به نقل از سایکولوژی، در روزهای ابتدایی شیوع بیماری همهگیر کووید- ۱۹، یادگیری از راه دور برای محصلین معرفی شد، برای بسیاری از دانشآموزان این نوع یادگیری یک فاجعه بود. مدارس و معلمان آمادگی نداشتند، دسترسی به فناوری سازگار با نیاز آنان نبود و کودکان مهارت موفقیت در کار مستقل را فرا نگرفته بودند.
از آن زمان تاکنون پیشرفتهای زیادی در یادگیری از راه دور ایجادشده است. معلمان، کلاسهای مجازی را بهجای کلاسهای از قبل ضبطشده ارائه میکنند. معلمان و دانشآموزان دسترسی و درک بهتری نسبت به فناوری در این زمینه دارند و بسیاری از مدارس، برنامه و روال منظمتری را اجرا کردهاند. بااینحال، تقریبا نیمی از دانشآموزان در ایالاتمتحده به مدرسه میروند و سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ ممکن است بهعنوان سال ازدسترفته برای بسیاری از آنان باشد.
درحالیکه مسائل اقتصادی، ساختار خانواده و کیفیت آموزش، در موفقیت یادگیری از راه دور نقش دارند، عامل دیگری که ممکن است، برای یادگیری از راه دور موثر باشد، مهارتهای کارکرد اجرایی است. کارکرد اجرایی شامل هدفگذاری، برنامهریزی، سازماندهی رفتار در طول زمان، انعطافپذیری، توجه، حافظه فعال و فرایندهای نظمدهی است.
یادگیری از راه دور، مستلزم آن است که دانشآموزان مهارتهای خود مدیریتی بیشتری نسبت به آموزش سنتی از خود نشان دهند. این موارد مهارتهایی هستند که روانشناسان از آنها بهعنوان کارکردهای اجرایی یاد میکنند. پیش از شروع آموزش از راه دور، دانشآموزان از خواب بیدار شده، لباس میپوشند، صبحانه میخورند و رایانه، تبلت یا گوشی خود را روشن میکنند. طی آموزش و بعدازآن، دانشآموزان اغلب بدون کمک معلمان، به توانایی پیروی از دستورالعملها نیاز دارند و برای مدیریت و اولویتبندی وقت، توجه خود را معطوف کرده تا کار خود را بهطور مستقل انجام دهند.
در ابتداییترین سطح آموزش اگر دانشآموزان به مدرسه نروند یا توجه نداشته باشند، یاد نمیگیرند. همه این رفتارها به مهارتهای اجرایی و یا والدینی نیاز دارد که بتوانند یادگیری از راه دور فرزندشان را مدیریت کنند.
درحالیکه معلمان مدارس ابتدایی، اهمیت مهارتهای کارکرد اجرایی را میدانند (برنامههای درسی برای ارائه ساختار و دستورالعملهای روشن برای دانشآموزان طراحیشدهاند)، معلمان دورههای بالاتر، اغلب بهطور نادرست، بر این باورند که دانشآموزان قادر به استفاده موثر از این مهارتها هستند.
در کلاس سنتی (کلاسهای حضوری)، معلمان برخی از ساختارها را برای دانشآموزان فراهم میکنند و اغلب در پایان کلاس تکالیف ارائه میشوند، معلمان روشهای صحیح مطالعه را ارائه میکنند یا به سوالات دانشآموزان پاسخ میدهند. در این روند دانشآموزان دیگر نیز حضور دارند.
درحالیکه دانشآموزان مدارس متوسطه و بالاتر، میتوانند از این ساختارها برای موفقیت استفاده کنند اما بسیاری از کودکان نیاز به راهنمایی بیشتر دارند. دانشآموزانی که مهارت کارکرد اجرایی ضعیفی دارند (غیر از افرادی که مبتلابه بیشفعالی یا عدم توانایی یادگیری هستند)، اغلب تکالیف خود را یادداشتبرداری نمیکنند یا به یاد نمیآورند و ممکن است نتوانند با سرعت کلاس همگام شوند. یادگیری از راه دور، مشکلات آنان را افزایش میدهد و همچنین ممکن است دانش آموزان را که به پشتیبانی کلاس سنتی متکی هستند را تحت تاثیر قرار دهد.
درنتیجه، والدین و مربیان باید نقش فعالانهتری داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که نوجوانان این مهارتها رادارند و میدانند، چگونه آنها را در یادگیری از راه دور بهکارگیرند. دانشآموزان باید همه موارد مربوط به مهارتهای کارکرد اجرایی مانند پرهیز از حواسپرتی، زودبیدارشدن و انجام به موقع کارها و... را رعایت کنند.
راهبردهای اساسی ذیل، میتواند مهارتهای کارکرد اجرایی دانشآموزان را برای یادگیری از راه دور بهبود بخشد.
مشخص کنید دانشآموزان، باید به چه مهارتهایی تسلط یابند. بهعنوانمثال، دانشآموزی که میز کار یا فضای کاری او بههمریخته است ممکن است از بهبود برنامهریزی بهرهمند شود. بهاحتمالزیاد، این دانشآموز، مدتها قبل از شروع یادگیری از راه دور با برنامهریزی در کشمکش بوده است، اما اکنون بیش از هر زمان دیگری به این مهارت نیاز دارد.
برای بهبود مهارتهای کارکرد اجرایی مشارکت کنید. بهجای تحمیل ایدههای خود، از کودک بپرسید چه چیزی به او کمک میکند از تجربه یادگیری از راه دور، بیشترین استفاده را ببرد. در صورت موافقت، چندراه حل با فناوری ابتدایی و پیشرفته را جستجو کنید.
برای یافتن فناوریها و برنامههایی که میتوانند از مهارتهای کارکرد ضعیف اجرایی پشتیبانی کنند، باهم متحد شوید و از آنها برای خود استفاده کنید. بهعنوانمثال، کودکانی که با مدیریت زمان، برنامهریزی و سازماندهی دستوپنجه نرم میکنند، استفاده از یک برنامه تقویم بسیار مفید است. یاد بگیرید چگونه خودتان از آن استفاده کنید، تا بتوانید دانش خود را با کودک یا دانشآموز خود به اشتراک بگذارید.
والدین و مربیانی که بهطور فعال به دانشآموزان برای درخواست کمک، کشف آنچه باید انجام دهند و تعیین موارد مهم آموزش میدهند، نقش مهمی در موفقیت دانش آموزان برای یادگیری از راه دور دارند.
انتهای پیام
نظرات