• یکشنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99081106672
  • منبع : نمایندگی همدان

«در روشنای دانش»؛ گذر و نظری بر احوال و آثار استاد علیرضا ذکاوتی‌قراگزلو

«در روشنای دانش»؛ گذر و نظری بر احوال و آثار استاد علیرضا ذکاوتی‌قراگزلو

ایسنا/همدان کتاب «در روشنای دانش» بیست و یکمین اثر مکتوب دانشنامه استان همدان، با موضوع زندگینامه، آثار و احوال استاد علیرضا ذکاوتی قراگزلو، فرهیخته همدانی به چاپ رسید.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان همدان با اشاره به شخصیت ممتاز و چندوجهی استاد ذکاوتی، او را از سرمایه های ارزشمند استان دانست و گفت: نگاه انتقادی استاد، برجستگی خاصی به آثار و آرای او بخشیده، از جمله نقد استاد بر اشعار حافظ و آرای نویسندگان و اندیشمندان بزرگ که به دور از تعصب مطرح شده است. حیطه‌ های کمتر شناخته‌شده نظیر آنچه درباره نُقطَویان و حروفیه گفته‌، از علاقمندی‌های استاد است که در این کتاب نیز بدان پرداخته‌ شده است.

تیمور آقامحمدی با اشاره به حافظه قدرتمند استاد ذکاوتی در یادآوری خاطرات، تبیین نظرات و آراء مطرح کرد: کتاب «در روشنای دانش» در چهار فصل تنظیم شده است؛ بخش اول «زیست‌نامه» که به زندگی، تحصیل و شرح احوال خاندان استاد ذکاوتی اختصاص دارد، بخش دوم «آثار» که به معرفی تألیف و ترجمه‌های ارزشمند استاد اختصاص یافته و نکات ارزنده‌ای را درباره انگیزه تألیف یا ترجمه و محتوای آثار در بر دارد، بخش سوم «دیدگاه‌ها و نکته ‌ها» که در پنج بخش شامل مباحث قرآنی، حدیثی، فرق و مذاهب و اندیشه‌ورزان، مباحث فقهی و ادبی و تاریخی- اجتماعی و بالاخره کتاب و پژوهش تدوین شده است و در بخش چهارم «خاطرات استاد» از همدان قدیم و ایام انقلاب و مسائل دیگر را دربرمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه کتاب «در روشنای دانش» به سیره پیامبر اسلام(پیامبر رحمت و مهربانی) در ابعاد مختلف مانند احترام به والدین، گذشت حتی نسبت به دشمنان، احترام به ادیان دیگر در زمان حکومتشان، اخذ تصمیم های مشورتی و... پرداخته است، افزود: در کتاب آمده که فتوحات اسلام بعد از رحلت ایشان بوده و از جنگ های پیامبر جداست. در زمان حضرت محمد(ص) ۳۷ جنگ به وقوع می پیوندد که ۳۰ غزوه آن دفاعی بوده و پیامبر مورد حمله قرار گرفته است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری استان همدان، آقامحمدی کتاب «در روشنای دانش» را تصویری واضح از استاد ذکاوتی، آثار و آرای او با تنوع موضوعی بالا دانست و ادامه داد: کتاب حاوی ضمائم ارزشمندی از جمله سخنرانی علیرضا ذکاوتی در جلسه بزرگداشت مرحوم آیت الله آخوند ملاعلی است و همچنین کارنامه علمی و ادبی استاد به همراه فهرست آثار او نیز در این بخش درج شده است. 

دبیر دانشنامه استان همدان جواد محقق و علیرضا کمری را بازخوان های نهایی این اثر اعلام کرد و گفت: کتاب «در روشنای دانش» از مجموعه دانشنامه همدان، به همت حوزه هنری استان به چاپ رسیده است که مصاحبه ها و گردآوری مطالب را سعید پورعظیمی و ویراستاری اثر را مصطفی قهرمانی ارشد عهده دار بوده اند و محمد قنبری نیز موضوع بندی (تدوین دوباره و نهایی تمام کتاب بر اساس موضوعات) و نگارش پانویس ها را انجام داده است. این کتاب در ۵۱۲ صفحه در قطع وزیری با جلد سخت و صحافی دوخت، چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha