‌بار خورشید را دور می‌زند. مشتری نیز بزرگ‌ترین سیاره منظومهٔ خورشیدی است. این غول گازی با جرم یک‌هزارم خورشید است، اما جرمی دو و نیم برابر تمامی دیگر سیاره‌های منظومهٔ خورشیدی دارد.

وی با بیان اینکه سیاره مشتری بارها سوژه ماموریت های فضایی مختلف بوده است، افزود: جرم مشتری ۳۱۸ برابر بیشتر از زمین و قطر آن ۱۱ برابر زمین است. فاصله آن ۵ برابر زمین از خورشید است و با چشم غیرمسلح قابل‌رؤیت است.

این مدرس و پژوهشگر نجوم اضافه کرد: مشتری ۱۳۰۰ زمین را در خود جای می دهد و هر ۱۲ سال زمین یک‌بار به دور خورشید می‌گردد. اگر میزان مواد موجود در این سیاره بیشتر بود، قابلیت تبدیل شدن به یک ستاره کوچک را داشت.

مرادی اظهار کرد: پس از کشف سیاره پلوتو، منظومه خورشیدی شامل ۹ سیاره اعلام شد، اما پس از کشف اجرامی هم اندازه آن تعریف جدیدی ارائه شد که بر مبنای این تعریف، پلوتو و کره‌های کوچک مانند آن کوتوله سیاره ای معرفی شدند و در حال حاضر منظومه خورشیدی شامل ۸ سیاره و نپتون آخرین سیاره منظومه خورشیدی است.

۲۳ و ۲۵ دی؛ رصد هلال آخر و اول ماه

این پژوهشگر نجوم دیگر رویداد نجومی این شب‌های دی ماه را رصد هلال آخر ماه اعلام کرد و گفت: ۲۳ دی‌ماه، پیش از طلوع خورشید در سمت شرق، رصد هلال آخر ماه جمادی‌الاول ۱۴۴۲ قمری با چشم غیرمسلح در ساعت ۶:۴۹ سحرگاه امکان‌پذیر است.

مرادی افزود: ۲۵ دی‌ماه در ساعت ۱۷:۳۶ در غرب آسمان هلال اول ماه جمادی الثانی ۱۴۴۲ در افق غرب با چشم غیرمسلح قابل انتظار و امکانپذیر است. نکته مهم در رصد هلال آخر ماه این است که مناطق شمال ایران هلال آخر را نمی‌بینند.

۲۵ دی؛ اجتماع «ماه»، «عطارد» و «مشتری»

وی اضافه کرد: ۲۵ دی در همین ساعت شاهد اجتماع «ماه»، «عطارد» و «مشتری» خواهیم بود که سوژه مناسبی برای عکاسی هنری نجومی است.