• چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99082819454
  • خبرنگار : 71605

آکسفام: فروش سلاح "گروه ۲۰" به عربستان، ۳ برابر کمک بشردوستانه به یمن بوده است

آکسفام: فروش سلاح "گروه ۲۰" به عربستان، ۳ برابر کمک بشردوستانه به یمن بوده است

آکسفام اعلام کرد: کشورهای عضو گروه ۲۰، بیش از ۱۷ میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی از زمان دخالت این کشور در درگیری سال ۲۰۱۵ کشور همسایه‌اش، یمن، فروخته‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام اعلام کرد این رقم سه برابر میزانی است که کشورهای گروه ۲۰ به عنوان کمک بشردوستانه به یمن داده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شد که رهبران گروه ۲۰ برای دیدار مجازی این هفته در اجلاسی به میزبانی عربستان سعودی آماده می‌شوند.

در حالی که برخی کشورهای اروپایی فروش سلاح به ریاض را بعد از آغاز عملیات نظامی عربستان در یمن- که آمریکا بدترین بحران بشری جهان می‌خواند- متوقف کرده‌اند، بسیاری از اعضای گروه ۲۰ به تأمین سلاح برای سعودی ادامه داده‌اند.

در مارس ۲۰۱۵، ائتلافی به رهبری پادشاهی نفت‌خیز سعودی، عملیات بمباران هوایی را با هدف مقابله با حوثی‌ها و تثبیت مجدد دولت شناخته شده بین‌المللی رئیس جمهور مستعفی "عبد ربه منصور هادی" آغاز کرد.

بر اساس گزارش مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، عربستان سعودی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، بزرگ‌ترین واردکننده سلاح جهان بوده و ۱۶.۹ میلیارد دلار برای تسلیحات هزینه کرده، در حالی که ۴.۹ میلیارد دلار آن خرج سلاح‌های اروپایی شده است.

گروه‌های حقوق بشری از ائتلاف تحت رهبری سعودی به خاطر حملات هوایی که شهروندان را در بیمارستان‌ها، مدارس و بازارها کشته، انتقاد کرده و از دولت‌های غربی خواسته‌اند که صادرات تسلیحات به عربستان سعودی و متحدانش در درگیری به بن‌بست رسیده را متوقف کنند.

بنا بر گزارش آکسفام، در طول جنگ هر ده روز، یک حمله هوایی به بیمارستان‌ها، مطب‌ها، چاه‌ها و مخازن آب صورت گرفته است.

آکسفام می‌گوید: از راه رسیدن ویروس کرونا این شرایط وخیم را فقط بدتر کرده و هنوز تنها ۴۴ درصد بودجه برنامه پاسخ آمریکا برای رساندن آب آشامیدنی سالم، غذا و مراقبت‌های پزشکی به آسیب‌پذیرترین‌ افراد، تأمین شده است.

بر اساس "داده‌های محل درگیری و نظامی"، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جنگ یمن کشته‌ شده‌اند که ۱۲ هزار نفر آن‌ها غیرنظامیان بوده‌اند.

درگیری در یمن به طور گسترده در منطقه به عنوان جنگ نیابتی تلقی می‌شود. ریاض اواخر سال گذشته مذاکرات غیررسمی برای آتش‌بس با حوثی‌ها را آغاز کرده زیرا به دنبال خروج از این جنگ پرهزینه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha