• دوشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۹ / ۲۱:۰۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99092418938
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک پزشک متخصص:

در اردستان ضعف اطلاع‌رسانی درباره کرونا وجود دارد

در اردستان ضعف اطلاع‌رسانی درباره کرونا وجود دارد

ایسنا/اصفهان یک پزشک متخصص داخلی گفت: در اردستان ضعف اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی وجود دارد و شبکه بهداشت و درمان باید از همه ظرفیت‌ها با مدل‌های مختلف برای هوشیار کردن بیشتر مردم استفاده کند.

دکتر علی صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برگزاری مهمانی‌ و شب‌نشینی‌ها، در روزهایی که ویروس کرونا همه کشور را درگیر خود کرده است نه تنها درست نیست بلکه تنها به گسترده‌تر شدن زنجیره انتقال کمک می‌کند و حتی این انتقال می‌تواند خوشه‌ای باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر باید تلاش کرد دورهمی های خانوادگی از بین برود، گفت: اکنون با توجه به اینکه نرخ سالمندی در منطقه زیاد است نگرانی ما این است که در شب یلدا همه به دیدار بزرگانشان می‌روند و افراد جوان که ممکن است ناقل بی علامت باشند این ویروس را به افراد سالخورده منتقل کنند.

این متخصص داخلی بیمارستان شهید بهشتی اردستان برگزاری دورهمی در شب یلدا را یکی از نگرانی‌های بزرگ و غصه اصلی کادر درمانی و بیمارستانی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تمام مجموعه بیمارستانی در اردستان  فقط نگران رفتار مردم در شب یلدا هستند.

صادقی با بیان اینکه محدودیت‌های دو هفته‌ای که اعمال شد آمار بیماران مبتلا را تا حدی زیادی کاهش داد تصریح کرد: البته هنوز دیر مراجعه کردن بیماران به بیمارستان که ناشی از نبود اطلاع‌رسانی است باعث شده برای این‌گونه مراجعه کنندگان نتوانیم کار مؤثری انجام دهیم. باید مجموعه بهداشت و درمان شهرستان این موضوع را قبول کنند که پیشگیری بهتر از درمان است و برای آگاه‌سازی مردم برنامه‌های بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: هنوز به طور قطع راه صحیح مقابله با این بیماری مشخص نیست و برای همین موضوع آمار مرگ و میر بالاست و نمی‌توانیم داروی مؤثری را برای درمان و یا کم کردن شدت ویروس کرونا در بدن بیمار معرفی کنیم، ولی با توجه به نتایجی که گرفتیم اکنون داروی کورتون نسبت به بقیه آن‌ها مؤثرتر است و تقریباً دنیا آن را تایید می‌کنند.

این متخصص داخلی با تأکید بر اینکه بیش از ۹ ماه از شیوع کرونا در شهرستان اردستان می‌گذرد و هنوز افرادی که به ما مراجعه می‌کنند اطلاعات کافی در خصوص مقابله با این بیماری ندارند، خاطرنشان کرد: در اردستان ضعف اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم وجود دارد و شبکه بهداشت و درمان باید از همه ظرفیت‌ها با مدل‌های مختلف برای هوشیار کردن بیشتر مردم استفاده کند.

صادقی در خصوص علائم بیماران کرونایی با بیان اینکه هنوز مردم اردستان ابتدایی‌ترین موضوعات مواجهه با کرونا را نمی‌دانند، گفت: افرادی که در هفته اول حال عمومی خوبی دارند و تب نمی‌کنند اتفاق خاصی برای آن‌ها نمی‌افتد، ولی کسانی که روزهای ششم و هفتم درگیری، تب می‌کنند باید نسبت به بقیه افراد مراقبت بیشتری شوند. این‌گونه اطلاع‌رسانی ها وظیفه پزشکان متخصص نیست و کارشناسان شبکه بهداشت باید به مردم آگاهی دهند.

وی اضافه کرد: تاکنون به همراه چند پزشک عمومی و متخصص از شبکه بهداشت درخواست جلسه تعامل و نشست هم‌افزایی داشتیم. مطمئناً اگر آگاهی مردم را افزایش دهیم آمار مبتلایان ما به شدت کاهش می‌یابد.

این متخصص داخلی با اشاره به افزایش ورودی بیمارستان شهید بهشتی اردستان و آمار بالای مرگ و میر کرونایی در اردستان نسبت به فروردین‌ماه که اوج کرونا بوده، گفت: اکنون بی‌توجهی خانواده متوفی کرونا به هشدارهایی که داده می‌شود و برگزاری مراسم ختم در مساجد و آرامستان‌ها یک معضل اجتماعی شهرستان است. در هفته گذشته به دلیل برگزاری ختم فوت شده کرونایی در یکی از روستاهای شهرستان تمام اهالی آن روستا مبتلا شدند و حجم زیادی از بیماران ما را افزایش داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha