• چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 99101007207
  • منبع : نمایندگی خوزستان

گشتی در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی غدیر اهواز؛

اینجا مکانی امن برای علوم دیداری است

اینجا مکانی امن برای علوم دیداری است

ایسنا/خوزستان پژوهش‌سرای دانش‌آموزی مرکزی علمی پژوهشی است که زیر نظر آموزش و پرورش به منظور شناسایی و فراهم‌ آوردن زمینه‌ رشد و هدایت استعدادها و پرورش خلاقیت‌های فردی و گروهی دانش‌آموزی و گسترش فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش در بین دانش‌آموزان به وجود می‌آید و اهدافی همچون تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش‌های فردی و گروهی، شناسایی و جذب دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند، تسهیل دست‌یابی دانش‌آموزان به یافته‌های علمی، پژوهشی و فناوری و تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان و معلمان را دنبال می‌کند.

در همین باب به سراغ پژوهش‌سرای غدیر اهواز، یکی از بزرگ‌ترین مراکز پژوهش و تحقیق دانش‌آموزی، واقع در منطقه زیتون کارمندی می‌رویم.

کتابخانه

به گزارش ایسنا، این پژوهش‌سرا دارای چهار طبقه است که طبقه همکف آن شامل کتابخانه و آزمایشگاه شیمی است. به طرف طبقه بالا که می‌رویم با راهرویی مواجه می‌شویم که سمت راست آن آزمایشگاه زیست‌شناسی و زمین‌شناسی است و سمت چپ راهرو، آزمایشگاه نانوتکنولوژی و کارگاه رباتیک است.

آزمایشگاه زیست‌شناسی

در آزمایشگاه زمین‌شناسی، دانش‌آموزان به صورت عینی با سنگ‌های زمین‌شناسی آشنا می‌شوند؛ سراسر آزمایشگاه با سنگ‌ها و کانی‌های ارزشمند این علم چیده شده است که احساس عمیقی با اجزای سازنده زمین برقرار می‌شود. آزمایشگاه زیست‌شناسی نیز مجهز به میکروسکوپ‌های متعدد است که برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به پژوهش و بررسی ساختار پیکری موجودات زنده، تجهیز شده است.

آزمایشگاه زمین‌شناسی

آزمایشگاه زمین‌شناسی

آموزش صفر تا صد رباتیک

سمت چپ راهروی طبقه اول شامل آزمایشگاه نانوتکنولوژی و کارگاه رباتیک الکترونیک است که کارگاه رباتیک مجهز به رایانه برای برنامه‌نویسی ربات و همچنین کلاس آموزشی که صفر تا صد رباتیک آموزش داده می‌شود. بخش نانوتکنولوژی نیز شامل دستگاه‌های مربوط به این علم است.

از تشریح قلب و مغز تا فضای ماورای زمین

به طبقه دوم می‌رویم؛ این طبقه از پژوهش‌سرا شامل آزمایشگاه تشریح زیست، خانه نجوم، آزمایشگاه فیزیک یک و آزمایشگاه فیزیک ۲ است. در آزمایشگاه تشریح زیست؛ تشریح قلب و مغز جانوران به صورت عملی برای دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و دانش‌آموزان به صورت ملموس‌تری با این اجزاء ارتباط برقرار می‌کنند و دایره دانش آنها وسیع‌تر می‌شود.

خانه نجوم

در این طبقه خانه نجوم نیز قرار  دارد. این خانه، فضایی کاملاً مناسب با زمین دارد. در واقع ماکت فضا و سیاره‌ها در سقف این سالن نصب شده است و خطوط اندازه‌گیری بین سیاره‌ای این مکان را تبدیل به فضای سه‌بعدی کرده است. در صورت خاموش کردن چراغ، این سیاره‌ها دارای رنگ‌های معمول خود می‌شوند و فضا را با نور خاص خود تا حدی روشن می‌کنند.

همچنین آزمایشگاه فیزیک در همین طبقه قرار گرفته و دارای دستگاه‌های مرتبط و البته گرانی است که توسط استاد مربوط به این علم به صورت عملی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

یادگیری تألیف کتاب توسط نویسندگان کوچک

سپس وارد طبقه سوم می‌شویم. در این طبقه آموزشگاه، سالن اجتماعات و دو سایت رایانه است و همچنین سه کلاس درس که در کلاس‌های درسی یک و ۲ بسته‌های آموزشی تدریس می‌شود و کلاس شماره ۳ مربوط به نویسندگان کوچک است که دانش‌آموزان ابتدایی تألیف کتاب را یاد می‌گیرند.

دو سایت رایانه، مجهز به رایانه‌های متعدد برای دانش‌آموختگان است که کار با کامپیوتر و کارهای جانبی مرتبط آموزش داده می‌شود. سالن اجتماعات نیز برای همایش‌ها و برگزاری امتحانات جامع راه‌اندازی شده است.

رصدخانه و آسمان‌نمایی با ساختار پیشرفته و جذاب

در ادامه به طبقه چهارم می‌رسیم که به پشت‌بام متصل است. رصدخانه و آسمان‌نمای جذاب، در پشت‌بام این ساختمان احداث شده است که این دو بخش با فاصله کمی از هم قرار دارند. این دو بنا توسط مهندسان شیراز و اصفهان طراحی و ساخته شده است.

رصدخانه و آسمان‌نما

آسمان‌نما با ساختاری گنبدی شکل و متراژ تقریباً ۴ در ۵ است و سیستمی درون آن قرار گرفته است که اگر آن را به نرم‌افزار کامپیوتر وصل کنیم در سقف گنبدی‌شکل این بنا نقشه آسمان، اجرام آسمانی و سیاره‌ها را به شکل سه‌بعدی مشاهده می‌کنیم.

رصدخانه نیز با ساختاری گنبدی‌شکل با متراژ تقریباً ۴ در ۵ است که تلسکوپی بزرگ وسط این بنا قرار گرفته است. سقف رصدخانه در صورت نیاز باز می‌شود و با تلسکوپ می‌شود آسمان و آنچه درون خود دارد را مشاهده کرد.

قاسم رضایی‌راد، مدیر پژوهش‌سرای غدیر ناحیه ۲ اهواز در خصوص این پژوهش‌سرا به ایسنا گفت: این پژوهش‌سرا در سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را با امکانات کم شروع کرد و اکنون به مجهزترین پژوهش‌سرا در سطح شهر اهواز تبدیل شده است. این پژوهش‌سرا به صورت خودگردان و با کمک‌های مالی مردم در قالب شهریه دانش‌آموزان برای استفاده کردن از این فضای آموزشی اداره می‌شود.

قاسم رضایی‌راد، مدیر پژوهش‌سرای غدیر ناحیه ۲ اهواز

وی توضیح داد: ما به سه صورت دانش‌آموز پذیرش می‌کنیم که شامل ترمیک، مقطعی و بازدیدی است. در پذیرش ترمیک دانش‌آموزان در طول تابستان و سال تحصیلی فعالیت دارند و زمان حضور آن‌ها در آموزشگاه به مدت چند سال است. طرح دانشمندان کوچک و اندیشمندان جوان را برای این گروه ارائه می‌کنیم. این گروه از دانش‌آموزان شامل ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر در سال است. در شیوه پذیرش مقطعی دانش‌آموز به صورت ترمی از این مکان استفاده می‌کند. برای این گروه خدماتی همچون کارگاه آموزشی، زیست‌فناوری، نانو و ... به مدت چند ماه ارائه می‌دهیم و شامل ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دانش‌آموز در سال است. در پذیرش بازدیدی، بازدید دانش‌آموزان از رصدخانه و آزمایشگاه طی چند ساعت تا یک روز انجام می‌گیرد.

رضایی‌راد در خصوص آموزش همگانی دانش‌آموزان در این پژوهش‌سرا، بیان کرد: ما نگاه مقطعی و قهرمان‌پروری در آموزش نداریم و اینکه ما میلیون‌ها یا میلیاردها تجهیزات را در اختیار تعداد کمی از دانش‌آموزان قرار دهیم، اشتباه است. ما باید این امکانات و تجهیزات را در بین تمام دانش‌آموزان ناحیه تقسیم کنیم تا همه دانش‌آموزان بتوانند با شیوه‌های علمی آموزشی آشنا شوند.

آزمایشگاه زیست

به گزارش ایسنا، پژوهش‌سرا؛ سرای علم‌آموزی، کشف و اختراع است و با توجه به اینکه بیشتر مقاله‌های علمی کشور به صورت تئوری است، پژوهش‌سرا مکان خوبی برای عملی کردن این مقاله‌ها است. شاید با توجه بیشتر به پژوهش‌سراها و آموزش‌های عملی به دانش‌آموزان، نسل تئوری‌پرور این عصر را به عملی‌کردن نقشه‌ها و طرح‌های ذهنی تشویق کنیم تا بتوانیم با آزمایش‌های نوآورانه و اختراعات مبتکرانه، برای کشور عزیزمان قدمی نهاده باشیم.

گزارش: آرزو مرادی - ایسنا خوزستان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha