• چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99082113974
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

نمی‌توان آموزش بالینی رشته‌های پزشکی را در هیچ شرایطی تعطیل کرد

نمی‌توان آموزش بالینی رشته‌های پزشکی را در هیچ شرایطی تعطیل کرد

ایسنا/اصفهان رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نمی توانیم آموزش بالینی در رشته های پزشکی را در هیچ شرایطی تعطیل کنیم.

علیرضا نیکبخت، شامگاه گذشته (سه شنبه-۲۰آبان ماه) در اولین همایش ملی «تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی در جهان پساکرونا» که به صورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با موضوع آموزش بالینی در دوران کرونا چالش ها و راهکارها برگزار شد، اظهار کرد: بحران کرونا همچنان ادامه دارد و مهم تر اینکه نمی دانیم تا چه زمانی این شرایط با ما همراه خواهد بود. در صورت ادامه دار شدن این دوران، نیروهای کادر درمان خسته می شوند، امکان بیماری دارند و در این حالت، اثر بخشی در سیستم از بین می رود.

وی با بیان اینکه باید نگاه طولانی مدت به این بیماری داشته باشیم، گفت: دانشکده های علوم پزشکی به همان میزان که ورودی جدید می گیرند، باید همین مقدار به کادر اضافه شود و وظیفه کادر سازی نباید تعطیل شود.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این درحالی است که محیط آموزش بالینی ایمن و امن را باید فراهم کنیم.

نیکبخت با بیان اینکه در ابتدای شیوه ویروس کرونا به این نکته که دانشگاه ها باید تعطیل شود یکسان نگاه شد و این نکته که دانشگاه های علوم پزشکی نباید تعطیل شوند توجهی نشده بود، اظهار کرد: زمانی هم که قرار شد ظرفیت همه بیمارستان ها به کرونا اختصاص یابد، باید توجه می شد بیمارستان های تک تخصصی مهم هستند.

وی ضرورت تداوم تربیت نیروی متخصص در هر شرایط، ضرورت تامین محیط آموزشی ایمن و امن، ضرورت قطع زنجیره عفونت و لزوم حفظ بخش ها و بیمارستان های تمیز برای تداوم آموزش را از جمله چالش های آموزش بالینی رشته های پزشکی اعلام کرد. 

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران دیگر چالش های آموزش بالینی را عدم حضور و یا تمایل و ترس اساتید از بودن در کنار دانشجویان در محیط آموزش بالینی، ترس و عدم تمایل خود دانشجویان جهت ارائه مراقبت بر بالین بیمار به دنبال نگرانی از ابتلا به بیماری و عدم تمایل مسئولان بخش ها به حضور دانشجویان و ضرورت اولویت دهی به آموزش بالینی در گروه های پزشکی نفی قانون همه یا هیچ عنوان کرد.

نیکبخت افزود: از دست رفتن فرصت یادگیری مراقبت های واقعی و عینی سلامت جامعه و بالین، تصور اینکه فرایند مبارزه با کووید کنار گذاشته شده، عدم آشنایی همه اساتید با فناوری مورد استفاده جهت استفاده صحیح از تکنولوژی ارائه دروس و .... نیز وجود دارد.

وی همچنین به چالش های ارزشیابی فعالیت های درسی اشاره کرد و افزود: ارزیابی دانش و مهارت دانشجویان به ویژه در یک فضای آنلاین بسیار چالش برانگیز است. همچنین امکان فراوان تقلب در ارزشیابی وجود دارد و نیاز به سازکار مناسب ارزشیابی فعالیت های یادگیری احساس می شود.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: دانشجویان بین الملل نیز چالش هایی در این دوران داشتند که شامل عدم امکان بازگشت برخی از دانشجویان به کشور محل اقامتشان، طولانی شدن فرآیند تحصیل و ایجاد مشکلات مالی و نیاز به حمایت، مالی و روانی است.

نیکبخت گفت: در این میان پاسخ اصلی به این همه گیری تلاش برای انجام آموزش و ارزیابی به صورت آنلاین است که امکان ترکیب فرم های دیداری، شنیداری و متنی جهت ارائه آنلاین، پخش فیلم، گفتگو آنلاین، امکان پرسیدن پرسیدن سوال و تعامل با مجری و دانشجویان باید وجود داشته باشد. 

وی تسهیلاتی که برای این شیوه آموزش وجود دارد را به این صورت اعلام کرد: راه اندازی هلپ لاین ۲۴ ساعته جهت دسترسی سریع دانشجویان و کارکنان، تهیه و توزیع خودحفاظتی میان دانشجویان توسط دانشکده، رایگان کردن تست های تشخیص، حمایت روانی اجتماعی دانشجویان و کارکنان مبتلا، ارائه آموزش های خودمراقبتی متمرکز با شرایط موجود و برنامه ریزی جهت کاهش تعداد دانشجویان حاضر در خوابگاه ها از جمله تسهیلات است.

نیکبخت به برنامه ریزی برای آینده اشاره کرد و گفت: تجهیز و تکمیل اسکیل لب مجازی دانشکده پرستاری و مامایی، برنامه ریزی جهت تهیه فیلمهای آموزش تخصصی، برگزاری دوره های حمایت روانی و آمادگی دانشجویان برای حضور در شرایط بحران و برگزاری کارگاه های مهارت افزایی اساتید و دانشجویان در مواجهه با آن باید لحاظ شود.

به گزارش ایسنا، نخستین همایش ملی «تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی در جهان پساکرونا» ۲۰ و ۲۱ آبان ماه به همت مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و تحت حمایت پایگاه استنادی جهان اسلام و سیویلیکا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد برگزار می شود.

این همایش در موضوع اصلی دستیابی به دانش سلامتی و با ١٠ محور بین‌رشته‌ای نظام سلامت از جمله علوم پزشکی، مدیریت، حقوق، روانشناسی، محیط زیست، سبک زندگی، فنی مهندسی، تجارب تاریخی بحران و بیماری در جهان، آموزش، پژوهش و فناوری برگزار می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha