• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 99081811418
  • خبرنگار : 71594

صادقی: شوراهای حل اختلاف با کمترین امکانات بیشترین خدمات را داشته‌اند

صادقی: شوراهای حل اختلاف با کمترین امکانات بیشترین خدمات را داشته‌اند

رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: شوراهای حل اختلاف طی سالیان گذشته با کمترین امکانات بیشترین خدمات را ارائه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری که به مناسبت سالروز بنیانگذاری شورای حل اختلاف برگزار شد، اظهار کرد: این نشست به مناسبت تجلیل از زحمات و مجاهدت‌های همه اعضای شوراهای حل اختلاف، مدیران و کارمندان این شوراها است که با کمترین امکانات بیشترین خدمات را ارائه کرده‌اند.

در ادامه این نشست، رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور اظهار کرد: تقدیر از شورای حل اختلاف تقدیر از یکی از عناصر بزرگ انسانی است که مورد رضای خداوند متعال بوده و آن عنصر مصالحه است.
صادقی در رابطه با تغییر نام شورای حل اختلاف کشور به "مرکز توسعه حل اختلاف کشور" گفت: شورای حل اختلاف در پی اخلاق و انسانیت است و با توسعه کار آن در حوزه سازش، میانجی‌گری و داوری بین مردم و فاصله گرفتن از سامانه‌های قضایی صرف، مرجع ارتباطی پروندهای اجتماعی مردم خواهد شد. 
وی افزود: در دوره جدید دو مقوله میانجیگری و داوری به این مرکز سپرده شده که از اواسط آذرماه سال جاری آموزش‌های اعضای آن آغاز  خواهد شد و کسانی که این آموزش‌ها را سپری می‌کنند در مراکز میانجی‌گری و داوری مشغول می‌شوند.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور خاطرنشان کرد: افراد توانمند می‌توانند در این عرصه حضور  پیدا کنند و همچنین می‌توانند تسهیل‌گر اختلافات مردم باشند. مقوله داوری در قوه قضاییه وجود داشته اما مرکزی برای مدیریت و پشتیبانی از آن وجود نداشت که امروز به حمدالله این مرکز این مسئولیت را پیدا کرده و باید مقوله داوری را توسعه دهیم.
صادقی گفت: با کمک بخش‌های مختلف مثل دادگاه‌ها و... می‌توانند در مقوله داوری پیشتاز باشند و در بخش‌های اقتصادی و در قراردادها باید عنصر داوری دیده شود تا مردم در صورت بروز مشکل پیش از دادگاه به داوران مراجعه کنند. همچنین باید مشکلات از طریق داوری حل و فصل شود و در اسلام هم به آن اشاره شده است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد اعضای شوراهای حل اختلاف اظهار کرد: به طور میانگین ۱۶۹ درصد افزایش پاداش‌های اعضا را داشتیم و به روزآوری بیمه افراد از دیگر موارد است چون در گذشته ۲ یا ۳ سال باید سپری می‌کردند اما امروز افراد به محض پذیرش بیمه می‌شوند و بیمه آنها باید حساب شود.
وی با اشاره به طرح صلح‌ یاران گفت: این طرح در دست تهیه است و سطح زیادی را تحت پوشش طلایه داران صلح خواهیم برد و از ظرفیت مردم باید بیشتر استفاده کنیم. ستادهای صبر هم در مصالحه بین مردم و سازش فعالیت دارند.
صادقی بیان کرد: تحول بعدی نوبت دهی الکترونیکی است که در شرایط کرونایی از ازدحام مردم جلوگیری می‌کند و از مردم می‌خواهیم از این طریق نوبت گیری را رعایت کنند. همچنین مساله مربوط در این زمینه کمبود امکانات است که اگر زیرساخت ‌ها تامین شود این مساله سرعت خواهد یافت.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف تصریح کرد: ماهیت صلح و سازش را همواره در حوزه رسیدگی‌ها تا دادگاه داشته‌ایم اما در مورد مقوله دادگاه این فعالیت بیشتر شده و تقریبا در تمام زندان‌های سطح کشور شعبه‌های‌مان افزایش داشته است.
وی افزود: ۲۰ هزار پرونده به شعبات زندان شورای حل اختلاف رسیده که از این تعداد ۱۲ هزار پرونده با سازش منتهی شده که این مساله ارزشمند است. همچنین از این ۱۲ هزار پرونده، ۵ هزارو ۸۵۷ زندانی آزاد شدند.
صادقی بیان کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری به واسطه زحمات اعضای شورای حل اختلاف ۱۹۷ زندانی از چوبه دار نجات یافتند که جزو افتخارات دستگاه قضایی است.
وی افزود: هم‌زمان برای آزادی زندانیان تلاش می‌کنیم که حق دیگر افراد نیز ضایع نشود و مهر و قهر در کنار یکدیگر است.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: حق قصاص حق صاحبان خون است و هیچ کسی نمی‌تواند این را زیر سوال ببرد و گاهی وقت‌ها برخی به حمایت از یک قاتل هشتگ و کمپین راه می‌اندازند که اخلاقی نیست و این را دین و جامعه قبول نمی‌کند. این حق را به صاحبان خون می‌دهیم اما نه به قاتلین حرفه‌ای بلکه کسانی که غیرعمدی مرتکب این کار می‌شوند.
وی افزود: در سال حدود ۴۰۰ مورد اخذ رضایت این چنینی و نجات از چوبه دار داریم که جزو برنامه‌های توسعه‌ای و ظرفیتی است‌.
صادقی با اشاره به موضوع مبارزه با فساد گفت: مبارزه با فساد از سیاست‌های جدی قوه قضاییه است و در گذشته بوده و این دوره تشدید شده است و همه تلاش‌ می‌کنند که قوه قضاییه سالم‌تر از گذشته شود.
وی افزود: این به معنی فساد زیاد در قوه قضاییه نیست و به این معنی است که فساد اندک هم برای قوه پسندیده نیست و از این قوه همان یک لکه سیاه هم پذیرفتنی نیست و در شوراهای حل اختلاف اهتمام ویژه‌ای در این زمینه داریم و توفیقات خوبی هم به دست آمده است.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: ما تعداد زیادی از افرادی که دچار لغزش شده ‌اند را بازداشت کردیم و ۲۵ نفر احضار و در حال بازجویی هستند. این هفته نیز برخورد شدیدی اتفاق افتاد که وکلایی که دچار فساد شده بودند و از اعضای شورا استفاده کرده بودند برای آنها پرونده تشکیل شد و در حال حاضر بازداشت هستند و این حرکت جدی است.
وی تاکید کرد: در راستای این موارد با اندک مفاسدی که ممکن است ایجاد شود برخورد می‌شود و برنامه‌ های خوبی در این رابطه وجود دارد.
صادقی گفت: اتقان آرای صادره در شورای حل اختلاف درصد بالایی دارد و بیش از ۳۰ درصد در مجموع پرونده‌ها مصالحه داریم و حکم صادر می‌شود. در ۶.۳ درصد پرونده‌ها اعتراض می‌شود و حکم ۸.۷ درصد پرونده‌ها که به دادگستری وارد شده، پذیرفته می‌شود.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: ۹۹.۵ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف یا مصالحه رسیده و یا رای قزفی صادر شده که رای نقض نمی‌شود. 
وز با بیان اینکه در دوره جدید حجم زیادی از پرونده ‌ها به شورای حل اختلاف ارجاع شده است، گفت: در نیمه نخست سال ۹۹، ۵۵۰ هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف ارجاع شده که با مصالحه حل شده‌اند.
وی افزود: شوراها در این دوره از ۵۵۰ هزار  فقره پرونده حدود نیمی را به مصالحه ختم کردند که ارزشمند است.
وی در پایان گفت: مردم باید بدانند با مراجعه به شوراها، شوراها تلاش می‌کنند مسیری برای مصالحه رخ دهد اما نه مصالحه مجانی و معمولا تلاش می‌شود راه جبران خسارت‌های وارده هم وجود داشته باشد.
در پایان این نشست از ۵ نفر از اعضای فعال شورای حل اختلاف به صورت ویدئو کنفرانسی تقدیر  به عمل آمد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha