• شنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99101309534

مدیر کل محیط زیست یزد:

طبیعت، پیست موتورسواری و آفرودسواری نیست

طبیعت، پیست موتورسواری و آفرودسواری نیست

ایسنا/یزد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد با بیان این که مراتع، عرصه‎ها و زیستگاه‎های طبیعی استان، پیست موتورسواری و آفرودسواری نیستند، از برخورد قضایی با متخلفان در این زمینه خبر داد.

«نیره پورملایی» ضمن اعلام این خبر، تصریح کرد: متأسفانه اخیراً گروهی از افراد، خواسته یا ناخواسته، بهترین و ارزشمندترین مراتع بکر و دست نخورده و زیستگاه‌های حیات وحش را هدف آفرودسواری و سافاری قرار داده و آسیب زیادی به این عرصه‌های بیابانی با حساسیت بالا، وارد کرده‌اند.

وی با بیان این که پدیده گرد و غبار یکی از مهمترین تهدیدات زیست محیطی در نواحی خشک و بیابانی است، گفت: استان یزد به دلیل قرارگیری در این اقلیم، همواره تحت سیطره طوفان‌های ماسه و گرد و غبار است لذا در این شرایط حفظ پوشش سنگ‌ریزه سطحی در کاهش فرسایش خاک و محافظت از خاک‎‌های با حساسیت بالا به فرسایش، بسیار اهمیت دارد.

این مسئول با تاکید بر این که آفرود سواری و سافاری در زیستگاه‌های بکر با از بین بردن پوشش سطحی و بافت خاک محل را برای بروز پدیده گرد و غبار مستعد کرده، گفت: با وزش یک نسیم، گرد و خاک به هوا برخاسته و موجب بروز آلودگی محلی می‌شود، علاوه بر آن، فشرده شدن خاک منطقه و از بین رفتن تخلخل آن موجب کاهش نفوذ آب به داخل خاک شده و در نتیجه تأثیرات منفی زیادی بر زایش و رویش گونه‌های گیاهی منطقه خواهد داشت.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد، ورود خودروها و موتورسیکلت‌ها به مناطق بکر تلفات جانوران در اثر تصادف افزایش و امنیت زیستگاه برهم خواهد خورد که این موضوع، پراکندگی و مهاجرت حیات وحش را به دنبال خواهد داشت و در نهایت به تدریج اکوسیستم طبیعی منطقه تخریب شده و زخم‌های عمیقی بر طبیعت به جا خواهد ماند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، پورملایی با اشاره به مفاد قانونی مربوطه مبنی بر ممنوعیت تخریب و ایجاد آلودگی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست گفت: آفرودسواری در این مناطق به عنوان یکی از مصادیق تخریب محیط زیست ممنوع بوده و با افراد خاطی برخورد قضایی انجام می‎شود.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در سایر مناطق نیز باید مناطق مستعد آفرودسواری و سافاری شناسایی و ضمن آموزش‌های لازم به افراد مرتبط، سافاری و آفرود به صورت هدفمند، قانونمند و کنترل شده و به نحوی برگزار شده که کمترین آسیب به طبیعت و حیات وحش را وارد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha