• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 99072418263
  • خبرنگار : 71291

/روز جهانی غذا/

آشنایی با یک آش خوشمزه در منطقه اردستان و زواره

آشنایی با یک آش خوشمزه در منطقه اردستان و زواره

ایسنا/تهران یک فعال و پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: در روستاهای اردستان و زواره غذاها و مخصوصا آش های سنتی زیادی طبخ می شده است و نوع و طعم و مواد اولیه این غذاها بیشتر به محصولات و اقلیم این روستاها بستگی داشته است. مثلا در سفلی زواره آش و خورشت ریواس پخته می شده است و این به دلیل وجود این گیاه در کوهستان های منطقه زواره بوده است.

محسن هادی طحان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مناسبت روز جهانی غذا با اشاره به پخت آلوچه(گوجه سبز) در منطقه اردستان و زواره گفت: از قدیم الایام‌ در روستای باصفا و کوهستانی کچومثقال اردستان این آش پخته می شد و معروفیت خاصی دارد.

وی افزود: این آش بر پایه آلوچه یا (گوجه سبز) در بهار بیشتر پخته می شده است و امروز نیز از آلوچه خشک برای پخت آن در فصل زمستان استفاده می شود.

به گفته این پژوهشگر میراث فرهنگی، این آش از لوبیا (قرمز) بلغور گندم ، عدس، آلوچه سبز یا خشک، پیاز و سبزی آش تشکیل شده است.

هادی طحان با اشاره به روش پخت آش آلوچه تصریح کرد: برای پخت این آش ابتدا لوبیا را در یک کاسه آب بریزید و بگذارید حدود ۲۴ ساعت خوب خیس بخورد. بلغور و عدس را نیز به صورت جداگانه در آب به مدت یک ساعت خیس کنید. لوبیا قرمز را از آبی که در آن خیس کرده‌اید بیرون آورده، در قابلمه‌ای مناسب با مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید. بعد از جوش آمدن، حرارت را متوسط کنید تا لوبیا بپزد. بعد از اینکه لوبیا پخته شد، عدس را به قابلمه اضافه کنید.

وی افزود: وقتی از پخت عدس مطمئن شدید بلغور گندم را به آش اضافه کنید. بعد از پخت بلغور گندم، به مواد آب بیشتری اضافه کنید و سبزی آش خرد شده را هم داخل قابلمه آش بریزید. صبر کنید تا سبزی‌ها خوب پخته شوند. یک عدد پیاز را پوست کنده و ریز رنده کنید. سپس آن را با گوشت و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه خوب ورز دهید و به شکل قلقلی‌های ریز در آورید.

این پژوهشگر میراث فرهنگی ادامه داد: کوفته قلقلی‌ها را با مقداری روغن تفت دهید و بعد در آش بریزید. پیاز دیگر را پوست کنده و ریز یا خلالی خرد کنید و آن‌ها را در روغن سرخ کنید تا برشته و طلایی رنگ شوند. پیاز داغ که آماده شد کمی زردچوبه به آن اضافه کرده و بلافاصله آن را به آش اضافه کنید. در این مرحله نوبت آلوچه هاست که داخل آش در حال جوشیدن ریخته شوند. می توانید نمک و فلفل را هم در این مرحله اضافه کنید. حال باید صبر کنید تا آش خوب جا بیفتد.در آخر نعنا داغ و سیر داغ را آماده کنید و بعد از جا افتادن، آش را در ظرف مورد نظر ریخته و با نعنا داغ و پیاز داغ تزیین کنید.

هادی طحان گفت: نکات که برای پخت آش آلوچه باید بدانید این است موادی که در تهیه این آش ذکر شد برای ۶ الی ۸ نفر مناسب می‌باشد. دقت کنید که آلوچه (گوجه سبز) نباید زیاد بپزد و له شود؛ فقط در حد نرم شدن کافی است. بهتر است برای مزه‌دار شدن آش نیمی از نعنا داغ و سیر داغ آماده شده را به آش اضافه کنید و نیم دیگر را بری تزیین روی آش نگه دارید.

وی گفت: سبزی آش شامل تره، شوید، جعفری، گشنیز و اسفناج است. در این آش از انواع گوجه سبز می‌توان برای این آش استفاده کرد ولی بهترین آن  که تیره رنگ و خیلی آبدار و ترش است.

این پژوهشگر میراث فرهنگی با بیان این که به طور کلی اگر در آشی از بلغور یا برنج استفاده می‌کنید دقت کنید که اصلا نباید آش را هم بزنید چون باعث ته گرفتن بلغور یا برنج می‌شود و آش می‌سوزد، گفت: امیدواریم از این آش خوشمزه که طرز پخت آسانی هم دارد در فصل بهار تهیه کرده و با اعضای خانواده و دوستانتان میل کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha