• یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99072014579
  • خبرنگار : 50163

دلایل کمبود بذور گندم و جو در ابهر چه بود؟

دلایل کمبود بذور گندم و جو در ابهر چه بود؟

ایسنا/زنجان رئیس جهادکشاورزی ابهر گفت: ایجاد انگیزه برای کاشت گندم با اعلام قیمت تضمینی خرید در سال آینده، پایین بودن قیمت بذر گندم گواهی شده استاندارد، نسبت به بذر گندم در بازار آزاد، خرید مازاد بر نیاز از بیم افزایش قیمت در سال آینده و سن‌زدگی و گرمازدگی از مهم‌ترین دلایل کمبود بذور گندم و جو است.

مجید قزوینیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع مطرح شده در خصوص کمبود بذور گندم و جو در سال زراعی جاری، عنوان کرد: برنامه توزیع بذر، همانند سنوات‌ گذشته برقرار بوده و شرکت‌های تولید بذر بر اساس برنامه وزارت متبوع و سهمیه معینه سازما،ن با لحاظ سطح زیرکشت، سوابق جذب بذر در سنوات گذشته اقدام به توزیع و تحویل آن به مراکز فروش معتبر و کشاورزان می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۰۰ تن بذر گواهی شده به شهرستان ابهر تحویل و بین کشاورزان توزیع شده است، اظهار کرد: همه ساله فقط بیش از ۳۰ درصد بذر گواهی شده تهیه شده مرکز تحقیقات جهادکشاورزی توسط شهرستان جذب و مورد تقاضای زارعان بود و باقی‌مانده بذر مورد نیاز نیز از طریق بذور خودمصرفی خود زارعان بوجاری و مصرف می‌شد.

قزوینیان با بیان این مطلب که طبق پیگیری‌های به عمل آمده مقرر شده است طی چند روز آینده، باقی سهم شهرستان پس از بوجاری و فرآوری و لیبل‌گذاری حدود ۱۵۰ تن بذر گندم به این شهرستان اختصاص یابد، اضافه کرد: از آنجا که توزیع بذر گندم مشکل کشوری است، لذا درخواست شهرستان برای دریافت بذر از سایر استان‌ها هم امکان‌پذیر نیست.

وی اعلام قیمت تضمینی خرید محصول گندم از قرار ۴۰۰۰ تومان در سال بعد را که انگیزه مضاعفی را برای کشت گندم ایجاد کرد را، یکی از دلایل کمبود بذر گندم دانست و گفت: همین امر سبب شد کشت بلاانقطاع و جاکار (کشت گندم جای گندم) نیز که کاملا غیر فنی و غیر اصولی است امسال رواج یابد.

این مسئول ادامه داد: تفاوت قیمت دانه گندم در بازار آزاد حتی به مبلغ ۳۹۰۰ تومان در حال حاضر و قیمت بذر گندم گواهی شده استاندارد با قیمت بسیار پایین‌تر از آن یعنی ۳۲۹۰ تومان سبب شد تا کشاورزانی که از بذور خود مصرفی استفاده می‌کردند، دانه گندم خود را در بازار به قیمت ۳۹۰۰ تومان بفروشند و در قبال آن جهت تامین بذر گواهی شده به قیمت بسیار نازل ۳۲۹۰ تومان به سوی جهادکشاورزی روی آورند.

رئیس جهادکشاورزی ابهر با بیان اینکه از اوایل شهریور روند توزیع بذر به شکل عادی و به خوبی پیش می‌رفت، افزود: اعلام قیمت ۴۰۰۰ تومانی خرید تضمینی از یک سو و از سوی دیگر افزایش حدود ۳۹۰ تومانی قیمت بذر در سطح  کشوری و اعلام دیرهنگام آن باعث تشتت اذهان کشاورزان و روی آوردن برخی از آنان جهت خرید مازاد بر نیاز، از بیم روند فزاینده قیمت در سال آینده نیز، در ایجاد این مشکل بی‌تاثیر نبود.

وی با اشاره به اینکه سن‌زدگی و گرمازدگی مزارع گندم برخی از کشاورزان باعث شد که بعضا کشاورزان نتوانند از بذور خودمصرفی خود استفاده کنند، ادامه داد: به همه کشاورزان توصیه می‌شود بذور گندم و جو مورد نیاز خود را در مراکز بوجاری شهرهای ابهر و صایین‌قلعه و هیدج بوجاری نموده و اقدام به کشت کنند.

قزوینیان با تاکید بر اینکه مرکز بوجاری مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ابهر نیز در حال فعالیت بوده و آمادگی خود را جهت بوجاری بذور خود مصرفی کشاورزان اعلام می‌کند، خاطرنشان کرد: همچنین کشاورزان برای پیشگیری از بیماری‌ها الزاما از سموم ضدعفونی‌کننده بذر که به اندازه کافی در فروشگاه‌های مجاز تدارک شده استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha