• چهارشنبه / ۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99100302101
  • خبرنگار : 71592

سازمان ملل تیم تحقیقات به تیگرای اتیوپی می فرستد

سازمان ملل تیم تحقیقات به تیگرای اتیوپی می فرستد

سازمان ملل تلاش دارد به منظور تحقیقات درباره ادعاهای نقض حقوق بشر از جمله کشتار جمعی در منطقه تیگرای اتیوپی، تیم میدانی خود را به این منطقه اعزام کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت، اگر مردم عادی عامدانه توسط طرف های درگیر کشته شده باشند این عملیات قتل به منزله جنایت جنگی خواهد بود و باید تحقیقات مستقل، شفاف و جامعی برای مجازات و تضمین عدالت انجام شود.

وی حوادث اخیر در منطقه تیگرای اتیوپی را فاجعه و وحشتناک خواند و گفت، از جمله حوادث این منطقه ادعای قتل صدها تن است که اکثر آنها از قوم امهارا هستند و نهم نوامبر در شهرک "مای کادرا" کشته شده اند.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل هم در اظهارات رسانه ای در ژنو گفت، دفترش با دولت اتیوپی مذاکره کرده و به دنبال آماده کردن تیمی برای تحقیقات درمورد نقض های حقوق بشری در سریع ترین زمان ممکن است. اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که نقض ها و تخلفات از سوی طرف های درگیر ادامه دارد.

تا چند روز پیش ورود عوامل حوزه انسانی به تیگرای غیر ممکن بود و عوامل حوزه حقوق بشر اکنون تلاش می کنند وارد منطقه شده و درباره گزارشات تحقیق کنند. تا این لحظه سازمان ملل وضعیت تیگرای را از دور زیر نظر داشته و اطلاعاتی راجع به دهها هزار آواره که به سودان گریخته اند، به دست آورده است.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی چهارم نوامبر حمله‌ای را علیه جبهه آزادسازی تیگرای، حزب حاکم بر این منطقه که ماه‌ها است حاکمیت او را به چالش کشیده‌ است، آغاز کرد و بیست و هشتم همین ماه نیز پایان این حمله برای کنترل منطقه را اعلام کرد.

طرف های درگیر؛ ارتش اتیوپی و نظامیان جبهه آزادسازی تیگرای قتل غیر نظامیان را رد کردند و از طرفی تحقیقات درباره این حوادث بسیار دشوار است زیرا ارتباطات مخابراتی در بیشتر روزهای درگیری مختل شده بود و دولت اتیوپی دسترسی به منطقه را به شدت تحت کنترل دارد.

همچنین سازمان ملل به همراه حدود ۳۰ شریک ۱۵۶ میلیون دلار برای کمک به دهها هزار آواره در اتیوپی درخواست کرده که در نتیجه جنگ و درگیری در تیگرای گریخته اند.

باچله در بیانیه ای خواستاری دسترسی به دیگر مناطق تیگرای شد و از دولت اتیوپی خواست از مردم عادی که در معرض نقض حقوق بشر مانند کشتن یا حتی ترور قرار دارند، حفاظت کند.

سخنگوی امور آوارگان کمیساریای عالی سازمان ملل در نشست خبری در ژنو گفت، پول هایی که کمیساریا درخواست کرده به این نهاد و شرکایش اجازه می دهد نیمه اول سال ۲۰۲۱ به آوارگان کمک کنند.

طبق آمار سازمان ملل در درگیری های تیگرای تاکنون دستکم ۶۳ هزار تن آواره و بیش از ۵۰ هزار تن دیگر به سودان گریخته اند.

کمیساریا تاکنون تنها ۳۰ درصد یعنی ۴۶ میلیون دلار از هزینه لازم را برای کمک به آوارگان دریافت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha