• چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۹ / ۰۲:۳۰
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 99100907107
  • خبرنگار : 71245

گوش‌بری تاکسی‌های اینترنتی با چاقوی آلوده به کرونا

گوش‌بری تاکسی‌های اینترنتی با چاقوی آلوده به کرونا

تاکسی‌های اینترنتی در ایران مثل بقیه کسب و کارهای نوپا، اولِ کارشان بسیار مشتری‌مدار و مخلص و چاکر مردم بودند اما به تدریج که جا افتادند، این مردم بیچاره هستند که باید با هر تصمیم آنها کنار بیایند و صدایشان هم درنیاید.

تاکسی‌های اینترنتی اوایل حضور و ظهورشان بشدت به مشتریان و مسافران حال می‌دادند و رانندگانشان هم به کوچک و بزرگ و پیر و جوان چنان احترامی می‌گذاشتند که همه احساس کردند استاندارد رانندگی در حال تغییر است و از این اتفاق خوب، حتی افسانه‌هایی ساخته شده بود که فلان تاکسی اینترنتی در فصل گرما نوشیدنی خنک به مسافر می‌دهد و ... اما کم‌کم واقعیت‌ها آشکار شد و همین شرکت‌ها بواسطه بعضی رفتارهایشان حاشیه‌دار شدند؛ تا آنجا که تعدادی از مدیرانشان نیز برای آنکه ظاهر را لااقل حفظ کنند، مجبور شدند بیایند در قالب ویدئو یا توییت، مثلا به مردم توضیح بدهند یا عذرخواهی کنند تا همه بگویند به‌به چه سیستم خارجی و پاسخگویی!

البته که عذرخواهی و پاسخگویی، کار خیلی خوبی است و نه‌تنها وظیفه آنهاست بلکه وظیفه هر نهاد خصوصی و دولتی است که وظیفه‌اش ارائه کالا یا خدمات به مردم است اما اینکه یک دستگاه شیک و مجلسی از یک طرف فاز پاسخگویی و مشتری‌مداری بردارد و از طرف دیگر، به صورت کاملا نرم و نازک و چست و چابک، جوری به مردم فشار وارد کند که از هر فشار سختی سخت‌تر است، کمی آدم‌ها را نسبت به نیت گردانندگان آن دستگاه یا بنگاه اقتصادی، بدبین می‌کند و نهایتا بخش زیادی از مشتریان به این جمع‌بندی می‌رسند که همه این رفتارهای شیک، اداهایی بوده برای جلب مشتری و اعتیاد مردم به خدماتشان و اینها هم مثل بقیه فقط دنبال خالی‌کردن جیب مردم بیچاره‌اند.

بارزترین چهره چنین رفتاری، تعیین نرخ تاکسی‌های اینترنتی در هوای بارانی، ترافیک سنگین و ایام خاص در گذشته بود که در حدود یک سال اخیر، جای خود را به قیمت‌های نجومی پس از شیوع ویروس کرونا و کمی بعدتر، نرخ‌های کاملا غیرمنطقی پس از اعمال محدودیت‌های تردد شبانه و بامدادی داد.

البته اینکه می‌گوییم «غیرمنطقی»، از نگاه مسافران است وگرنه احتمالا راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی خیلی هم راضی‌اند و راضی‌تر از مسافر و راننده، قطعا شرکت‌هایی هستند که با راه‌اندازی و اداره این مجموعه‌ها به پول‌های خوبی رسیده‌اند. باز راننده‌ها یک کلاچ و ترمزی می‌گیرند و دنده‌ای عوض می‌کنند و در سرما و گرما دارند زحمت می‌کشند و بخشی از بار حمل و نقل مسافر را در سطح شهرها به صورت مستقیم به دوش می‌کشند و روزی حلال می‌خورند. بعید است که مردم از کسب درآمد این قشر ناراحت باشند. ضمن اینکه الان بخش زیادی از مردم به عنوان راننده در این مجموعه‌ها مشغول به کارند اما درآمد نجومی دارندگان این شرکت‌ها که نهایتا تعدادی کارمند به عنوان بخش پشتیبانی به کار گرفته‌اند و یک اجاره ساختمان و پول تلفن و اینترنت می‌دهند و به صورت کاملا اتوماتیک، کمیسیونشان از زحمت یک راننده‌ - که چاره دیگری جز این کار ندارد - به حساب‌های بانکی‌شان سرازیر می‌شود، چندان به مذاق مسافران و حتی خود راننده‌ها خوش نمی‌آید. تازه ما فقط به حمل مسافر با خودرو اشاره می‌کنیم و به حمل مسافر با موتور و پیک موتوری و سرویس ارائه غذا و ... کاری نداریم که آنها هم خوب‌درآمدهایی برای این شرکت‌ها از عرق خشک‌شده بر پشت پیراهن راننده‌های موتور و عمر چند جوان دارد که کف خیابان‌ها از دل صدها خطر روزانه مثل مرگ و تصادف و مصدومیت و از کارافتادگی، دنبال یک لقمه نان می‌گردند.

همه اینها به کنار، اصلا می‌گوییم طبق یک قراردادی دو طرف پذیرفته‌اند که با این سیستم و این وضعیت کار کنند و آن راننده هم باید خدا را شاکر باشد که در این وانفسا می‌تواند یک لقمه نان دربیاورد. این وسط تکلیف مردمی که خدمات می‌خواهند چیست؟ از دی‌ماه پارسال تا دی‌ماه امسال دقیقا چه اتفاقی افتاده و چه کن‌فیکونی شده که مثلا کرایه تاکسی اینترنتی از خیابان فلسطین تا خیابان فردوسی، از ۹۰۰۰ تومان رسیده به ۲۵ هزار تومان یا از خیابان فلسطین تا ورزشگاه آزادی از ۱۳ هزار تومان رسیده به ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان؟ تنها اتفاقی که افتاده این بوده که مردم نگون‌بخت کرونازده، از ترس جانشان مجبور شده‌اند به جای استفاده از اتوبوس و تاکسی و مترو، از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند و این شرکت‌ها هم خیلی منصفانه و انسانی و مشتری‌مدار از این جان‌ترسی مردم نهایت بهره را برده‌اند و نرخ کرایه‌ها را دولا پهنا محاسبه می‌کنند تا خدای ناکرده زیاد هم به مردم رحم نشود. بعضی وقت‌ها هم علنا اعلام می‌کنند که قیمت را دو برابر می‌کنیم و این یعنی همینی است که هست و چشمتان کور که مجبورید از ما خدمات بگیرید.

البته اشتباه نشود! این رفتار، رفتار ناآشنایی برای مردم نیست. از یک فروشگاه زنجیره‌ای ساده بگیرید تا خودروسازهای این مملکت، هر جا ذره‌ای احساس شده که مردم چاره دیگری جز استفاده از کالا و خدماتشان ندارند، همین بلا را سر مردم آورده‌اند و نه آب از آب تکان خورده و نه وجدانی به درد آمده است. آنچه لرزیده و به درد آمده، دست و دل آن کارگر و کارمند و حقوق‌بگیر روزمزد و ساعتی و فلان بوده که نمی‌دانسته باید از کجا بیاورد پول بدهد یک ماشین معمولی بخرد یا فلان وسیله را برای بچه‌اش تهیه کند یا مثل این روزها حداقل آنقدر زورش برسد که زن و فرزندش را با یک تاکسی اینور آنور بفرستد که نه خودش از ترس ابتلای آنها به کرونا جان‌به‌لب شود و نه آنها از کرونا بمیرند!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۰:۲۱

هزینه قطعات چندبرابرشده لاستیک و روغن چندبرابر شده و قیمت تاکسی های اینترنتی بسیار پایین است.اگر نویسنده فکر میکنه مسیرپرترافیک با یکساعت رانندگی را همان ۲۰ هزارتومان ساعات خلوتی را باید بدهد سخت در اشتباه است

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۲:۳۵

نه بابا شما اندازه چند تا ماشین پول قطعه درمیارید با یک شب اسنپ کار کردن، وضعتون بد نیست با خبریم میخوای دیگه چک بکشیم یه تاکسی میخوایم سوار شیم؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۴:۳۱

تو هم وجود داشته باش شبا بيا كار كن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۲۰:۳۱

جناب امیر شما مثل همیشه اتوبوس و مترو سوار شو.هیچ جای دنیا همه با تاکسی دربست اینور اونور نمیرن.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۰:۳۰

از امیراباد تا تجریش شده 63 هزارررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۱:۴۴

2حلقه لاستیکه آشغاله ایرانی هم شده 1میلیون تومن. یک میلیون تومان

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۰:۴۴

تقصیر این آقایونه که هیچ نظارتی به هیچ چیزی نیست عوض اینکه ازین طرف محدودیت میزارن بیان دسترسی وسایل نقلیه عمومی رو برای مردم تسهیل کنند پاشون رو میزارن بیخ گلوی مردم بیچاره !!!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۱:۴۹

به قول نویسنده، این سو استفاده در موقعیت «همینی که هست» در جاهای مختلف دیده میشه. خوب سر منشا اینها کجاست؟ اصلا مگه میشه به کسی اعتراض کرد. باز هم خوش به حال نویسنده که به ایسنا دسترسی داره و میتونه یک موردی رو با بقیه مردم در جریان بگذاره. بقیه مردم که زندگیشون سخت میگذره و دم هم نمیتونن بزنن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۱ ۱۱:۱۰

هر روز لنت عوض می‌کنی؟!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۲:۲۱

خجالت بکشید واقعا تو کدوم سیاره زندگی می‌کنید؟ قیمت ماشین چنده ؟ قیمت لوازم یدکی چنده؟ قیمت‌ها انقدر پایینه که با یک روز کار کردن حتی نمیشه یه لنت ترمز معمولی عوض کنیم راننده باید فی سبیل الله کار کنه؟ راننده خرج زندگی نداره؟ متاسفم برای خبرگزاری شما

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۲:۳۸

شما راننده های تاکسی‌های اینترنتی که این شبا دارید پول پارو میکنید با چند ساعت کار یه میلیون درمیارید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۴:۲۳

آره ما پولداریم تو هم بیا با این کرایه کار کن پولدار شو.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۲:۳۳

ی سوال ؟ کسی اعتراض کنه چه بلایی سرش میارن ؟ پس دیگ بیخود نوشته نزن ک کسی هم ککش نمیگزه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۲:۴۶

اقای نویسنده کاش یه بار ساعت 5 عصر با ماشین میرفتی استادیوم تا بفهمی چند ساعت توی ترافیک میمونی کاش میرفتی کمانیکی ببینی یه تعویض قطعه های خراب چقدر گروونه با الکی حرف زدن مطرح نمیشی دوست عزیز یه بار بشین حساب کن تاکسی خطی در چند مسیر چقدر میگیره توی این مسیر رو

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۲:۵۳

خونه مرکز تهرانه...خ طالقانی ...پر تاکسی اینترنتی هست دور و بر و تاکسیهای معمولی که خیلی‌هاشون جذب این سیستم هم هستن...جالبه که هر وقت اقدام کردم مثلا یه مسیر دو کیلومتری رو میزنه 14 ..بعد هیچکی درخواستت رو قبول نمیکنه تا هزارتومن هزارتومن میبره بالا تا قبول کنی ...اینم یه روشه ...یکی دوبار اول مهم نبود برام و توجه نکردم؛ اما دیدم مدام داره تکرار میشه ...بعد فهمیدم راننده‌های اینجا ظاهرا گاوبندی کردن متاسفانه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۳:۰۸

چرا دعوا میکنید؟ اقای نویسنده و هر کسی که فکر میکند کرایه ها خیلی بالاست خیلی ساده ثبت نام کند و یک هفته کار کند. اون موقع بیاید و قضاوت کنید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۳:۲۵

این سوء استفاده فقط در تاکسی های اینترنتی هست؟آژانس ها یا تاکسی ها که دربستی میگیرند در زمان باررانی یا محدویت های شبانه نرخشون فرق نمیکنه؟؟ در ضمن این هم مشخص هست که احترام به مشتری برای جذب مشتری و در نهایت سودآوری است و غیر از این نباید انتظار داشت، اینم یادتون باشه که اگه همین تاکسی های اینترنتی نبودن هم پول بیشتری باید میدادید هم اینه همین احترام بقول شما ظاهری را نمی دیدید در آخر آقای نویسنده اگر به نظر شما پورسانتی که تاکسی های اینترنتی میگیرند پول مفت است خوب بسم الله از همین فردا اقدام کنید برای تاسیس تاکسی اینترنتی و پورسانت خیلی کمتری هم از راننده ها بگیرید و قیمت کمتری هم از مردم مطمئن باشید همه خوشحال میشوند،ببینم میتونید؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۳:۳۴

همانطور که شهرداری سهم خود را از تاکسیهای اینترنتی گرفت، امیدوارم شما خبرگزاری‌ها به دنبال سهم خواهی نباشید.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۳:۵۴

همه اجناس به لطف دولت مطبوعتون در یک سال گذشته سه برابر شده ولی کرایه تامسی سی درصد اضافه شده پس چرا اشک تمساح میریزید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۵:۵۸

مثل اینکه نویسنده محترم تو ایران زندگی نمیکنه!بی زحمت یه سر به سوپرمارکت ومیوه فروشی وغیره بزن می فهمی که فقط کرایه تاکسیهای اینترانتی افزایش پیدا نکرده!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۶:۱۳

خوب همه جا بر اساس تقاضا ست نرخ تنها اینجا نیست الان مثلا المان حمل و نقلش خوبه آویز کمتر میگیرند یا مثلا هلند مردم بیشتر استفاده میکنند حمل و نقل مناسب باشه نیازی نیست مسافر هزینه بیشتری بده.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۷:۴۳

درست میگید. قیمت ها رفته بالا. هزينه ها رفته بالا. آیا حقوق ها هم همون قدر رفته بالا؟ چرخه باطلی شروع شده. تاکسی گرون میشه. مثلا مغازه داری که از تاکسی استفاده میکنه جنسش رو گرون میکنه. کارمندی که جنس گرون بخره ممکنه تو کارش کم کاری کنه. پزشکي که کارش با اداره دولتی بیفته در جبرانش ویزیتش رو زیاد میکنه. راننده تاکسی میره دکتر و چند برابری که درآمد داشته رو میده دکتر... و کلی مثال دیگه از این چرخه ها. چرخه ها رو قطع کنید. همه رو با هم. همه! نه فقط یک بخش اون رو.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۱۹:۵۶

البته که هر کسی از مشکلات خودش خبر داره و ار درگیری های دیگران بی خبر اما میخوام خواهش کنم از همه معترضان به افزایش کرایه ها که انصاف بدن، کسی رو دیدن که با رانندگی به جایی رسیده باشه

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۳ ۰۹:۰۱

نه😁

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۲۰:۱۹

احسنت! دو كلمه حرف حساب!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۲۰:۵۶

جناب خبرنگار به نظرت چه کن فیکونی شده که مرغ ۶ تومنی رو من و تو میخریم ۲۴ تومن؟ چه کن فیکونی شده گوشت ۳۰ تومنی ۱۲۰ تومن شده و ماست ۱۰ تومنی ۳۷ تومن؟بازم بگم؟ چه کن فیکونی شده پراید ۲۰ تومنی شده ۱۰۰ تومن؟لاستیک ۲۰۰ تومنی شده ۶۰۰ تومن؟روغن ماشین ۵۰ تومنی شده ۲۵۰ تومن و ...؟لازمه بازم بگم؟؟ تازه با همه اینا کرایه ها نه تنها گرون نشده که خیلی وقتها ارزونتر هم شده و صد در صد راننده ها کاملا ناراضین ولی مجبورن کار کنن. روزی ۱۲ ساعت کار میکنن ولی ۱۵۰ تومن واسشون نمیمونه تازه نه بیمه دارن نه آینده.اونوقت انتظار داری از جیبشون واسه تو کارمند و کارگر هزینه کنن تا کرونا نگیری؟؟میدونی چقدر راننده به خاطر کرونا مردن؟ تو توی ساعات خاصی که با همون قیمت بالا هم کسی کار نمیکنه درخواست دادی.یه شماره بده توی تلگرام واست قیمت ها رو بفرستم ببینی چی به چیه. انسان باشیم و انصاف داشته باشیم.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۲۲:۰۲

سلام خدا وکیلی خجالت نمیکشید یکم انصاف داشتید از گرونی قطعات خودرو گرانی بنزین مخارج سرسام آور منزل هم تیتر میزدید

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۰ ۲۲:۰۶

این شخصی که با نام امیر داری جواب میدی بسم الله بیا من ماشینمو بهت میدم کار کن خرج ماشین با خودت بفرما کار کن اگه از حقوقت ناراضی هستی بیا اسنپ کار کن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۱ ۰۰:۳۳

کرایه ارزان باشه، راننده قبول نمی کنه. بارها شده از میدان ونک تقاضای اسنپ کردم، حتی با قیمتهای بالا هم هیچ راننده ای سرویس را قبول نکرده و کلی انتظار کشیدم. کلا همه ناراضی هستند، چه مسافر و چه راننده!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۱ ۱۳:۲۵

تو سری ترین شغل و پست ترین کار همین اسنپ هست .نه امنیت شغلی نا جانی .تو سرما و گرما با موتور.بیمه بازنشستگی نداره .هیچی نداره .یه روز تشریف بیارین اسنپ کار کنید بعدا قضاوت کنید .از رو مجبوری اگه کار بود ک عمرا با موتور کار نمی کردم دوسال خونه نشین شدم و ناقص .همه خرج بیمارستان رو خودم دادم.نفستون از جای گرم در میاد .

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۳ ۰۹:۰۶

اذیت و آزارهای مسافرینش هم بماند . من با رفیقم میگیم که تو این کار اسنپ و تپسی هرروز داستان داری هرروز مردم آزار ها رو باید تحمل کنی

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۱ ۱۴:۲۴

دردناک‌تر از متن این گزارش، بعضی کامنت‌هاست که پر از عصبیت و سبعیت با هم هستند. کسی که رانندگی رو برای تاکسی یا آژانس به اجبار یا دلخواه انتخاب می‌کنه باید همه شرایط این کار و هم بپذیره که یکیش همون ترافیکه. چرا مسافر باید پول دقیقه به دقیقه ترافیک رو حتی در یک مسیر کوتاه بده؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۶ ۰۵:۰۳

اکثراً انتخاب نمیکنن اینکارو. مجبورن تاکسی اینترنتی کار کنن. چون حقه انتخابی ندارن. چون شغله دیگه ای وجود نداره.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۱ ۱۸:۴۹

من کاری ندارم به گرایه های ماشین.ولی خودتون انصاف تان.قیمت لاستیک ولوازم ماشین سر به فلک کشیدی کسی حاضر نیست گرانی وسایل ولوازم ماشین پیگیری بکنه.خود اسنپ و بقیه شرکت های تاکسی بیسیم.۲۰ درصد کمیسیون میگیرند.ولی راننده بد بخت تو خیابان نه بیمه نه چیزی .

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۱ ۲۲:۳۷

بابا این متن داره میگه تاکسی های اینترنتی مقصرن, شما چرا به جون هم میفتید. مطالبه رو از حق دلالی اونا باید کرد که نه فکر مردم هستن و نه فکر راننده

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۰۱:۴۸

مسافر حداقلش حقه انتخاب داره و میتونه بینه گزینه های دیگه ی حمل و نقل یکیو انتخاب کنه! ولی راننده هیچ حقه انتخابی نداره. چون شغلی وجود نداره

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۱۲ ۱۴:۴۳

اکثر راننده های اسنپ آدمهایی هستند که حتی مسیرها رو هم بلد نیستند. فقط از نرم افزار مسیریاب استفاده می کنند و کلی مسیر رو دور می کنند. چند وقت پیش به یکیشون گفتم این مسیری که داری می ری دورترین انتخاب است. حق به جانب گفت من ۱۰ ساله راننده ام کل خیابون ها رو مثل کف دست می شناسم. اکثرشون مسیرها رو بلد نیستند.