• دوشنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403041107143
  • خبرنگار : 71415

مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی را به اجرای «کودتای ساختگی» متهم کرد

مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی را به اجرای «کودتای ساختگی» متهم کرد

رئیس‌جمهور سابق بولیوی، رئیس‌جمهور کنونی این کشور و رقیب سیاسی خود را به فریب دادن بولیویایی‌ها با اجرای یک به اصطلاح «کودتای ساختگی» در هفته گذشته به منظور کسب امتیازات سیاسی از رای‌دهندگان متهم کرد.

به گزارش ایسنا، بامداد پنجشنبه گذشته به وقت تهران شماری از خودروهای زرهی ارتش بولیوی به دستور ژنرال «خوان خوزه زونیگا» فرمانده نیروهای مسلح بولیوی که وعده «بازگشت دموکراسی به کشور» را داده بود، به سمت درهای کاخ ریاست جمهوری هجوم بردند. در عرض چند ساعت کشور ۱۲ میلیون نفری بولیوی شاهد عملیاتی بود که به نظر می‌رسید یک کودتای نظامی برای به‌دست‌ گرفتن کنترل کشور به شمار می‌رود.

اما در نهایت، ژنرال زونیگا بازداشت شد و فرمانده جدیدی روی کار آمد که «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهور بولیوی بلافاصله تعیین کرد. او به نیروهای نظامی دستور توقف عملیات را داد و همه سربازان به همراه صفی از خودروهای ارتشی عقب‌نشینی کردند و پس از تنها سه ساعت، شورش پایان یافت.

در همین رابطه «اوو مورالس» رئیس‌جمهور سابق بولیوی، یکی از برجسته‌ترین چهره‌ها در این کشور بود که ابتدا گفت حدود ۲۰۰ نیروی ارتش بولیوی که بامداد پنجشنبه گذشته در کنار خودروهای زرهی به سمت کاخ مقر دولت حرکت کردند «برای یک کودتا تلاش کرده‌اند.»

او خواستار آن شد «همه کسانی که در این شورش دخیل بوده‌اند بازداشت و محاکمه شوند.»

اما مورالس روز یکشنبه به جمع عده‌ای دیگر از چهره‌هایی پیوست که گفتند آرسه خودش این کودتا را در تلاش برای کسب حمایت بولیویایی‌ها همزمان با افت شدید محبوبیتش در این کشور علیه خود سازماندهی کرده بود.

مورالس در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیون کشورش در بامداد دوشنبه به وقت تهران تاکید کرد: «آرسه به حقیقت بی‌احترامی کرد، ما را فریب داد و نه فقط به مردم بولیوی بلکه به کل جهان دروغ گفت.»

مورالس همچنین در پستی که در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد، خواستار انجام تحقیقاتی مستقل درباره این تلاش برای کودتای ساختگی شد.

اوو مورالس از اتهامی که از جانب ژنرال خوآن خوزه زونیگا، متهم رهبری این تلاش برای کودتا، مطرح شد حمایت کرده و گفت زونیگا به همکاران و خانواده از قبل درباره برنامه خودش اطلاع داده بود و در ضمن بازداشتش به مقام‌ها گفته بود آرسه به او «خیانت کرده است.»

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، زونیگا به نقل از آرسه گفته است: «رئیس‌جمهور بولیوی به من گفت وضعیت بسیار بحرانی و خراب است و لازم است چیزی را آماده کنیم تا محبوبیت من را افزایش دهیم.»

این صحبت بلافاصله از سوی برخی دشمنان سیاسی آرسه تایید شد و آنها او را به دست زدن به یک کودتای ساختگی متهم کردند.

زونیگا روز شنبه در حالی که دستبند به دست به زندان منتقل می‌شد، گفت: «بالاخره زمانی حقیقت مشخص خواهد شد.»

این در حالی است که آرژانتین همسایه با بولیوی هم اظهارنظرهای مورالس را تایید کرد. دولت «خاویر میلی» رئیس جمهور راستگرای آرژانتین با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی گفت این کودتا «ساختگی» بود.

وضعیت کنونی در حالی ضد لوئیس آرسه شده که بلافاصله بعد از کودتا رهبران منطقه آمریکای جنوبی ابتدا با آرسه ابراز همبستگی کرده بودند.

«ماریا نلا» وزیر مسئول نهاد ریاست جمهوری بولیوی واکنش تندی به صحبت مورالس در تلویزیون دولتی بولیوی نشان داده و به او هشدار داد: «عروسک خیمه‌شب‌بازی و آلت دست امپریالیسمی که می‌خواهد کشور ما را چپاول کند نشو!»

او مخالفان دولت را «راست‌های فاشیستی که می‌خواهند تاریخ را تحریف کنند» خواند. او ادامه داد: «اما چیزی را که بیشتر محکوم می‌کنم این است که کسانی مثل اوو مورالس که مدعی چپگرا بودن هستند دچار نوسان ایدئولوژیکی در مورد اینکه کودتا و کودتای شکست‌خورده در کشور ما چیست، هستند.»

مورالس به عنوان سیاستمداری با نفوذ بالا در بولیوی در نظر گرفته می‌شود اما آرسه به دلیل درگیر شدن بولیوی به بحران اقتصادی با موج نارضایتی فزاینده عمومی مواجه شده است.

مورالس که زمانی دوست آرسه بود، در سال ۲۰۱۹ از ریاست جمهوری استعفا کرد. این اتفاق بعد از آن افتاد که ناآرامی‌هایی علیه او با استناد به اینکه بر خلاف قانون اساسی به دنبال سومین دور ریاست جمهوری رفته، رخ داده و او سپس به تبعید رفته و حوادث رخ داده علیه خود را یک کودتا دانست.

در پی آن ناآرامی‌ها، یک سیاستمدار محافظه‌کار خانم برای مدت کوتاهی رئیس جمهور موقت بولیوی شد. دوره ریاست جمهوری موقت او هم با التهاباتی همراه بود و او در نهایت به اتهام تصرف غیرقانونی ریاست جمهوری بعد از استعفای مورالس، ۱۰ سال حبس گرفت.

مورالس در جریان انتخابات ۲۰۲۰ بولیوی از آرسه به عنوان کاندیدای جنبشش تحت عنوان «جنبش برای سوسیالیسم» حمایت کرد. اما روابط آنها بعد از بازگشت مورالس از تبعید خودخواسته و اعلام قصدش برای نامزد شدن بر خلاف میل آرسه از جانب این جنبش برای انتخابات ۲۰۲۵ تیره شد. اختلاف بین آنها بعد از آن شدت پیدا کرد که متحدان مورالس در پارلمان هر چه بیشتر لوایح مربوط به دستورکار آرسه را مسدود کردند.

آرسه در مصاحبه‌ای روز جمعه به آسوشیتدپرس گفت: «به ما حمله سیاسی کردند اما ما حمله متقابل نکردیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha